جهش هفت درصدی آیفکس

مینا افروزی
دنیای اقتصاد : روز گذشته شاخص کل فرابورس ایران با رشد محدود ۸/ ۰ درصدی تا میانه‌های کانال ۲۶۰۰ واحدی پیش رفت تا پرونده معاملات اردیبهشت ماه با صعود حدود ۷ درصدی بازدهی شاخص بازارهای اول و دوم فرابورس بسته شود. در همین حین، متوسط بهای اوراق خزانه اسلامی نیز افزایش یافت که منجر به عقبگرد میانگین بازدهی اسناد مزبور به میانه سطح ۲۲ درصدی شد. از سویی معاملات اوراق تسهیلات مسکن نیز پس از ریزش مقطعی متوسط قیمت اوراق طی بازه زمانی مطرح شده، در نیمه دوم اردیبهشت ماه رنگ بهبود به خود گرفت. در ماهی که گذشت، عوامل متعددی بازار سهام و نحوه معاملات را تحت تأثیر قرار دادند. مادامی که عاملی همچون نزدیک شدن به موعد مجامع تقاضای عمومی را ترغیب می‌کرد، اصلاح قیمت‌ها در اثر سیگنال منفی افزایش تنش‌های منطقه‌ای با شدت بیشتری به وقوع پیوست.
با این حال به دنبال کمرنگ شدن نگرانی‌ها از این محل، انتشار صورت‌های مالی سالانه گاه فراتر از انتظار و همچنین گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با تک‌نرخی شدن ارز آرامش بیشتری بر فضای بازار سهام حاکم کرد. به این ترتیب روند شاخص کل نیز دستخوش نوساناتی بود که با بهبود شرایط برآیند تغییرات به نفع آیفکس رقم خورد و افزون بر ۱۶۶ واحد به ارتفاع آن افزوده شد. جهش دو کانالی شاخص کل این بازار، منجر به توقف آن در سطح ۲۶۴۴ واحدی در روز پایانی اردیبهشت ماه شد. بازدهی بیش از ۷/ ۶ درصدی آیفکس در شرایطی رخ داد که در جریان معاملات ۱۴ جلسه‌ای فروردین ماه، صعود ۷/ ۹ درصدی را تجربه کرده بود. مقایسه سالانه نیز حاکی از آن است که نماگر مزبور اردیبهشت ۹۷ را با رشد نزدیک به سه درصدی به سر برده است.  طی آخرین جلسه معاملاتی اردیبهشت، بالغ بر یک میلیارد برگه بهادار به ارزش حدود ۶۷۹ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس دست به دست شد. به این ترتیب در ماهی که گذشت معاملات فرابورس بالغ بر ۳۹ میلیارد برگه‌ به ارزشی بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان رقم خورد. این نقدینگی در شرایطی حاصل شد که ارزش معاملات اردیبهشت ۹۷، حدود ۴ هزار میلیارد تومان ثبت شده بود.

گام بزرگ پتروشیمی‌ها در مسیر اصلاح
در ۲۲ روز معاملاتی ماهی که سپری شد، بالغ بر ۱۷ میلیارد سهم به ارزش نزدیک به ۵هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان در بازارهای اول و دوم فرابورس دادوستد شد و بیشترین جریان نقدینگی اردیبهشت ماه نسبت به سایر بازارهای فرابورسی در دو بازار مزبور به گردش درآمد. حدود یک‌چهارم این ارزش معاملات، متعلق به صنعت فلزات اساسی بود که در مقایسه با سایر صنایع، شاهد بیشترین ارزش معاملات در سهام زیرمجموعه خود بود. در ادامه، صنعت انبوه‌سازی و املاک و مستغلات با اختلاف آشکاری در رده دوم قرار گرفت که حدود ۱۰ درصد ارزش معاملات خرد را در اختیار داشت. در مقابل صنایع تک‌سهمی و کوچک‌تر نظیر سیمان و سایر واسطه‌گرهای مالی کمترین ارزش معاملات را رقم زدند.  از منظر افزایش متوسط قیمت سهام صنایع ۲۷ گانه فرابورسی نیز، ۲۲ گروه ماه گذشته را با رشد شاخص قیمت پایان دادند و پنج صنعت با افت متوسط قیمت‌ها مواجه شدند. در صدر این رتبه‌بندی، صنعت تک‌نمادی خودرو و ساخت قطعات بازدهی بیش از ۸۳ درصدی را رقم زد. در رده‌های بعدی نیز صنایع انبوه‌سازی و همچنین تولید محصولات کامپیوتری جای گرفتند. همچنین از میان صنایع بزرگ صادرات‌محور نیز، سهام محصولات پالایشی بیشترین افزایش متوسط قیمت را به اندازه ۱۱ درصد تجربه کردند. شاخص صنعت فلزات اساسی نیز با رشد یک درصدی نشانگر افزایش محدود متوسط قیمت سهام در این زیرمجموعه بود. در مقابل، محصولات پتروشیمی قرار داشت که با افت ۱۳ درصدی متوسط قیمت سهام زیرمجموعه خود، عنوان زیانده‌ترین صنعت فرابورسی در اردیبهشت ماه را به خود اختصاص داد. درادامه نیز صنایع خرده‌فروشی و استخراج کانه‌های فلزی با شدت افت به مراتب کمتری، قرار گرفتند.

اولین عرضه اولیه فرابورس سال ۹۸
با اتمام دومین ماه سال جاری، اولین عرضه اولیه بازار سهام فرابورس اتفاق افتاد. روز گذشته بخشی از سهام شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد به تعداد ۵۲ میلیون سهم، معادل ۱۰ درصد از سهام این شرکت برای نخستین بار عرضه شد. در حال حاضر در گروه زراعت و خدمات وابسته در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه فرابورس ۱۱ شرکت وجود دارد که با عرضه ۱۰ درصد از سهام شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد، این شرکت نیز به گروه زراعی پیوست. شرکت مزبور شهریور گذشته پذیرش یافت و در اسفندماه ۹۷ با نماد «زشریف» در بازار دوم فرابورس درج شد. حداکثر سهام قابل خریداری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ۲۵۰ سهم در نظر گرفته شده بود و متقاضیان قادر بودند سفارش‌های خود را در بازه قیمتی ۴۱۰ تا ۴۲۰ تومان ثبت کنند. در این عرضه اولیه ۳۷۹ هزار و ۹۶ نفر مشارکت کردند و بهای هر سهم «زشریف» در سقف قیمت ۴۲۰ تومانی کشف شد. ارزش معاملات ۵۲ میلیون سهمی شرکت مزبور، حدود ۲۲ میلیارد تومان رقم خورد.

رفت‌و‌برگشت سود اخزا در کانال ۲۲ درصد
طی ماه گذشته، ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود. نزدیک به هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از این نقدینگی در معاملات اوراق خزانه اسلامی رقم خورد که نسبت به ارزش معاملات این دست اوراق در اردیبهشت ۹۷، تغییر چندانی نکرده است. ماه گذشته در شرایطی که ریسک‌های غیراقتصادی در بازار سهام تشدید شده بود، اقبال به بازار بدهی رشد متوسط قیمت‌های اوراق خزانه اسلامی را رقم زد. اثر این امر با توجه به رابطه معکوس قیمت و بازدهی، نتیجه‌ای جز کاهش سود در بازار مزبور نداشت و باعث شد تا متوسط نرخ سود مؤثر «اخزا»ها از ۸/ ۲۲ درصد در نهایت به ۵/ ۲۲ درصد تنزل کند. هر‌چند در میانه این ماه شاهد رشد نرخ بازدهی تا آستانه ۲۴ درصد نیز بودیم.

کمترین میانگین قیمت اوراق «تسه»
اوراق تسهیلات مسکن نیز ماه گذشته را با داد و ستد بیش از ۷/ ۱ میلیون ورقه به ارزش بیش از ۸۵ میلیارد تومان سپری کرد. این در حالی بود که بازه مشابه سال گذشته را با معامله حدود دو میلیون برگه به ارزش ۱۲۲ میلیارد تومان پشت سر گذاشته بود. کاهش ارزش معاملات بازار تسهیلات مسکن، تنها افتی نبود که در این یک سال متوجه اوراق مربوطه شد. متوسط قیمت اوراق «تسه» در اردیبهشت سال جاری کف خود را در مقدار ۴۷ هزار و ۵۵۰ تومان لمس کرد که همزمان با اتمام اعتبار اوراق «تسه» منتشر شده در اردیبهشت ۹۶ بود. در شرایطی که متوسط بهای امتیاز تسهیلات مسکن در بیش از نیمی از روزهای معاملاتی به زیر محدوده ۵۰ هزار تومان خزیده بود و نسبت به میانگین قیمت‌ها در فروردین جاری افت سه درصدی را متحمل شده بود؛ مشاهده روند قیمت‌های اوراق مزبور در مدت مشابه سال گذشته نشانگر نوسان آنها در بازه ۶۱ هزار تا ۶۷ هزار تومان بود. طبق اعلام سامانه مشاوران املاک، تعداد معاملات مسکن در ماه اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۴۷ درصدی مواجه شده است و به نظر می‌رسد همین کاهش معاملات منجر به کاهش تقاضا برای اوراق و افت دوباره قیمت شده باشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید