فصل جدید در اقتصاد جهانی

یک تحلیلگر بازار سرمایه، تاثیر جنگ تجاری بر کشورهای مختلف از جمله کشورهای آسیایی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: چنانچه تنش های تجاری میان امریکا و چین حل نشود، شاهد سقوط ۴۰درصدی تجارت جهانی خواهیم بود.

علی عباسی در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) ادامه داد: البته بعد از تنش های پی در پی در اقتصاد چین و امریکا که باعث فلج شدن بخش هایی از اقتصاد دو کشور شده بود و آغاز جنگ تجاری را استارت زد، این روزها شاهد اخبار خوشایندی بعداز نشست جی ۲۰ در بوئنوس آیرس هستیم که این اخبار خوشایند می تواند تاثیر بسزایی در بازارهای مالی و تجاری داشته باشد.

وی اظهار کرد: نباید این نکته را نادیده گرفت که جنگ تجاری بیش از پیش بر کشورهای آسیایی تاثیر خواهد داشت؛ چرا که در زنجیره تامین در صنعت چین،  شرکت های آسیایی بیشترین حضور و نقش را دارند.

این تحلیل گر بازار سرمایه ادامه داد: برای مثال در حوزه فناوری در چین بیشترین وابستگی به شرکت های تایوانی، کره جنوبی و ژاپنی است ، چراکه این کشورهای آسیایی عملا بازار فناوری چین را تصاحب کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: در میان انبوه کشورهایی که در زنجیره تامین چین حضور دارند ، حتی ایران هم حرف های برای گفتن دارد و بخشی از ابزار انرژی چین را تامین می کند. این نکته هم حائز اهمیت است که آغاز یک روند جدید در مسیر پایان جنگ تجاری، تاثیر بسیاری بر شرکت های کوچک تر و کشورهایی خواهد داشت که در زنجیره تامین حضوری پررنگ دارند.

عباسی تصریح کرد: بدون تردید هدف اصلی امریکا از آغاز این جنگ تجاری صرفا حمایت از تولید ملی خود بوده است، به این قیمت که در زنجیره تامین، همه کشورها دچار مشکل بشوند اما امریکا و شرکت های امریکایی کمترین آسیب را پذیرا باشند .

وی با بیان اینکه انتخاب این رویکرد یک اشتباه تاکتیکی است، افزود: در بازار جهانی امکان چنین اتفاقی وجود ندارد و دیر یا زود امریکا هم باید به بازگشت در بازار های جهانی تن می داد که این روند از نشست جی ۲۰ شروع شده و فصل جدیدی در اقتصاد جهانی در پیش روی جهان است.  البته در این بین شاهد تلاطم هایی مهیب خواهیم بود که از جمله آن کاهش قیمت نفت تا محدوده ۳۰ دلار است .

 این تحلیل گر بازار سرمایه اظهار کرد: خوش بین هستیم که این روند به نفع تولید کنندگان مواد خام است و به افزایش قیمت محصولات زنجیره تامین صنعت چین ختم خواهد شد.

عباسی در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه تنش های تجاری میان امریکا و چین حل نشود، کارشناسان اقتصاد بین الملل پیش بینی می کنند که شاهد سقوط ۴۰درصدی تجارت جهانی خواهیم بود.

وی همچنین افزود: با فرض ادامه تنش ها، مقررات بین المللی که طی چندین سال فعالیت ایجاد شده اند، کارایی خود را از دست می دهند و اقتصاد جهانی دچار هرج و مرج خواهد شد؛ از همه مهم تر آمریکا امکان کسب درآمدهای هنگفت در بازار چین را از دست خواهد داد و چین ناگزیر به پرداخت بهای سنگینی در تقابل تجاری با آمریکا خواهد بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید