3 دلیل تقویت دلار جهانی در هفته های اخیر

دلار در هفته‌های اخیر به صعود پر قدرت خود ادامه داده است و به نظر می‌رسد کاهش فعالیت‌های اقتصادی آمریکا نیز نتوانسته است آن را متوقف کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از جروم پاول، رئیس بانک مرکزی این کشور به دلیل افزایش نرخ بهره، اتخاذ سیاست پولی انقباضی و تلاش برای تقویت ارزش دلار انتقاد کرده است. ترامپ در سخنرانی این هفته خود در مریلند با اشاره به ارزش بالای دلار در برابر همتایان دیگرش گفت: من خواهان یک دلار نیرومند هستم اما دلاری که برای کشورمان عالی باشد نه دلاری که آن قدر نیرومند باشد که رقابت پذیری شرکت‌های ما را در هنگام تجارت با دیگر کشورها خدشه دار کند.

با این حال برخلاف خواسته ترامپ، ارزش دلار کماکان در مسیر صعودی گام بر می‌دارد. در ادامه به سه دلیل تقویت ارزش دلار در هفته‌های اخیر اشاره می‌کنیم:

۱- وضعیت اقتصادی آمریکا

هر چند رشد اقتصادی آمریکا رو به کاهش است و نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه پایانی سال گذشته به ۲.۶ درصد کاهش یافت، اما رشد اقتصاد این کشور در مقایسه با چین که نزدیک ترین رقیب آمریکا محسوب می‌شود با ثبات تر بوده است. رشد اقتصادی چین به پایین‌ترین سطح ۲۸ سال اخیر رسیده است. اقتصاد انگلیس نیز به دلیل مساله برگزیت دچار سردرگمی کم سابقه‌ای است و همین مساله نوسان پوند را افزایش داده است. وضعیت مشابهی در منطقه یورو نیز قابل مشاهده است و با کاهش شدید رشد اقتصادی قدرت‌های بزرگ منطقه یورو، ارزش یورو کاهش یافته است.

۲- توافق تجاری با چین

هر چند چین و آمریکا هنوز به توافق بر سر مسائل تجاری نرسیده‌اند اما بیش از هر زمان دیگری به این توافق نزدیک شده‌اند. همان طور که سال گذشته تشدید جنگ تجاری به ریزش شدید بازارهای بورس و کاهش ارزش دلار منجر شد، طبیعی است که با بهبود روند مذاکرات طرفین، ارزش دلار تقویت شود.

۳- هنوز احتمال افزایش نرخ بهره وجود دارد

هر چند فدرال رزرو فعلاً از رویکرد سال گذشته خود برای افزایش نرخ بهره عقب نشینی کرده است اما این جملهجروم پاول که بانک مرکزی فعلاً رویکرد صبر و انتظار را در پیش خواهد گرفت بدان معنا نیست که بانک مرکزی نرخ بهره را افزایش نخواهد داد. در واقع احتمال افزایش نرخ بهره برای یک مرتبه دیگر در سال ۲۰۱۹ از احتمال حفظ نرخ بهره در سطح کنونی بیش‌تر است.

سال گذشته این افزایش نرخ بهره یکی از اصلی‌ترین دلایل صعود دلار در برابر دیگر همتایانش بود و امسال نیز ممکن است با تقویت نرخ بهره شاهد آغاز دور جدیدی از صعود دلار باشیم.


منبع خبر: ایسنا

این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید