هفته توفانی بازار سهام

همایون دارابی
دنیای اقتصاد : بورس اوراق بهادار تهران نخستین هفته کاری کامل در سال ۱۳۹۸را توفانی پشت‌سرگذاشت و با ثبت رشد ۷/ ۴ درصدی شاخص کل بازدهی شیرینی را برای معامله‌گران رقم زد. در هفته گذشته البته به‌صورت واقعی حتی وضعیت از این میزان بازدهی نیز فراتر بود چرا‌که شاخص کل هموزن که حاصل بازدهی یکسان نمادهای بورسی است، توانست به بازدهی خیره‌کننده حدود ۸ درصد برسد. بازدهی که نشان داد شرکت‌های بزرگ بازار هنوز بازدهی به اندازه شرکت‌های کوچک ثبت نکرده و توفان شرکت‌های کوچک همچنان در بازار ادامه دارد.
در هفته گذشته تداوم ورود نقدینگی تازه به بازار در سایه رکود بازارهای موازی و همچنین تقویت بازار جهانی در کنار گزارش‌های مطلوب شرکت‌ها و انگیزه ارزی مهم‌ترین‌ دلایل رشد بازار مطرح می‌شد. از دیدگاه ارزی افزایش بهای ارز در سامانه نیما و نزدیک شدن آن به نرخ‌های بازار آزاد در کنار احتمال حذف ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی انگیزه‌ای را برای شرکت‌ها جهت اعلام جهش فروش و سود‌آوری ایجاد کرده است. در این شرایط اکثر معامله‌گران امیدوارند شرایط مثبت بازار همچنان ادامه یابد. در این شرایط انتظار می‌رود بازار به روند رشد خود ادامه دهد به‌ویژه آنکه در صحنه جهانی بهای نفت خام و فلزات رو به افزایش است. در آخرین معاملات عصر روز جمعه بهای هر بشکه نفت برنت به بیش از ۷۱دلار رسید. بهای سه فلز مهم مس، روی و سرب نیز به ترتیب ۶هزار و ۴۳۴دلار، ۲هزار و ۸۰۱دلار و هزار و ۹۲۵دلار قیمت خورد.

در این شرایط روز چهارشنبه نیز شاخص کل توانست با رشد ۸۷/ ۱درصدی یک روز ایده‌آل را ایجاد کند. شاخص روز چهارشنبه به مدد رشد نمادهای فلزی و پتروشیمی از جمله فولاد مبارکه، ملی مس، فولاد خوزستان، پتروشیمی پارس و هلدینگ‌های فارس و نفت و گاز تامین با رشد ۳۵۵۳ هزار واحدی به رقم ۱۹۳ هزار و ۹۷۸ واحد رسید تا فاصله اندکی تا رکورد‌شکنی تاریخی داشته باشد. شاخص در تاریخ نهم مهرماه ۱۳۹۷توانسته بود رکورد تاریخی ۱۹۵هزار و ۴۸۰واحد را لمس کند. با این وضعیت شاخص کل ۱۵۰۰ واحد دیگر برای تاریخ‌سازی فاصله دارد. شاخص کل هم‌وزن نیز روز چهارشنبه با رشد ۶۸/ ۲ درصدی به رقم ۳۸هزار و ۱۷۷واحد رسید. در خبرهای مهم موثر بر بازار اعلام شد که سود بانکی کاهش می‌یابد. رئیس‌کل بانک مرکزی از تغییر ترکیب مولفه‌های نقدینگی خبر داد. عبدالناصر همتی می‌گوید: اکنون عمده دلیل رشد نقدینگی، سود سپرده‌ها و ضریب فزاینده است و باید آن را (این دو متغیر را) کاهش دهیم و پایه پولی را زیاد کرده و برای رونق تولید از آن استفاده کنیم. همتی در این‌باره اعلام کرد: «هدف ما تغییر ترکیب کل‌های نقدینگی است. هم‌اکنون عمده دلیل رشد نقدینگی سود سپرده‌ها و ضریب فزاینده است و باید آن را (این دو متغیر را) کاهش دهیم و پایه پولی را زیاد کنیم، چون پول در دست مردم کم است. اگر بتوانیم این تغییر را انجام بدهیم، می‌توانیم برای رونق تولید از آن استفاده کنیم، بنابراین یک برنامه خوبی داریم.» با این اوصاف، بانک مرکزی احتمالا در ماه‌های آینده برای کاهش نرخ سود، برنامه‌ای در دست داشته باشد. در بازار روز چهارشنبه در کنار بهای نفت و فلزات، سنگ‌آهن ۶۲ درصد در چین در روز چهارشنبه با ۹/ ۰ دلار افزایش ۳/ ۹۴ دلار معامله شد. سنگ‌آهن عیار ۶۵ درصد نیز با همین میزان افزایش ۱۰۶ دلار معامله و شمش فولاد درچین با یک دلار افزایش ۵۲۹ دلار معامله شد. زغال‌سنگ بدون تغییر ۱۸۵ دلار معامله شد. تحلیل‌ها حاکی از آن است که با توجه به اتفاقاتی که منجر به اخلال در عرضه جهانی سنگ‌آهن شده سال‌جاری وضعیت عرضه و تقاضای جهانی این ماده اولیه تغییر می‌کند. اثرات شکستن سد در برزیل و توفان در استرالیا در سه ماهه نخست سال‌جاری خبر از کاهش عرضه دو تولید‌کننده بزرگ دنیا می‌دهد. این اتفاقات قیمت سنگ‌آهن را به اوج ۵ سال اخیر رسانده و از ۹۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر هم عبور کرد. همچنین به گزارش فولاد ایران، پس از حادثه شکستن سد باطله شرکت واله برزیل در ژانویه چندین معدن و سد این شرکت معدنی تعلیق شدند و وضعیت فورس‌ماژور برای برخی قراردادها اعلام کردند. از این‌رو اواخر ماه مارس شرکت واله برآورد فروش سنگ‌آهن سال ۲۰۱۹ خود را بین ۳۰۷ تا ۳۳۲ میلیون تن اعلام کرد که حدود ۷۵ میلیون تن از برآورد قبلی کمتر است. با این حال احتمالا تا ۲۰ میلیون تن به این رقم افزوده شود و کاهش عرضه نهایتا حدود ۵۰ میلیون تن باشد.

از طرفی در استرالیا منطقه پیلبارا در ماه مارس تحت‌تاثیر توفان ورونیکا قرار گرفت و چند بندر اصلی با اختلالاتی روبه‌رو  شدند. پس از توفان شرکت ریو‌تینتو برای برخی قراردادهایش وضعیت فورس‌ماژور اعلام کرد و برآورد شده این توفان بر تولید این شرکت معدنی تا ۱۴ میلیون تن اثر داشته باشد از این‌رو میزان تولیدش بین ۳۳۸ تا ۳۵۰ میلیون تن برآورد شده است. بی‌اچ‌پی بیلیتون نیز اعلام کرد توفان بر ۶ تا ۸ میلیون تن از تولید امسالش اثر منفی داشته است. شرکت معدنی فورتسکیو که چهارمین تولید‌کننده بزرگ سنگ‌آهن دنیاست نیز از اختلال ۵/ ۱ تا ۲ میلیون تنی به دلیل توفان در تولیدش خبر داد. تولید این شرکت سال ۲۰۱۸ کاهش داشته و از ۸/ ۱۶۸ میلیون تن به ۹/ ۱۶۷ میلیون تن رسیده است.  در گروه معدنی مدیر معدن انگوران از ثبت رکورد جدید تولید سرب و روی خبر داد که در عمر ۶۰ ساله این معدن بی‌سابقه است. امید فلاح از ثبت رکورد جدید معدن انگوران خبر داد که مواد بیش از ۸۰ شرکت‌ فعال در صنعت سرب و روی را تامین می‌کند و گفت: بخش روباز این معدن طی ۱۲ ماه سال گذشته، یک میلیون و ۳۰ هزارتن ماده معدنی تولید کرد. رکورد قبلی مربوط به سال ۹۳ با تولید یک میلیون و ۱۰ هزار تن ماده بود و اما تولید سال قبل در عمر ۶۰ ساله استخراج این معدن بی سابقه است. وی ادامه داد: افزون بر این، میزان تولید با افزایش ۱۰ درصدی روبه‌رو‌ شده و در بخش زیرزمینی و همزمان با تجهیز کارگاه نیز حدود ۶۰ هزار تن ماده استخراج شد.  به گفته وی، معادن سنگ تراورتن انگوران و سنگ‌آهن صاحب سقز (کردستان) نیز به‌عنوان زیرمجموعه این مجتمع درحال بهره برداری و استخراج است. در این گروه همچنین گهر زمین در صورت حسابرسی شده ۱۲ ماهه ۹۸۲ ریال سود محقق کرده است.  در گروه خودرویی مدیرعامل گروه بهمن ضمن اشاره به مواجهه با مشکلات توسعه محصولات به دلیل تحریم‌ها از عرضه محصول جدید شرکت بهمن دیزل در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش بورس پرس، منصور پورزرین در بازدید از شرکت بهمن دیزل با اشاره به اهمیت اشتغال و لزوم توجه و برنامه ریزی مناسب برای صنعت گفت: تحریم‌ها بیشترین ضربه را به صنعت وارد کرده به‌طوری که می‌توان آن را یک مشکل اصلی در تولید به شمار آورد. از این رو برای بی اثر کردن و گذر از آنها تلاش ویژه‌ای لازم است تا تولید مجددا رونق یابد و پا برجا بماند.وی با تاکید بر اینکه نباید از شرایط تولید توقع بالایی داشت، افزود: هرچند برای توسعه تولید با مشکلاتی روبه‌رو هستیم اما امیدواریم زیرساخت‌ها را برای بازسازی این شرکت و افزایش تولیدات آماده کنیم.پورزرین از عرضه محصولی جدید در این شرکت خبر داد و گفت: در حال تهیه و عرضه یک محصول داخلی در بهمن دیزل هستیم و به زودی خبرهای خوبی از تولید این محصول جدید اعلام خواهد شد.در گروه لیزینگی شرکت لیزینگ ایران و شرق، زمان مجمع سالانه و فوق العاده برای تصمیم‌گیری درخصوص تصویب صورت‌های مالی و افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی را اعلام کرد تا به این ترتیب سرمایه فعلی این شرکت را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی از ۳۰ به ۶۰ میلیارد تومان برساند. این تامین مالی برای اصلاح ساختار مالی و افزایش حجم تسهیلات اعطایی، صرف می‌شود.

در گروه غذایی صنعتی بهشهر هفته گذشته با برگزاری مجمع در مورد برخی مسائل شرکت شفاف‌سازی کرد. شرکت درخصوص بدهی ۵/ ۷ میلیون فرانک سوئیس به شرکت کردیت سوئیس (وام دریافتی قبل از سال ۵۷ بوده است) اعلام کرد که حکم قطعی برای پرداخت بدهی توسط دادگاه اعلام شده ولی با توجه به اعتراض شرکت مبنی بر اینکه در سال دریافت وام دارایی از آن بابت به شرکت تحویل داده نشده و وام به صاحبان شرکت در آن زمان ارائه شده جلوی اجرای حکم گرفته شده است. در حال حاضر ذخایر لازم در این خصوص در حساب‌ها نیز لحاظ شده است.همچنین در این جلسه اعلام شد طبق جلسه شرکت در هفته جاری با وزارت جهاد اعلام شده با توجه به نحوه توزیع روغن و کم بودن قاچاق روغن احتمالا ارز روغن ۴۲۰۰باقی خواهد ماند. برای سه کالای گوشت، برنج و شکر احتمالا ارز ۴۲۰۰ تغییر خواهد کرد.درگروه غذایی قند پیرانشهر از پیشنهاد‌ هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق العاده درخصوص افزایش سرمایه خبر داد. براین اساس سرمایه شرکت از مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال (معادل ۱۰۰ درصد) از محل آورده نقدی سهامداران به منظور اصلاح وضعیت ساختار مالی شرکت افزایش خواهد یافت.

درگروه فلزی روز چهارشنبه بورس کالا شاهد معاملات فوق‌العاده‌ای بود. ذوب آهن اصفهان چهارشنبه طی چهار عرضه سبد مخلوط با قیمت پایه ۳۶,۰۳۳ ریال (تقریبا برابر با پایه قبلی) عرضه کرد. دو عرضه ۱۶۵۰۰ تنی با میانگین قیمت ۴۲,۲۹۲ ریال (۳۷/ ۱۷ درصد بالاتر از پایه) و ۴۲,۶۲۴ ریال (۲۹/ ۱۸درصد بالاتر از پایه) معامله شدند. دو عرضه ۳۵۲۰ تنی با میانگین قیمت ۴۲,۹۱۷ ریال(۱/ ۱۹درصد بالاتر از پایه) و ۴۳,۱۶۷ ریال (۷۹/ ۱۹ درصد بالاتر از پایه) معامله شدند. همچنین فولاد خوزستان ۳۰ هزار تن شمش بلوم با قیمت پایه ۳۲,۵۵۹ ریال (تقریبا برابر پایه قبلی) در بورس کالا عرضه کرد که با میانگین قیمت ۴۱,۵۵۵ ریال (۶۳/ ۲۷درصد بالاتر از پایه و ۷/ ۴ درصد بیشتر از میانگین معامله قبلی) معامله شد.در گروه تجهیزات مپنا طی شش ماه منتهی به ۳۰ مهر ۹۷ (حسابرسی شده) مبلغ ۸۵۲ ریال سود تلفیقی به ازای هر سهم محقق کرده است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری به شدت مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به هزار و ۲۷۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۵۸۷واحد رسید. با این کارنامه ارزش معاملات بورس در هفته گذشته به ۴هزار و ۸۰۱میلیارد تومان بالغ شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید