برداشت ناچیز ایران از ذخایر زغال سنگ

زهرا مجتهد
گروه بنگاه‌ها : حدود یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی زغال‌سنگ در ایران است که تنها دو میلیون تن آن سالانه به تولید می‌رسد. این در حالی است که نرخ زغال‌سنگ با ۷۰ درصد افزایش روبه‌روست.سعید صمدی، دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران ضمن بیان مطلب فوق به «دنیای‌اقتصاد» گفت: اگر چه مصرف فعلی داخل معادل ۲ میلیون تن است اما با راه‌اندازی واحد کوره بلند شرکت میدکو، این رقم به ۵/ ۳ میلیون تن افزایش پیدا می‌کند. وی افزود: این افزایش تولید تا پایان امسال رخ می‌دهد.
صمدی با اشاره به این مطلب که منطقی نیست وقتی کشوری خود دارای ذخایر غنی زغال‌سنگ باشد، سالانه ۵۰۰ هزار تن زغال‌سنگ وارد کشور کند، تصریح کرد: تا پیش از این به دلیل دستوری بودن قیمت‌ها و فاصله قیمت‌های داخلی با نرخ‌های جهانی، این صنعت برای سرمایه‌گذاران، صنعت مطلوبی برای سرمایه‌گذاری نبود. وی که به تازگی عهده‌دار سمت  مشاور حوزه زغال‌سنگ، سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز شده است، درباره تغییر شرایط صنعتگران صنعت زغال‌سنگ تصریح کرد: فعالان این حوزه تا پیش از این با نرخ‌های دستوری کالای خود را می‌فروختند اما پس از راه‌اندازی انجمن زغال‌سنگ از یک سال قبل در پایان سال گذشته توانستیم نرخ زغال‌سنگ را معادل ۵/ ۲۶ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان در مبادلات بورس کالا به تصویب برسانیم. وی معتقد است اکنون که نرخ در این صنعت سر و سامان یافته و فرصت مناسبی به جهت رشد قیمت جهانی به وجود آمده، سرمایه‌گذاران می‌توانند به این صنعت نگاه ویژه‌ای داشته باشند. وی یادآور شد: قیمت زغال‌سنگ در بازار جهانی با آنالیز مشابه زغال‌سنگ ایران از نرخی معادل ۱۵۰ دلار برای هر تن برخوردار است. صمدی بر این باور است که خروج قیمت سنگ‌آهن از نرخ دستوری برای نخستین بار می‌تواند بسیاری از معادن زغال‌سنگ را از زیان خارج کند و به سوددهی برساند. البته برخی معادن بزرگ با همان شرایط قبل به دلیل مدیریت صحیحی که داشتند، سودده بودند. دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با اشاره به این مطلب که ظرفیت داخلی تا ۴ میلیون تن نیز نیازمند تولید سنگ‌آهن است تصریح کرد: اختلاف بین تولید فعلی و دستیابی در تامین تمامی نیاز بازار داخل می‌تواند خود فرصتی مناسب برای حوزه سرمایه‌گذاری باشد. وی افزود: بازار تضمین شده داخلی و جهشی که در قیمت‌های جهانی وجود دارد می‌تواند بسیاری از هزینه‌ها از جمله هزینه ۳۰ درصدی تجهیزات در واحدهای فعال با نیروی انسانی و ۶۰ درصد هزینه‌های واحدهای مکانیزه را پوشش دهد.

وی در پاسخ به این پرسش «دنیای‌اقتصاد» مبنی بر اینکه آیا می‌توان تجهیزات را بومی‌سازی کرد، عنوان کرد: در حال حاضر تعداد تجهیزات به‌طور مثال لکوموتیو ضدگاز محدود به چند معدن است و در سطح انبوه نیست که ساخت داخلی آن صرفه اقتصادی داشته باشد. صمدی با اشاره به این مطلب که اگر مصرف‌کنندگان زغال‌سنگ بخواهند نیاز خود را از خارج تامین کنند، با ارقام بالایی مواجه می‌شوند، خاطرنشان کرد: مصرف‌کننده در صورت واردات زغال‌سنگ با مارک مشابه زغال‌سنگ ایرانی باید ۱۵۰ دلار به ازای هر تن و ۵۰ دلار هزینه حمل در مجموع ۲۰۰ دلار بپردازد که از این بابت تنی ۳ میلیون تومان برای آنها تمام می‌شود. وی افزود: این در حالی است که با قیمت‌گذاری جدید که ضریبی از نرخ فروش شمش فولاد خوزستان در بورس کالا است قیمت تمام شده برای هر تن یک میلیون و یکصد هزار تومان خواهد بود. دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با اشاره به زمینه اشتغال‌زایی این صنعت به «دنیای‌اقتصاد» گفت: صنعت زغال سنگ، صنعتی درونزاست، اگر در صنعت فولاد معادل یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود تعداد ۲۰۰ یا ۳۰۰ نفر اشتغال‌زایی دارد. اما با همین رقم در صنعت زغال‌سنگ می‌توان برای ۸۰۰ نفر شغل ایجاد کرد. وی در پایان با اشاره به این مطلب که زغال‌سنگ صنعتی فراگیر است تصریح کرد: این صنعت هیچ‌گونه وابستگی خارجی ندارد و در شرایطی برابر اگر یارانه از سایر حامل‌های انرژی برداشته شود، زغال‌سنگ است که حرف اول را در تامین سوخت ارزان‌تر می‌زند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید