رصد زمین بازی معامله‌گران سهام

دنیای اقتصاد : معاملات هفته گذشته بورس تهران در حالی با ثبت رشد حدود چهار درصدی در کارنامه این بازار به پایان رسید که بازیگران حقیقی نقش فعالی در سمت خرید سهام ایفا کردند. در هفته منتهی به ۲۲‌اسفندماه که آخرین هفته کامل سال ۹۷ بود، بیش از ۹۰ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار افزوده شد. در هفته مورد‌بررسی به‌جز اولین روز هفته که معامله‌گران عمده در سمت خرید سهام فعال ظاهر شدند، در سایر روزها حقیقی‌ها بیشترین خالص خرید سهام را به‌خود اختصاص دادند. در این میان سهام زیرمجموعه گروه محصولات پتروشیمی در صدر تقاضای معامله‌گران خرد بازار قرار گرفتند.
حمایت حقوقی در روز کم‌نوسان
بورس تهران نخستین روز کاری هفته منتهی به ۲۲ اسفند را کم‌نوسان آغاز کرد و شاخص کل این بازار با افزایش ۱۸۰واحدی (معادل ۱/ ۰ درصد) همراه شد و در کانال ۱۶۳ هزار واحدی قرار گرفت. در این روز بیش از ۷۷ میلیون سهم به ارزش ۴/ ۶ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در میان صنایع بورسی نیز گروه‌های کالایی مورد حمایت بازیگران عمده بازار قرار گرفتند و در مقابل حقیقی‌ها به خرید سهام خودرویی و البته گروه‌های کوچک بازار سهام توجه نشان دادند. در میان شرکت‌های بورسی اما بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در سهام شرکت فولاد‌مبارکه‌اصفهان خلاصه شد. به این ترتیب روز شنبه بیش از ۱۰ میلیون سهم «فولاد» به ارزش ۱/ ۳ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار افزوده شد. در این روز سهامداران عمده به خرید سهام شرکت ملی مس ایران نیز توجه نشان داده و حدود سه میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید این سهام به پرتفوی خود افزودند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کوروش نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در بازار شنبه هفته گذشته بود که با خالص خرید ۷/ ۲ میلیارد تومان از سوی حقوقی‌ها همراه شد. در سمت مقابل همانطور که اشاره شد سهامداران خرد به  خرید سهام خودرویی اشتیاق نشان دادند. در این میان جمع‌آوری سهام پارس‌خودرو با حجم قابل‌توجهی ادامه یافت به‌طوری‌که با خریدهای صورت گرفته در نهایت ۶/ ۷ میلیارد تومان بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی معامله‌گران حقیقی منتقل شد. در این گروه سایپا به فروش دو میلیون سهم کمک‌فنر ایندامین اقدام کرد. الکتریک خودرو شرق نیز با عرضه سهم از سوی گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران مواجه شد که این امر با فروش دو میلیون سهمی همراه بود. ایران‌ ترانسفو و پتروشیمی مبین نیز نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار این روز بودند. بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «بترانس» به ۷/ ۳‌میلیارد تومان و در نماد «مبین» به ۲/ ۲ میلیارد تومان رسید. در این میان ۵/ ۱‌میلیون سهم «بترانس» از سوی سهامدار عمده یعنی شرکت صنعت و تجارت آداک به فروش رفت. خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای بانکی نشان از آن دارد که طی معاملات این روز بیش از ۱۳میلیون سهم بانک خاورمیانه از سوی شرکت سام‌الکترونیک خریداری شد. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن نیز به‌عنوان دیگر حقوقی فعال در «وخاور» اقدام به خرید ۴/ ۱ میلیون سهم کرد. این در حالی است که گروه مالی ملت به‌عنوان حقوقی فعال در بانک ملت، به واگذاری ۱۰میلیون سهم این نماد بانکی اقدام کرد. در همین راستا صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی نیز حدود ۱۰۰هزار سهم «وبملت» را فروخت. در میان نمادهای شیمیایی نیز گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با عرضه سهم از سوی دو سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس شرکت طراحان فراز سپه به‌همراه صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر بیش از ۳۰ میلیون سهم «پترول» را واگذار کردند. در همین راستا گروه توسعه مالی مهرآیندگان نیز به‌عنوان سهامدار عمده در نماد صنایع پتروشیمی کرمانشاه، پنج میلیون سهم را فروخت.

بازگشت سهامداران خرد به گردونه معاملات
طی معاملات روز یکشنبه شاخص سهام پرقدرت ظاهر شد و با رشد ۱۴۶۳ واحدی (معادل ۹/ ۰ درصد) در میانه کانال ۱۶۴ هزار واحدی قرار گرفت. سهامداران خرد به دنبال جو مثبت ایجاد شده در معاملات این روز، به خریدهای بیشتری پرداختند. این امر سبب شد تا حدود ۱۱ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شود. برخلاف روند روزهای پیشین، در این روز معامله‌گران خرد بازار به برخی گروه‌های کالایی توجه کردند. به این ترتیب بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها در دو گروه محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ثبت رسید. پالایشی‌ها و معدنی‌ها اما همچنان در صدر توجه معامله‌گران عمده بازار قرار داشتند.

در میان شرکت‌های بورسی اما یک نماد بانکی بیشترین توجه معامله‌گران خرد را به خود جلب کرد. به این ترتیب نماد معاملاتی بانک صادرات شاهد جابه‌جایی بیش از ۲۸ میلیون سهم به ارزش ۳/ ۳ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. در این میان گروه مالی سپهر صادرات به‌عنوان سهامدار عمده «وبصادر» اقدام به خرید پنج میلیون سهم کرد. در مقابل ۲۰۰ هزار سهم این نماد بانکی از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر صادرات عرضه شد.  همچنین طی معاملات روز یکشنبه سهامداران خرد به خرید نمادهای شیمیایی از جمله شوینده و گلتاش نیز تمایل نشان دادند. تقاضای بالا برای خرید سهام مزبور سبب شد تا حقوقی‌های این دو نماد به عرضه سهم بپردازند. بر این اساس بیش از ۵۰۰هزار سهم «شوینده» از سوی شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهرایران و دو میلیون سهم «شگل» نیز توسط سهامدار حقیقی بالای یک درصدی به فروش رفت. در خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای بانکی، بانک ملت با جمع‌آوری ۴۰۰هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت روبه‌رو شد. گروه مالی بانک پارسیان نیز به‌عنوان سهامدار عمده در بانک پارسیان به خرید بیش از دو میلیون سهم پرداخت. در همین راستا بانک خاورمیانه نیز از حمایت سه سهامدار عمده برخوردار شد، سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن، گروه صنعتی سپاهان و شرکت سام الکترونیک نیز در مجموع بیش از سه میلیون سهم «وخاور» را خریداری کردند. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران نیز از دیگر حقوقی‌های فعال در بازار روز یکشنبه بود که حدود ۹ میلیون سهم بانک تجارت را به پرتفوی خود افزود.

توجه معامله‌گران خرد به کالایی‌ها
بورس تهران روز دوشنبه نیز به روند رو به رشد خود ادامه داد تا ۲۹۰۱ واحد (معادل ۸/ ۱ درصد) به ارتفاع شاخص سهام افزوده شود و با جهش سه کانالی در سطح ۱۶۷ هزار و ۳۷۱ واحد بایستد. سهامداران خرد نیز در این روز خریدهای پرحجمی را به ثبت رساندند تا شاهد افزوده شدن حدود ۶۵ میلیارد تومان نقدینگی به سبد سهام حقیقی‌ها باشیم. در این روز بار دیگر سهام گروه‌های کالامحور در صدر خرید معامله‌گران خرد بازار قرار گرفت به‌طوری که در مجموع سه گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی ۵/ ۵۷ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.رصد خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای پالایشی نشان از تمایل بالای سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام پالایش نفت تبریز داشت. به طوری که حدود ۱۱میلیارد تومان از سهام «شبریز» به پرتفوی سهامداران خرد منتقل شد. در این راستا ۶/ ۷ میلیون سهم «شبریز» از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر به‌عنوان سهامدار عمده عرضه شد. این حقوقی به‌عنوان سهامدار عمده در نماد پالایش نفت تهران نیز به واگذاری دو میلیون سهم اقدام کرد.

در همین راستا پالایش نفت اصفهان نیز با واگذاری ۳۵۰هزار سهمی از سوی سرمایه‌گذاری تدبیرگران آتیه ایرانیان مواجه شد. در این میان روند عرضه‌ها در نماد پالایش نفت بندرعباس به مراتب سنگین‌تر بود؛ به‌طوری‌که ۳۵میلیون سهم این شرکت از سوی سهامدار عمده یعنی بانک رفاه کارگران به فروش رفت.در میان نمادهای فولادی نیز شاهد شکل‌گیری تقاضا از سوی سهامداران خرد بودیم. در این میان فولاد کاوه جنوب کیش با استقبال زیادی روبه‌رو‌ شد که در نهایت خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به بیش از ۷ میلیارد تومان رسید. بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به‌عنوان سهامدار ۱۸درصدی «کاوه»، اقدام به عرضه ۱۷میلیون سهم کرد. در میان تغییر مالکیت‌های صورت‌گرفته در نمادهای معدنی نیز چادرملو با عرضه ۱۲میلیون سهمی از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر روبه‌رو شد. در مقابل بیش از شش هزار سهم معدنی‌ دماوند توسط شرکت مهندسی کاوه پوشش بناساز خریداری شد.

تعادل نسبی در جابه‌جایی سهام
روند صعودی شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز سه‌شنبه با رشد ۵۳۸ واحدی این نماگر همراه شد. همراستا با رشد شاخص، تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در بازار سهام نیز برای سومین روز متوالی در اختیار سهامداران خرد قرار گرفت. به این ترتیب هر چند در دادوستدهای این روز بازار سهام از حجم خریدهای سهامداران خرد کاسته شد و تعادل در جابه‌جایی‌ها ایجاد شد، اما اختیار بازار در دست سهامداران حقیقی‌ بود و نهایت یک میلیارد و ۴۰۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. رصد خرید و فروش‌های شکل گرفته در نمادهای فلزی نشان از آن دارد که نماد معاملاتی شرکت مس‌ شهید باهنر با عرضه ۲۴هزار سهم از سوی سرمایه‌گذاری صدرتامین مواجه شد. در این گروه فولاد کاوه جنوب کیش نیز عرضه ۱۳میلیون سهم از سوی بنیاد مستضعفان را تجربه کرد. در مقابل فروسیلیس‌ ایران‌ شاهد خرید قابل توجه سهم توسط حقوقی فعال بود؛ به‌طوری‌که بیش از ۴۳میلیون «فروس» توسط شرکت کارآفرینان صنعت ذوب فلزات خریداری شد.در میان تغییر مالکیت‌های صورت‌گرفته در نمادهای معدنی نیز گروه صنعتی ومعدنی امیر به عرضه‌های خود در نماد باما ادامه داد و روز سه‌شنبه نیز ۷/ ۱ میلیون سهم دیگر را واگذار کرد. در این گروه چادرملو نیز شاهد تداوم عرضه سهم از سوی سهامدار عمده بود و بیش از ۱۰میلیون سهم این شرکت از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر به فروش رفت. همچنین این حقوقی به‌عنوان سهامدار عمده در نماد گل گهر نیز اقدام به عرضه سهم کرد و حدود شش میلیون سهم را به فروش رساند. در همین راستا حدود ۱۰۰هزار سهم توسعه معادن و فلزات توسط صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان خریداری شد.

پایان هفته‌ای به نام حقیقی‌ها
در آخرین روز معاملاتی هفته منتهی به ۲۲ اسفندماه، شاخص سهام با رشد ۱۲۰۶ واحدی، کانال ۱۶۹ هزار واحدی را پس از حدود چهار ماه پس گرفت. در این روز نیز برای چهارمین روز متوالی شاهد درخشش حقیقی‌ها در سمت خرید سهام بودیم. به این ترتیب روز چهارشنبه بیش از ۹۹ میلیون سهم به ارزش ۳/ ۱۹ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها در این روز پس از زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی، به بانک‌ها اختصاص پیدا کرد.  در این میان نماد معاملاتی پتروشیمی پردیس صدرنشین خرید معامله‌گران خرد شد و شاهد جابه‌جایی ۶/ ۱۴ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بود. پس از آن نیز سهام بانک ملت با خالص خرید ۱۳ میلیارد تومانی از سوی حقیقی‌ها قرار داشت. به دنبال تقاضای بالای حقیقی‌ها در جمع آوری سهام مزبور، دو سهامدار عمده به عرضه سهم پرداختند. بر این اساس ۱۵میلیون سهم «وبملت» توسط صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی و ۵/ ۱ میلیون سهم دیگر نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت به فروش رفت.

در همین راستا صندوق سرمایه‌گذاری مشترک افق کارگزاری بانک خاورمیانه نیز به‌عنوان حقوقی فعال در بانک خاورمیانه اقدام به عرضه ۷/ ۱ میلیون سهم کرد. البته در گروه بانکی، بانک پاسارگاد نیز شاهد جابه‌جایی بلوکی میان سهامداران عمده بود؛ به‌طوری‌که روز چهارشنبه ۵۰۰میلیون سهم «وپاسار» معادل یک درصد از سهام مزبور توسط شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری سلین عرضه شد که در مقابل به پرتفوی شرکت نوآوران دانش پژوه خاورمیانه منتقل شد.در میان دیگر جابه‌جایی‌های انجام‌شده در بازار روز چهارشنبه صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر به عرضه‌های خود در نماد چادرملو ادامه داد و بیش از ۱۰میلیون سهم را واگذار کرد. این صندوق به‌عنوان حقوقی فعال در گل گهر نیز حدود شش میلیون سهم «کگل» را در این بازار به فروش رساند.این در حالی است که توسعه معادن و فلزات به‌عنوان دیگر نماد معدنی، شاهد خرید سهم از سوی سهامدار عمده بود؛ به‌طوری‌که امروز ۵/ ۴ میلیون سهم «ومعادن» را صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان خریداری کرد. در این بازار نمادهای پالایشی نیز عمدتا با واگذاری از سوی سهامدار عمده روبه‌رو شد. بر این اساس بانک رفاه کارگران ۱۵میلیون سهم پالایش نفت بندرعباس را به فروش رساند. در نماد پالایش نفت تهران نیز صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر به واگذاری ۶/   ۳ میلیون سهم پرداخت. در میان نمادهای سیمانی نیز سهام سیمان فارس و خوزستان با عرضه قابل توجهی از سوی سهامدار عمده مواجه شد؛ به‌طوری‌که ۴۰میلیون سهم «سفارس» را سرمایه‌گذاری سیمان تامین فروخت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید