تقابل بزرگان در فرابورس ایران

مینا افروزیدنیای اقتصاد : معاملات فرابورس میانه هفته جاری، در حالی آغاز شد که شاخص کل سهام را با رشدی آنی مواجه ساخت. با این حال نماگر بازار پس از لمس بیشترین مقدار روز در سطح ۱۹۳۶ واحدی، در مسیری نزولی غلتید و موجب بازگشت آیفکس به سوی سطح اولیه آن شد. به این ترتیب شاخص سهام با کاهش بسیار محدود ۰۴/ ۰ درصدی، بر سطح ۱۹۲۲ واحدی قرار گرفت. در این روز سهام بزرگ کالایی حرکتی خلاف یکدیگر را تجربه کردند. به این ترتیب نمادهای فلزی در مسیر رشد قیمتی قرار گرفتند و در میان نمادهای با بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس درخشیدند. در مقابل اما پتروشیمی‌ها با تجربه افت روزانه قیمت سهام زیرمجموعه خود، از اثرگذارترین نمادها در عقب‌نشینی این نماگر بودند. در این روز، نزدیک به ۸۴۰ میلیون برگه بهادار به ارزش بیش از ۵۱۸ میلیارد تومان دست‌به‌دست شد که بخش عمده این نقدینگی در معاملات اوراق بدهی به گردش درآمد. نرخ بازدهی اوراق مزبور در پایان معاملات دیروز، نسبت به ابتدای روز سطح کمتری را به خود اختصاص داد.

با شروع هفته جاری، به‌رغم انتظارات کارشناسان بازار سهام که اجرایی شدن سازو کار مالی کانال ایران و اروپا و همچنین روند افزایشی قیمت‌های بازارهای جهانی را عوامل صعود شاخص کل سهام پیش‌بینی کرده بودند، نماگر بازارهای اول و دوم فرابورسی روند کم‌نوسانی را در پیش گرفت که در مجموع افت نیم درصدی آن را تاکنون در پی داشت. بیشترین جابه‌جا‌یی آیفکس در روز یکشنبه رقم خورد که منجر به کاهش بیش از ۶/ ۱ درصدی آن شد. با وجود این، طی معاملات دوشنبه نیمی از این ریزش جبران شد و تقاضا نسبت به روزهای پیش تقویت شد. روندی که در معاملات روز گذشته دوامی نیافت و در پایان روز شاخص کل با برآیند افت کمتر از یک واحد متوقف شد. در این روز که سهام گروه فلزات همگام با روند صعودی قیمت‌های جهانی فلزات پایه با اقبال بیشتری از جانب سهامداران معامله شدند، بیشترین اثر فزاینده را بر آیفکس وارد کردند. این در حالی است که محصولاتپتروشیمی بیشترین نقش را در عقبگردی نماگر بازار ایفا کردند. سهامی ذوب‌آهن اصفهان و فولاد هرمزگان جنوب به همراهی یکدیگر، شاخص کل را بیش از ۷ واحد به سطح بالاتری هدایت کردند و در مقابل شرکت‌های پتروشیمی مارون و زاگرس موجب افت افزون بر ۵ واحدی نماگر مزبور شدند.

  در بازار چه گذشت؟

دیروز در معاملات خرد بازارهای اول و دوم بیش از ۴۶۱ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۱۲۶ میلیارد تومان داد و ستد شد که از منظر نقدینگی، رشد ۵۰ درصدی را نسبت به ارزش معاملات روز دوشنبه تجربه کرد. همراه با افزایش تقاضا در سهام گروه فلزات، بیش از یک سوم نقدینگی در این صنعت رقم خورد که بخش عمده آن در خرید و فروش‌های سهامی ذوب‌آهن اصفهان به گردش درآمده بود. صنعت تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی و همچنین محصولات پتروشیمی نیز از دیگر صنایع پرمعامله دیروز شناخته شدند که ۲۵ درصد از نقدینگی بازار اول و دوم را در معاملات خود پوشش داده بودند. رصد صنایع نیز از دریچه رشد شاخص روزانه، حاکی از صدرنشینی دو صنعت تک‌سهمی خرده‌فروشی و تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی بود. متوسط قیمت گروه فلزات نیز در این روز رشد بیش از یک درصدی را رقم زد. در مقابل صنایع تک‌نمادی دیگری همچون سیمان، پیمانکاری صنعتی و همچنین هتل و رستوران به ترتیب بیشترین افت روزانه را به نام خود ثبت کردند.

همچنان که گفته شد، سهام گروه فلزات در این روز رشد فراگیری را تجربه کردند که در این میان تنها هلدینگ صنایع معدنیخاورمیانه و فولاد ارفع با افت محدود قیمت به روز خود پایان دادند. سهامی ذوب‌آهن اصفهان که با رشد نزدیک به ۵ درصد لیدر گروه فلزات محسوب می‌شد، در پایان روز صف خرید بیش از ۱۰ میلیارد تومانی را پشت درهای بسته به انتظار گذاشت. صنعت روی زنگان نیز، که دومین نماد معاملاتی پرتقاضای دیروز بود با صف خرید بیش از یک میلیارد تومانی، روز کاری خود را سپری کرد. در این میان، شماری از سهام گروه زراعت نیز از جمله سهامی بودند که بیشترین رشد قیمتی را تجربه کردند.

  همگام با بازیگران

دیروز برای دومین روز معاملاتی متوالی، بازار سهام با تغییر مالکیت غالب سهام به نفع سهامداران حقیقی به کار خود پایان داد. بیش از ۴۳ میلیون سهم به ارزش حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها جابه‌جا‌ شد. در این میان سهامی ذوب‌آهن اصفهان بیشترین خرید سهامداران حقیقی را به خود اختصاص داد که بالغ بر ۷ میلیارد تومان برآورد شد. اولویت‌های دیگر این دسته از سهامداران متوجه دو سهام پتروشیمی زاگرس و غدیر شد. در مجموع نزدیک به ۲ میلیون سهم «زاگرس» و «غدیر» به ارزش حدود ۲ میلیارد تومان از پرتفوی بازیگران عمده خارج و به سبد فعالان خرد منتقل شد. در میان صنایع نیز، بیشترین متوسط خرید حقیقی‌ها در دو گروه فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی رقم خورد.  در سوی مقابل، توجه سهامداران حقوقی به تک‌نماد صنایع ماشین‌های اداری ایران جلب شد که حدود ۳ میلیارد تومان محاسبه شد. در ادامه آتیه داده پرداز به‌عنوان انتخاب بعدی این دسته از سهامداران شناخته شد که در آن تغییر مالکیت حدود یک میلیون سهمی به ارزش یک میلیارد تومان به نفع فعالان عمده رقم خورد. به این ترتیب دو گروه محصولات کامپیوتری الکترونیکی و همچنین اطلاعات و ارتباطات از بیشترین حمایت سهامداران عمده بهره‌مند شدند.

  «اخزا»ها در مسیر رشد قیمت

روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت بیش از ۲ میلیون برگه به ارزش حدود ۲۰۰ میلیارد تومان دست به دست شد. بخش عمده ارزش معاملات بازار عنوان‌شده مربوط به معاملات اوراق اسناد خزانه اسلامی بود که معاملات بلوکی اوراق خزانه به نماد «سخاب۷» بیش از ۵۳ میلیارد تومان از این نقدینگی را رقم زد. روند رشد قیمتی در شمار بسیاری از سررسیدهای اسناد خزانه اسلامی مشاهده شد که نرخ سود موثر هر کدام را به سطوح پایین‌تری کاهش داد. دامنه بازدهی اوراق مزبور در بازه ۲/ ۲۰ درصد تا ۲/ ۲۲ درصد تعیین شد که بیشترین مقدار به اوراق خزانه به نمادهای معاملاتی «اخزا۷۰۹»، «اخزا۶۲۳» و «اخزا۶۲۴» تعلق داشت. به این ترتیب متوسط نرخ بهره موثر ۲۴ مرتبه از اوراق اسناد خزانه اسلامی با کاهش ۱/ ۰ واحد درصد در سطح ۱/ ۲۱ درصد متوقف شد که کمترین مقدار آن طی ۱۷ روز کاری اخیر بود.

  چه خبر از سایر بازارها؟

همچنین در بازار تسهیلات مسکن، کمتر از ۱۰۰ هزار برگه «تسه» به ارزش بیش از ۵ میلیارد تومان دست به دست شد. بهای اوراق تسهیلات مسکن در این روز به روند افزایشی خود ادامه داد، هرچند که نسبت به روزهای معاملاتی اخیر با شتاب کمتری پیش رفت. بیشترین رشد قیمتی حدود ۶/ ۲ درصدی و افزایش تقاضا در اوراق تسهیلات مسکن «تسه۹۵۱۲» به وقوع پیوست، در حالی‌که اوراق تسهیلات مسکن به نماد «تسه۹۶۱۲» به اندازه همین مقدار افت پیدا کرد. از منظر دامنه قیمت‌ها نیز بیشترین قیمت در اوراق تسهیلات مسکن با تاریخ سررسید فروردین ۹۷ رقم خورد که بالغ بر ۶۲ هزار و ۸۰۰ تومان بود. کمترین بها نیز مربوط به اوراق تسهیلات مسکن با تاریخ سررسید دی ۹۶ بود که حدود ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خورده بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید