شوی فروش در بانک‎ها / فروش اموال مازاد بانک‎ها واقعی است؟!

بر اساس بررسی‎های واحد سنجش و راه حل‎های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، با افزایش تعداد شرکت‎ها و بنگاه‎های تحت تکلف بانک‎ها، در سال 93 خروج بانک‎ها از بنگاه داری به قانون تبدیل شد و همه بانک‎ها و موسسات اعتباری موظف شدند طی مدت 3 سال اموال منقول و غیرمنقول مازاد و سهام تحت تملک خود را در بنگاه‎هایی که فعالیت غیربانکی دارند، واگذار کنند اما تاکنون بانک‎ها در اجرای آن تعلل کرده‎اند و آن‏چنان در این امر جدی نیستند.

شوی فروش در بانک‎ها / فروش اموال مازاد بانک‎ها واقعی است؟!

افزایش قدرت تسهیلات دهی، خروج از مدیریت بخش‎های نامرتبط و تمرکز بر فعالیت بانکداری، افزایش سرعت گردش پول و افزایش دارایی‎های نقدی، بخشی از نتایج فروش اموال مازاد و خروج از بنگاه‎داری است.

در چند روز اخیر شاهد هستیم بانک‎ها به یکباره اقدام به برگزاری مزایده فروش املاک و دارایی‎های مازاد خود کرده‎اند. اما این اقدام به یک شو بیشتر شبیه است؛ چرا که شرایطی سخت و گاهی عجب برای واگذاری مدنظر بانک‎ها قرار گرفته است.

به عنوان مثال، بانک ملی 70.6 درصد سهام «وبانک» را به قیمت 5982 ریال و به صورت یکجا و نقد به مزایده گذاشته است. به عبارتی، خرید این بلوک نیاز به موجودی نقد 68000 میلیارد ریالی دارد.

بانک سپه نیز 70 درصد «وامید» را روز 28 اسفند ماه به قیمت 9320 ریال واگذار می‎کند. جالب این است که هم اکنون قیمت هر سهم «وامید» 4142 ریال است. به نظر شما کسی حاضر است بلوک «وامید» را 125 درصد بیش از قیمت روز خریداری کند؟!

حتی برخی شرکت‎های غیربانکی نیز به تبعیت از بانک‎ها، بلوک‎هایی گران را به مزایده گذاشته‎اند. شرکت توسعه سرمایه رادین حدود یک درصد از سهام «خساپا» را به قیمت 3750 ریال روانه میز مزایده کرده است. این در حالی است که خریدار می‎تواند در جریان عادی معاملات، به راحتی هر سهم «خساپا» را به قیمت حدود 1100 ریال در اختیار بگیرد.

در جدول زیر جزئیات برخی از واگذاری‎های بانک‎ها در مدت اخیر را با مشاهده می‎کنید.

شوی فروش در بانک‎ها / فروش اموال مازاد بانک‎ها واقعی است؟!
برخی از بلوک‎های مذکور برای چندمین بار است که توسط بانک به مزایده گذاشته می‎شود. همانطور که ملاحظه می‎کنید، غالب این بلوک‎ها در قیمت‎های بسیار بالا و دور از قیمت روز، به فروش گذاشته شده‎اند. بنابراین، می‎توان چنین نتیجه‎گیری کرد که فروش دارایی‎ها از سوی بانک‎ها در شرایط کنونی جهت رفع تکلیف انجام می‎شود و با قیمت‎های این چنینی بیشتر به یک شو تبلیغاتی و ژست فروش شبیه است!


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید