ضربه فنی عرضه چهارم نفت در بورس

محمد‌حسین بابالودنیای اقتصاد : چهارمین عرضه نفت خام هم در بورس انرژی ناکام ماند. دیروز یک میلیون بشکه نفت خام سبک در بورس انرژی عرضه شد؛ ولی همچون عرضه پیشین باز هم به معامله منجر نشد.

با توجه به این عرضه ناکام تاکنون ۴ مرحله عرصه نفت خام در بورس انرژی صورت گرفته؛ ولی تنها دو عرضه اول به معامله ختم شد که به معنی صادرات نزدیک به یک میلیون بشکه‌ای ( ۹۸۰ هزار بشکه)‌ در دو مرحله عرضه بود. در معامله اول ۲۸۰ هزار بشکه و در معامله بعدی ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام مورد داد و ستد قرار گرفت. البته در دو عرضه بعدی شاهد عرضه یک میلیون بشکه در دو مرحله بودیم که این دو عرضه هیچ‌کدام به معامله ختم نشد. از ویژگی‌های عرضه دیروز می‌توان به پیش‌پرداخت ۶ درصدی در این معاملات اشاره کرد که البته این رقم برای سایر قراردادهای مشابه نزدیک به ۱۰ درصد و حتی بیشتر است. امکان تعدیل نرخ مورد معامله هم در این شیوه معاملاتی وجود دارد یعنی اگر قیمت‌های جهانی با نوسان جدی همراه شود این امکان وجود دارد که خریدار حتی در این خصوص هم مورد حمایت قرار بگیرد. حداقل حجم خرید در این معامله ۳۵ هزار بشکه است. البته همان‌گونه که عنوان شد  و  بنا بر تجربیات پیشین، این احتمال به‌صورت جدی وجود داشته و دارد که شرکت ملی نفت انعطاف کافی را به خرج دهد؛ یعنی عرضه‌کننده برای حمایت از خریداران با کاهش قیمت‌های پیشنهادی خود امکان ثبت داد و ستد را با قیمت‌هایی کمتر از قیمت‌های پیشنهادی فراهم کند.

در هر حال چیزی که برای بازار مهم است عدم معامله نفت خام است یعنی از ابتدای بهمن‌ماه با آغاز دوره جدید عرضه نفت خام در بورس انرژی تاکنون؛ بازار روی خوش به این شیوه عرضه نشان نداده است. البته به احتمال قوی عرضه‌های نفت خام در بورس انرژی ادامه خواهد یافت و می‌توان از هم‌اکنون منتظر عرضه بعدی باشیم.

سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس پیرامون عرضه دیروز محموله یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران گفت: چهارمین عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷ به قیمت پایه هر بشکه ۲۴/ ۵۶ دلار از سوی کارگزاری خبرگان سهام روانه میز فروش رینگ بین‌الملل بورس انرژی شد که درنهایت با وجود برگزاری رقابت میان متقاضیان خرید نفت خام در مرحله سفارش‌گیری، اما به دلیل تناقض درخواست خریداران با اطلاعیه عرضه، منجر به معامله نشد.

 با توجه به تجربیات قبلی و تعطیلی‌های موجود در هفته آینده، شاید عرضه بعدی به دو هفته بعد منجر شود که به معنی عرضه در روزهای پایانی بهمن‌ماه و روزهای ابتدایی اسفندماه است. البته هر چه از شرایط عرضه و ویژگی‌های آن می‌گذرد انعطاف‌پذیر‌تر می‌شود؛ ولی در هر حال بازار به این وضعیت هم روی خوش نشان نداده است.

البته خوش‌بینی به موفقیت عرضه دیروز بیش از عرضه پیشین بود؛ ولی در هر حال این عرضه هم به معامله ختم نشد. افزایش نسبی قیمت‌های جهانی، رشد ارزش معاملات در بورس انرژی در روزهای اخیر مخصوصا رونق گرفتن مجدد رینگ بین‌الملل با ثبت چند معامله مهم صادراتی، بالابودن نسبی عرضه فرآورده‌ها در رینگ‌های داخلی و صادراتی و همچنین افزایش معاملات و رشدعرضه‌های گاز مایع و میعانات گازی مواردی است که می‌تواند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به حمایت از معاملات پیش روی نفت خام کمک کند. با توجه به این موارد به احتمال قوی امکان معامله شدن عرضه‌های بعدی نفت خام افزایش می‌یابد. البته باید پذیرفت که اگر سومین عرضه نفت خام هم موفقیت‌آمیز نباشد شرایط نه تنها قابل دفاع نخواهد بود، بلکه باید به ریشه‌یابی دقیق و بدون اغماض واقعیت‌ها با صراحت لهجه‌ای شدید پرداخت آن هم در شرایطی که معاملات صادراتی نفت خام در بورس انرژی گویی در بر گیرنده منافع تمامی مردم ایران است.

  فرازو فرود آمارهای معاملاتی

آمارهای معاملاتی ماهیانه در بازار فیزیکی بورس انرژی نشان می‌دهد که بیشترین ارزش معاملات تاریخی این بازار در سال‌های اخیر در آبان‌ماه سال جاری به ثبت رسید و به رکورد ۲ هزار و ۱۹۵ میلیارد تومان رسیدیم. این در حالی بود که بیشترین حجم معاملات تاریخی این بازار در اسفندماه سال گذشته به ثبت رسید و رقمی نزدیک به ۳۹۴ هزار تن از انواع فرآورده‌ها در این بازار مورد داد و ستد قرار گرفت.این در حالی است که آذرماه سال جاری نیز کمترین ارزش معاملات پس از فروردین‌ماه امسال تجربه شد و ارزش معاملات به ۶۴۴ میلیارد تومان کاهش یافت. درخصوص نوسان ارزش معاملات می‌توان گفت که دی‌ماه سال جاری بازار در مسیر بهبود قرار گرفت و در دی‌ماه شاهد بودیم که ارزش معاملات با رشدی ۳۶ درصدی به نسبت ماه قبل از آن روبه‌رو شد و ۸۷۵ میلیارد تومان به ثبت رسید. این در حالی است که معاملات بهمن‌ماه ( تا ظهر روز گذشته) به نزدیکی ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده که نشان می‌دهد این بازار مستعد رشد بیشتری است و پتانسیل افزایش حجم و ارزش معاملات در این بازار وجود دارد. مهم‌ترین بستر برای رشد ارزش معاملات را می‌توان در بازار صادراتی نفت خام بورس انرژی جست‌وجو کرد که می‌تواند مهم‌ترین‌ نقش را در افزایش معاملات به خود اختصاص دهد. در فاز دوم هم بازار میعانات گازی و گاز مایع را می‌توان بستری برای رشد ارزش معاملات به شمار آورد. البته نگاهی به معاملات سال‌های اخیر نشان می‌دهد که اسفندماه سال قبل زمانی بسیار مهم برای تقویت حجم معاملات در بورس انرژی بوده است؛ یعنی می‌توان گفت که از هم‌اکنون یک خوش‌بینی به رشد حجم و ارزش معاملات برای ماه آینده وجود دارد. از سوی دیگر رشد قیمت جهانی نفت خام نیز داده دیگری است که چند هفته چهره بازارهای جهانی را دستخوش تغییر کرده است و می‌توان گفت با نوسان قیمت‌ نفت خام و فرآورده‌ها، امیدواری به افزایش جذابیت خرید در بازارهای بین‌المللی و بورس انرژی تقویت می‌شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید