نقشه مالی ترامپ برای آمریکا

بودجه پیشنهادی ۴۷۵۰ میلیارد دلاری ترامپ برای سال ۲۰۲۰ رکورد سقف بودجه را شکست. با اینکه حجم بودجه پیشنهادی نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل‌توجهی داشت، اما از میان ۱۶ بخش عمده ۱۳ حوزه با کاهش بودجه تخصیصی و تنها ۳ بخش با رشد بودجه تخصیصی همراه شدند؛ مسیر مالی که ترامپ دنبال می‌کند از این ۳ حوزه مشخص است. مسیری که با افزایش بودجه دفاعی، امنیتی و نظامی مشخص شده از استراتژی ترامپ برای تحقق «آمریکایی بهتر» به‌واسطه تهدید خاموش رقبای سیاسی‌اقتصادی‌اش حکایت دارد.

ترامپ رکورد بودجه پیشنهادی دولت فدرال به کنگره را در طول تاریخ آمریکا شکست. پیش از این بودجه ۴۲۰۰ میلیارد دلاری اوبامادر سقف بود و پس از آن بودجه ۴۱۰۰ میلیارد دلاری خود دونالد ترامپ قرار داشت. اما با رشد ۱۳ درصدی بودجه پیشنهادی امسال نسبت به نسخه باراک اوباما، ترامپ رشد بودجه‌خواهی را نیز در تاریخ ایالات‌متحده ارتقا داد. رئیس‌جمهوری آمریکا، دوشنبه شب، بودجه پیشنهادی خود را برای سال مالی ۲۰۲۰ میلادی به میزان ۴۷۵۰ میلیارد دلار به کنگره ارسال کرد. با توجه به جزئیاتی که در جزوه ۱۵۰ صفحه‌ای دولت در خصوص بودجه‌ریزی درنظر گرفته شده، مخالفانی از هم‌حزبی‌های خود ترامپ در کنگره، علاوه‌بر دموکرات‌هایی که موضعشان را با اولین واکنش‌هایشان علیه این طرح اعلام کردند؛ شانس به تصویب رسیدن پیشنهاد کاخ سفید در کنگره بسیار اندک است. کاهش تخصیص بودجه به برخی از بخش‌ها دلیل اصلی مخالفت جمهوری‌خواهان است. دموکرات‌ها نیز کاهش بودجه‌ وزارتخانه‌های حساسی مانند آموزش، درمان و خدمات اجتماعی را وحشتناک توصیف کرده‌اند و خبری از رای موافق آنها نخواهد بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در لایحه بودجه پیشنهادی خود برای سال مالی ۲۰۲۰ میلادی خواستار کاهش ۲۳ درصدی بودجه وزارت امور خارجه، کاهش ۳۱ درصدی بودجه آژانس حفاظت محیط‌زیست و کاهش ۱۹ درصدی بودجه بخش حمل‌و‌نقل این کشور شده است.

  گام آتی مناقشه ترامپی

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه خطاب به کنگره گفت: می‌خواهد از میزان بودجه کمک‌های خارجی و وزارت امور خارجه این کشور بکاهد و در عوض بودجه نظامی و دیواری را که وی می‌خواهد در مرز با مکزیک بسازد، در بودجه پیشنهادی سال مالی ۲۰۲۰ افزایش دهد. این درخواست ترامپ گام اول در دور آتی مناقشات ترامپ با کنگره بر سر بودجه خواهد بود. انتظار می‌رود بودجه ۴۷۵۰ میلیارد دلاری ترامپ از سوی کنگره رد شود. سران دموکرات کنگره روز یکشنبه به ترامپ علیه آنچه تکرار دعوای بودجه‌ای سال گذشته و تعطیلی متعاقب پنج هفته‌ای دولت فدرال نامیدند، هشدار دادند.

  بودجه خطرناک ترامپ

امسال وضعیت به مراتب خطرناک‌تر است. ضرب‌الاجل اول اکتبر برای دستیابی به توافقی به منظور تداوم فعالیت‌های دولت مصادف با ضرب‌الاجل برداشتن محدودیت بدهی است. بدون افزایش این محدودیت، دولت آمریکا با خطر کسری بودجه روبه‌رو خواهد شد که می‌تواند ضربه‌ای به اقتصاد جهان وارد کند. ترامپ در لایحه بودجه پیشنهادی خود خواستار دریافت ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای احداث دیوار در مرزهای جنوبی آمریکا با مکزیک شده است که ۶ برابر بیشتر از مجموع بودجه تخصیص داده شده از سوی کنگره برای تمامی طرح‌های مرزی در دو سال مالی اخیر، همچنین افزون‌بر ۶ درصد بیشتر از آن چیزی است که وی توانست امسال با به اجرا درآوردن وضعیت اضطراری ملی به دست بیاورد.

ترامپ پس از آن -به موجب اختیارات خود- اعلام وضعیت اضطراری ملی کرد که کنگره با تخصیص منابع مالی موردنظر وی برای احداث دیوار مرزی مخالفت کرد. ترامپ همچنین در لایحه بودجه پیشنهادی امسال خود خواستار افزایش نزدیک به ۵ درصدی بودجه دفاعی و رسیدن آن به ۷۵۰ میلیارد دلار شده است. در این لایحه، بودجه پیشنهادی وزارت امور خارجه به میزان ۲۳ درصد و بودجه آژانس حفاظت محیط‌زیست نیز به میزان ۳۱ درصد کاهش داده شده است.

به‌رغم کاهش بودجه درخواستی برای بسیاری از نهادهای دولت آمریکا که به گفته کاخ سفید ظرف یک دهه آینده در مجموع ۲۷۰۰ میلیارد دلار خواهد بود، بودجه فدرال آمریکا تا سال ۲۰۳۴ متوازن نخواهد شد. در واقع، ناترازی نزدیک به هزار میلیارد دلاری به‌طور میانگین در سال‌های اخیر کسری بودجه پیشنهادی دول مختلف بوده است. در سال‌های اخیر اولویت جمهوری‌خواهان در کاخ سفیدو کنگره، کاهش بودجه و نه کاهش کسری بودجه بوده است. کسری بودجه دولت فدرال آمریکا در سال ۲۰۱۹ به ۹۰۰ میلیارد دلار رسید و بدهی ملی آمریکا نیز مرز ۲۲ هزار میلیارد دلاری را پشت سر گذاشته است.

  مخالفت‌ میان‌حزبی

دونالد ترامپ روز دوشنبه لایحه بودجه دولت خود را برای سال ۲۰۲۰ میلادی به کنگره تحویل داد؛ لایحه‌ای که در آن به مسائل نظامی و امنیتی توجه ویژه‌ای شده و در عوض حوزه‌های اجتماعی و درمانی مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند. ساعتی پس از ارساللایحه بودجه دولت آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی به کنگره و مشخص شدن مفاد آن، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان این کشور با انتشار بیانیه‌ای به‌شدت از دونالد ترامپ بابت حذف یا کاهش چشمگیر بودجه برخی بخش‌ها انتقاد کرد.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این بیانیه تصریح کرده است: «رئیس‌جمهوری، دونالد ترامپ قصد دارد ۲ هزار میلیارد دلار از بودجه «مدیکِر» و «مدیکِید» [خدمات بیمه درمانی و برنامه حمایتی درمانی ویژه اقشار کم‌درآمد] را ظرف یک دهه کاهش دهد. وی در عین حال میلیاردها دلار بودجه برای پروژه‌های بیهوده‌ای مانند دیوار مرزی درخواست کرده است. او می‌خواهد از [بودجه] دانش‌آموزان و دانشجویان، خانواده‌های گرسنه، روستاییان و کشاورزان آمریکایی، از آب‌و‌هوای پاک و از سرمایه‌گذاری‌هایی که منجر به ایجاد شغل در سطح ملی می‌شود، دزدی کند. کاهش ظالمانه و کوته‌بینانه بودجه برخی بخش‌ها در پیش‌‌نویس پیشنهادی ترامپ، در واقع، نقشه راهی است که آمریکا را یک ملت ضعیف‌تر و بیمارتر تبدیل می‌کند.»

پیشنهادهای کلیدی افزوده‌شده به بودجه

افزایش 33 میلیارد دلاری بودجه وزارت دفاع بودجه این وزارتخانه را به میزان ۷۱۸ میلیارد دلار  رساند که در مقایسه با سال قبل رشد۵ درصدی داشته است. تخصیص بودجه ۸۶۰۰ میلیون دلاری برای ساخت دیوار مرزی بین مکزیک و آمریکا . درحالی‌که دونالد ترامپ سقف ۷هزار میلیون دلاری را برای احداث آن کافی دانسته بود. اختصاص ۷۵۰ میلیون دلار به پرونده‌های ترک کودک ازسویوالدین به‌همراه برنامه یک‌بار اجراشونده برای تاسیس صندوق یک میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری مربوط به رسیدگی بیشتر بهکودکان بدسرپرست و بی‌بضاعت‌ها. افزودن ۲۹۱ میلیون دلار به برنامه پایان شیوع بیماری ایدز ظرف یک دهه که در کمپین تبلیغاتی خود وعده آن را داده بود.

پیشنهادهای کلیدی کاسته‌شده از بودجه

کاستن 845 میلیارد دلار ظرف یک دهه آتی از بخش بیمه سلامتی که دولت برای سالمندان در نظر گرفته بود.حذف ۲۴۱ میلیارد دلار ظرف یک دهه آینده از بخش بیمه سلامتی که دولت برای قشر کم‌درآمد در نظر گرفته بود. لغو ۲۲۰ میلیارد دلار ظرف یک دهه آتی از برنامه SNAP، برنامه امداد در راستای اصلاح تغذیه که به‌عنوان مثال با تغییر شیوه بسته‌بندی و زمان ماندگاری مواد خوراکی به کمک  قشر کم‌درآمد برای خرید ارزان و ماندگار کمک می‌کرد.کاهش وام‌دهی به دانش‌آموزان و دانشجویان همراه با لغو بخشودگی دیرکرد بازپرداخت وام‌ها که در مجموع ظرف ۱۰ سال آینده ۲۰۷ میلیارد دلار از بودجه این بخش کم خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید