روند مثبت بازار و ضرورت توجه به زیرساخت های آن

شاخص بازار سرمایه برخلاف پارامترها و شرایط اقتصادی کشور روند رو به رشدی را در ماه‌های اخیر طی کرده و اخیراً نیز با نوساناتی همراه بوده است. تحلیل‌های بنیادین هم حکایت از افزایش ریسک‌های مختلف علی‌الخصوص ریسک‌های کسب و کار دارد.

موسی احمدی، مدرس دانشگاه و تحلیلگر بازارهای مالی با بیان این مطلب به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: عوامل ریسک‌زا همواره بر کسب و کارها سایه افکنده و اخیرا شاهد افزایش آن بوده‌ایم.

وی توضیح داد: این عوامل می‌تواند مانند تحریم‌های اخیر مستقیماً بر اقتصاد کشور وضع شود یا اینکه به سبب تغییرات در بازارهای جهانی موجبات نوساناتی در بازارهای سرمایه دنیا شود که مشابه این مورد اخیراً با وضع تعرفه بر محصولات چین توسط آمریکا و ایجاد نوسان در بازارهای کالایی رخ داد.

 احمدی تصریح کرد: به طور کلی تنها زمانی شاهد رونق و رشد واقعی بازار سرمایه خواهیم بود که ریسک بازار و کسب وکار شرکت‌ها کاهش یافته و سودآوری شرکت‌ها در نتیجه عوامل مختلفی همچون بهبود بهره‌وری ، عوامل تولید و بازار فروش داخلی و صادراتی محصولات و خدمات آن‌ها روند پایدار و رو به افزایشی داشته باشد. این در حالی است که شاخص‌های یاد شده وضعیت مناسب و پایداری را نشان نمی‌دهند.

این مدرس دانشگاه و تحلیلگر بازارهای مالی افزود: با نگاهی به روند افزایشی بازار مشخص می شود که عمده این رشدها ناشی از رشد نرخ دلار بوده است و افراد با نگاه به بازار ارز و تغییرات نرخ ارز انتظار بازدهی بازار سرمایه متناسب با نرخ ارز موجود در بازار را دارند.

احمدی با بیان اینکه افزایش سود اسمی شرکت‌ها در سال گذشته نیز مزید بر علت بوده است، اظهار داشت: همچنین با توجه به روند رو به رشد شاخص، در ماه های گذشته شاهد رشد قیمت سهام برخی شرکت‌ها علی‌رغم عدم رشد مقدار و رقم فروش و صرفاً مبتنی بر ارزش دارایی آن‌ها و بر اساس رشد ارزش جایگزینی صنایع بوده‌ایم که باعث ایجاد قیمت‌های حبابی در بازار برخی صنایع شده است.

وی ادامه داد: لازم است چه از منظر سیاستگذاران و چه از منظر سرمایه‌گذاران نگاهی ویژه به زیرساخت‌های بازار و ارتقاء فرهنگ و سواد سرمایه‌گذاری به منظور اجتناب و پیشگیری از برخی رخدادهای منفی تجربه شده بازار در گذشته و آثار و تبعات نامناسب آن داشته باشیم.

 به گفته احمدی، جهت‌دهی نقدینگی سرمایه‌گذاران خرد به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، آموزش سواد مالی، فراگیری استفاده از رتبه اعتباری در ارزیابی سرمایه‌گذاری در سهام و اوراق بدهی و فراگیری فن‌آوری‌های مالی در سرمایه‌گذاری آحاد مردم از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی می‌تواند در این مسیر مفید باشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید