هفته استراحت شاخص سهام

همایون دارابی
دنیای اقتصاد : بورس اوراق بهادار تهران با ثبت افت ۴درصدی در هفته گذشته توانست هفته‌ای همراه با اصلاح و استراحت را نمایان کند. به این ترتیب شاخص کل بورس با ریزش ۸۷۶۵واحدی در مجموع هفته‌ای که گذشت به سطح ۲۱۱هزار واحدی بازگشت.
در هفته گذشته معامله‌گران در شروع هفته رشد قابل ملاحظه شاخص را شاهد بودند اما در حالی که بازار انتظار یک اصلاح اساسی و استراحت را بعد از بازدهی بیش از ۲۰درصدی در طول ایام معاملاتی بعد از نوروز داشت، با برخی شوک‌های سیاسی و اقتصادی مواجه شد که بهانه این اصلاح را فراهم کرد. مهم‌ترین‌ موضوع برای این اصلاح اوج‌گیری تنش سیاسی میان ایران و آمریکا بود؛ اعلام تحریم کامل نفتی ایران و بعد از آن تهدیدات لفظی و عملی میان دو کشور موجب شد تا بازار از فرصت شناسایی سود استفاده کند و سرمایه‌گذاران به عرضه سهام بپردازند. در این شرایط کاهش بهای نفت و از سرگیری جنگ تجاری میان چین و آمریکا نیز مزید بر تنش شد تا بازار با ریزش همه‌جانبه مواجه شود. امری که البته انتظاری بیش از یک اصلاح و استراحت از آن نیست.  از دیدگاه کارشناسان همان‌گونه که روند بازار در روز چهارشنبه نیز نشان داد، بورس در مسیر رشد بلند مدتی ناشی از سه عامل تورم، رشد ارزش دلار و بهبود عملیات شرکت‌ها در قالب گزارش‌ها قرار دارد. هر چند در مسیر رشد، انتظار توقف‌ها و استراحت‌ها هم وجود دارد، ولی به‌نظر می‌رسد با توجه به اشباع بازارهای موازی به ویژه بازار کالاهای سرمایه‌ای، نقدینگی در مسیر ورود به بورس قرار دارد. به ویژه اینکه دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری موازی با محدودیت‌هایی برای رشد بیشتر مواجه هستند. در همین حال هر چند که نباید از تاثیرات دراز‌مدت تنش‌های سیاسی بر بازارها غافل شد، اما به نظر می‌رسد توالی تورم و رشد ارزش دلار مانع از تغییر روند کلی بازار شده است. به‌طوری‌که به‌‌رغم اصلاح‌های موقتی بازار، انگیزه رسیدن به بازدهی بازارهای دیگر وجود داشته و همچنان شاهد افزایش ارزش شرکت‌ها باشیم. به‌خصوص آنکه با احتساب قیمت‌های واقعی و نه اسمی، ارزش بازار شرکت‌ها همچنان کمتر از ابتدای سال گذشته است.در این شرایط بازار روز چهارشنبه با رشد شاخص کل روبه‌رو‌ شد. رشدی که هماهنگی حقوقی‌ها و خریدهای حقیقی‌ها سبب شد تا شاخص کل بورس در روز چهارشنبه با صعود ۵/ ۱درصدی معادل ۳هزار و ۱۴۷واحد به رقم ۲۱۱ هزار و ۳۴۳ واحد رسد. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز ۷۲واحد رشد کرده و به رقم ۴۳ هزار و ۳۳۶ واحد رسید. در بازار روز چهارشنبه نیم‌نگاه معامله‌گران به بازارهای جهانی بود. در حالی بهای نفت با نوسان در مرز ۷۰دلار برای هر بشکه نفت خام برنت قرار دارد که با وجود از سرگیری جنگ تجاری میان چین و آمریکا، بازار مواد خام به ویژه فلزات تحت فشار قرار گرفته است. کاهش بهای مس و روی و سرب در کنار اعلام تحریم تجارت فلزات از سوی آمریکا می‌تواند فشارهایی را به گروه فلزی وارد کند. هر چند بخش فلزی به دلیل کوچک بودن شرکت‌ها و ردیابی سخت معاملات عملا شانس کمی برای تحریم دارد و انتظار نمی‌رود تحریم‌های اعمال شده تاثیری در وضعیت گروه فلزی برجای بگذارد. در بازار سهام در گروه پتروشیمی نگاه‌ها به سوی انتشار گزارش عملکرد اردیبهشت ماه و اعلام برگزاری مجامع شرکت‌های بزرگ است. در این راستا هفته گذشته برگزاری مجمع پتروشیمی زاگرس تاثیرات مثبتی را در این گروه به‌همراه آورد. در این گروه اطلاعیه عرضه عمده سهام غیرمدیریتی شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر در نماد «شبصیر۴ » نیز منتشر شد. بر اساس این اطلاعیه شرکت توسعه انرژی تدبیر در نظر دارد تعداد ۳۳ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت تولیدات پتروشیمی قائدبصیر را به‌طور عمده و نقد از طریق عرضه در بازار دوم فرابورس ایران به فروش برساند.

در گروه غذایی قند اصفهان با انتشار گزارش عملکرد سال ۹۷از تحقق سود ۲۴۴۷ ریالی به ازای هر سهم خبر داد. در این گروه بهپاک نیز از قرار‌داد با گروه کوروش خبرداد؛ به این ترتیب شرکت صنعتی بهپاک به منظور استفاده از ظرفیت خط تولید روغن‌کشی لورگی، به‌عنوان «پیمانکار» ماهانه حداقل به میزان ۱۴۰هزار تن روغن‌ از دانه‌های روغنی سویا و کلزا را در قبال اخذ کارمزد روغن‌کشی به‌صورت انحصاری در اختیار شرکت صنعت غذایی کوروش به‌عنوان «کارفرما» طبق مفاد قرارداد منعقده فی‌مابین قرارمی‌دهد. در گروه دارویی کارخانجات داروپخش اعلام کرد: «به‌استناد مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده در دی‌ماه سال ۹۷، جلسه هیات‌‌‌مدیره به منظور تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۶۲۵میلیارد ریال به مبلغ ۷۵۰میلیارد ریال (۱۲۵میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی)، در روز شنبه ۲۸اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.» در گروه تصفیه نفت نمادهای متوقف روغن‌ساز با انتشار اطلاعیه‌هایی برای بازگشایی احتمالی در روز شنبه آماده شده‌اند. براساس این اطلاعیه‌ها، نفت بهران اعلام کرد: «مجوز دریافت‌شده از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درخصوص افزایش نرخ فروش محصولات بنزینی و دیزلی به ترتیب ۷۰درصد و ۶۰درصد دریافت شد. لازم به توضیح است به استثنای افزایش ۹درصدی نرخ فروش محصولات در تیرماه سال ۹۷، این شرکت از سال ۹۳ تاکنون هیچ‌گونه مجوز افزایش نرخی دریافت نکرده است. همچنین میانگین نرخ خرید مواد اولیه لوبکات (سبک و سنگین) در سال ۹۳ حدودا مبلغ یک‌هزار و ۵۰۰تومان بوده که در حال‌حاضر باتوجه به حذف ارز دولتی ۴۲۰۰تومانی بانک مرکزی و جایگزینی نرخ ارز نیمایی در قیمت‌گذاری این فرآورده و مواد افزودنی، نرخ میانگین خرید لوبکات(سبک و سنگین) در اردیبهشت ماه سال ۹۸، حدود ۴هزار و ۵۰۰تومان است.» در همین راستا نفت‌پارس نیز خاطر‌نشان کرد: «نرخ خرید لوبکات در اردیبهشت سال ۱۳۹۸، حدود ۴۵هزار تومان است که نسبت به میانگین نرخ خرید سال گذشته که حدود ۲۲هزار تومان بوده، بیش از ۱۰۰درصد افزایش یافته است.» نفت سپاهان نیز علاوه بر موارد فوق از انعقاد قرارداد اجاره زمین به مساحت تقریبی ۱۹هزار متر‌مربع در مجتمع بندری شهید‌رجایی به‌منظور ساخت و احداث مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی به ظرفیت ۳۵هزار و ۴۰۰ متر مکعب جهت تخلیه، بارگیری، توزیع و نگهداری مواد سوختی و وارداتی، صادراتی و ترانزیتی برای مدت ۱۵ سال خبر داد. همچنین از تاریخ عقد قرارداد یعنی ۱۰اردیبهشت‌ماه سال‌جاری شامل ۲ سال ساخت و ۱۳ سال بهره‌برداری خواهد بود. برآورد حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری حدود ۱۱۰ میلیارد تومان خواهد بود.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که پس از سه روز کاری ریزش بازار، بخشی از عقب‌نشینی شاخص کل بورس جبران شد. در این روز ارزش معاملات بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به هزار و ۵۰۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۶۲۰میلیارد تومان بالغ شد. به این ترتیب با این کارنامه ارزش کل معاملات بورس در هفته گذشته به ۷هزار و ۷۹۵میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته قبل از آن یک درصد کاهش یافت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید