ناکامی عرضه هشتم

دنیای اقتصاد : هشتمین عرضه نفت خام صادراتی به معامله ختم نشد تا کابوس عدم داد و ستد نفت خام صادراتی در این بازار وارد دومین ماه پیاپی خود شود. این بار هم یک میلیون بشکه نفت خام سبک صادراتی بدون سفارش خرید باقی ماند تا باز هم انتظار برای معاملات صادراتی به درازا کشیده شود. قیمت پایه عرضه در روز گذشته ۶۳ دلار و ۳۶ سنت بود آن‌هم در شرایطی که قیمت‌های جهانی حتی تا نزدیکی ۷۱ دلار در هر بشکه هم برای نفت خام برنت نوسان کرده بود. باز هم؛ همچون دو عرضه پیشین هیچ تقاضای خریدی برای معامله نفت خام در تابلو معاملات بورس انرژی درج نشد تا برای پنجمین بار در ۸ عرضه اخیر، تابلوی بورس انرژی بدون سفارش خرید باقی بماند. البته شرایط خرید در روز گذشته وضعیت منعطفی داشت، ولی باز هم جریان عمومی در این بازار با معامله همراه نشد. امکان خرید ۱۰۰ درصد ارزی یا ۱۰۰ درصد ریالی از ویژگی‌های مهم این عرضه بود، ولی باز هم این موارد به جذابیت خرید ختم نشد.
البته امیدواری‌ها به عرضه یک میلیون بشکه‌ای دیروز بیش از سایر دوره‌ها بود، زیرا رشد قیمت جهانی نفت خام خود به اندازه کافی سیگنالی برای تحریک بازار به شمار می‌رفت ولی در زمانی که تقاضا در تالار ثبت نمی‌شود نمی‌توان از خوش بینی‌های این بازار دفاع کرد، اگرچه باز هم در هفته‌های آینده باید منتظر عرضه یک میلیون بشکه‌ای دیگر نفت خام صادراتی در بورس انرژی باشیم. هم‌اکنون یک عرضه یک میلیون بشکه‌ای میعانات گازی صادراتی هم برای روز ۲۷ فروردین‌ماه درج شده است که جذابیت‌های این عرضه چیزی از نفت خام کم ندارد. این عرضه‌ها متعاقب یکدیگر نشان می‌دهد که گویا قرار است هر هفته یک عرضه صادراتی یک میلیون بشکه‌ای در بورس انرژی حضور داشته باشد که خود برای این بازار مفید و موثر خواهد بود. درهر حال نفت خام سبک صادراتی در بورس انرژی مورد معامله قرار نگرفت و این خبر ناخوشایند، حرف مهم عرضه‌های دیروز بود. البته سایر محموله‌های عرضه شده در این بازار با معاملات جذابی همراه شدند که در نهایت ارزش معاملات دیروز را به نزدیکی ۹۲ میلیارد تومان رساند که خود به معنی ثبت یک روز جذاب معاملاتی در بورس انرژی است. به‌عنوان مثال متوسط ارزش معاملات روزانه در بازار فیزیکی بورس انرژی در سال گذشته رقمی کمتر از ۴۸ میلیارد تومان بوده است، یعنی همین بازار در روز گذشته دو برابر متوسط سال قبل ارزش معاملاتی داشته است.  ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی در ماه‌های اخیر روندی افزایشی داشت و از ابتدای آذر تا پایان اسفند می‌توان افزایش ارزش معاملات به‌صورت ماهانه را مشاهده کرد. این روند به این معناست که بورس انرژی به رغم ناملایمات بین‌المللی، تحریم‌ها و نوسان قیمت دلار آزاد و نیمایی باز هم توانسته است از یک رشد نسبی برخوردار شود تا جایی که می‌توان این روند افزایشی را برای ماه‌های آینده هم با خوش‌بینی مورد بررسی قرار داد. این در حالی است که رشد ارزش معاملات برای فروردین‌ماه اندکی مبهم به شمار می‌رود یعنی این احتمال وجود دارد که ارزش معاملات ماه جاری به نسبت اسفندماه سال گذشته با عقب‌نشینی نسبی همراه شود که چندان هم غیرمنطقی نیست. فروردین‌ماه را می‌توان دوره‌ای نیمه‌تعطیل در کارنامه فعالیت این بازار رسمی و حتی شرکت‌های نفتی و پالایشگاهی و پتروشیمیایی به شمار آورد که بیشترین اثرگذاری نزولی آن تاکنون در بورس انرژی نمود داشته ولی به سرعت در مسیر بهبود قرار خواهد گرفت.

 مشکلات حمل و نقل زمینی در روزهای تعطیلی نوروز یا بروز سیل مواردی است که کاهش ارزش معاملات در هفته‌های گذشته را توجیه می‌کند ولی همان‌گونه که تجربه نشان داده است عقب‌افتادگی معاملاتی اوایل فروردین‌ماه به سرعت جبران خواهد شد. از هم‌اکنون می‌توان گفت که ارزش معاملات در سال ۹۸ بیش از ارزش معاملات در سال گذشته خواهد بود و همین ذهنیت به معنی افزایش گام‌به‌گام ارزش معاملات در روزهای آینده است. تاکنون در فروردین‌ماه ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی نزدیک به ۳۲۰ میلیارد تومان بوده است آن‌هم در شرایطی که این رقم برای تمامی اسفند سال گذشته نزدیک به یک هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان بود. البته رکورد ارزش معاملات در بورس انرژی به آبان‌ سال گذشته و رقمی نزدیک به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان باز می‌گردد که رسیدن به این رکورد معاملاتی در ماه‌های آینده دور از دسترس نخواهد بود و شاید به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. افزایش عرضه‌ها در بورس انرژی توسط شرکت‌های دولتی یا تقویت عرضه‌های صادراتی دو بستر اصلی برای رشد حجم و ارزش معاملات در روزها و هفته‌های آینده است، اما سرعت‌گیر مهم روزهای اخیر در مسیر رشد ارزش معاملات را باید محدودیت‌های حمل و نقل و ضعف خرید در کنار رخدادهای جوی و مشکلات آب‌و‌هوایی و سیل به شمار آورد که این موارد به زودی مرتفع خواهد شد. باید دورنمای معاملات در بورس انرژی را افزایشی به شمار آورد، چه با معامله نفت خام چه بدون داد و ستد نفت خام صادراتی. در ماه‌های آینده به این موارد بیشتر خواهیم پرداخت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید