ترس اروپا از رکود؛ مانع رشد نرخ بهره

طلانیوز : پیش‌بینی‌هایی که از احتمال وقوع رکود مالی در اروپا منتشر می‌شود، روند آتی رشد نرخ بهره را که براساس وعده «ماریو دراگی»، رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا از تابستان امسال شروع می‌شد را به تعویق انداخته است.
براساس نظرسنجی‌های انجام شده توسط رویترز در سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی می‌شد که بعد از توقف روند خرید دارایی‌های بانک مرکزی اروپا در دسامبر،این بانک نرخ بهره را در فصل سوم سال ۲۰۱۹ افزایش دهد که به‌تازگی معلوم شد که ممکن است این روند به تعویق بیفتد.بانک مرکزی اروپا در آخرین نشست خود اعلام کرد به سیاست‌های محرک مالی خود خاتمه می‌دهد اما به‌منظور حمایت از اقتصاد منطقه یورو و افزایش نرخ بهره، تا تابستان در خصوص افزایش نرخ بهره تصمیم‌گیری نخواهد کرد. با این حال با توجه به چشم‌انداز نامناسب اقتصادی منطقه یورو و آمارهای منتشر شده از اقتصاد‌های این منطقه، سرمایه‌گذاران بر‌ این باورند که نرخ بهره منفی ۴/ ۰ درصدی فعلی بیش از آن چیزی که پیش‌تر تصور می‌شد، حفظ خواهد شد.

آمارهای منتشر شده از کاهش غیرمنتظره تولیدات صنعتی آلمان در ماه نوامبر که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و منطقه یورو محسوب می‌شود، باعث شده است تا نگرانی‌ها از وارد شدن اقتصاد آلمان به رکود صنعتی در سه ماهه پایانی سال تشدید شود.همچنین این بانک پیش‌بینی خود نسبت به میزان رشد اقتصادی آلمان، فرانسه و ایتالیا را نسبت به گزارش ماه اکتبر خود کاهش داد.اندرو کنینگهام، رئیس بخش اقتصاددانان اروپا در کاپیتال اکونومیست گفت: «با اینکه به احتمال زیاد ما در سال‌جاری شاهد رکود اقتصادی نخواهیم بود؛ اما افتی بیش از حد پیش‌بینی‌ها در مورد رشد اقتصادی آمریکا و همچنین ایجاد تنش بیشتر در روابط تجاری چین و آمریکا ممکن است به اندازه کافی قدرت داشته باشند تا باعث یک رکود اقتصادی خفیف شوند.»

در حال‌حاضر انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا نرخ سپرده‌های خود را که در حال‌حاضر منفی ۴/ ۰ درصد است را منفی ۲/ ۰ درصد در فصل چهارم سال افزایش دهد و تا اوایل سال ۲۰۲۰ برای افزایش نرخ بهره از صفر تا ۲/ ۰درصد صبر کند.آخرین نظرسنجی رویترز در زمانی انجام می‌شود که وضعیت تنگ و فشرده بازارهای مالی همزمان شده با برنامه‌ریزی بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپایی، اما با توجه به نبود گزینه توافقی برای خروج معلوم نیست برگزیت چگونه انجام خواهد شد.پیتر واندن‌هوت، مدیر بخش اتحادیه اروپا در ING گفت: «برگزیت هم برای اتحادیه ریسک مهمی است که ممکن است باعث ایجاد اختلال در صادرات به انگلستان شده و عامل فشار دیگری بر نرخ رشد شود.»

در نظرسنجی تنها دو نفر اعتقاد داشتند که روند اقتصاد در سال ۲۰۲۰ افت خواهد (کوچک‌تر) کرد، اما احتمال مشاهده رکودی متوسط در ۲ سال آینده اقتصاد اروپا از رقم ۳۰ درصدی در دسامبر به ۳۵ درصد افزایش یافته است. این بالاترین احتمال از زمان آغاز نظرسنجی‌های رویترز در ماه جولای بوده و دومین ماه پی‌در‌پی افزایش احتمال رکود.بیش از یک‌سوم اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی اعتقاد داشتند که احتمال ورود به دوره رکود در سال ۲۰۲۰، رقم ۴۰ درصد و یا بیشتر است. احتمال مشاهده رکود اقتصادی در سال‌جاری هم از ۲۰ درصد در ماه دسامبر به ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است اما گروه زیادی همچنان متقاعد نشده‌اند.

«الوین-د-گروت»، مدیر بخش استراتژیست روبوبانک گفت: «شما نیاز به پیش‌شرط‌های خاصی برای یک اقتصاد رسیده به دوره رکود دارید که من آنها را هنوز نمی‌بینم.»...« واضح است که خطرات نزولی برای چشم‌انداز وجود دارد، اما ما همچنین اذعان داریم زمانی که ما به چند سال گذشته نگاهی انداختیم، متوجه شدیم که حداقل بخشی از این ضعف‌ها که در داده‌ها دیده‌ایم احتمالا یک ماهیت گذرا دارد و طبیعت بازار است.»ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا، روز سه‌شنبه اعلام کرد که منطقه یورو به سمت رکود نمی‌رود اما این حوزه نیاز به حمایت بانک‌های مرکزی دارد؛ درحالی‌که احتمالا دوره کندی رشد بیش از پیش‌بینی‌ها طول خواهد کشید.ECB در ماه گذشته بیش از ۶/ ۲ تریلیون یورو (۳ تریلیون دلار) برنامه خرید اوراق قرضه را متوقف کرد، اما در صورت لزوم می‌تواند این روند را دوباره آغاز کند. همه ۷۰ اقتصاددان که به یک سوال اضافی جواب دادند اعتقاد داشتند ما طی امسال شاهد شروع دوباره خرید‌ها نخواهیم بود.اکثر اقتصاددانان در حال‌حاضر موافق هستند که رشد جهانی و رشد ایالات‌متحده در اوج خود قرار دارد و رقم‌های رکوردی را قبل‌تر ثبت کرده. در نتیجه، یک معضل (افت) ممکن است به‌زودی خود را نشان دهد.

کنینگهام گفت: «ما فکر می‌کنیم که بانک مرکزی اروپا به‌طور کامل این چرخه تنگ جهانی را از دست داده و به آن توجه ندارد. رشد اقتصادی ناخالص داخلی در اواخر سال ۲۰۱۸ به‌طور ناگهانی کاهش پیدا کرد و احتمالا در سال‌جاری و سال بعد هم روند نزولی خواهد داشت. «در نتیجه نرخ تورم اصلی (هسته‌ای)یک راه طولانی تا رسیدن به نرخ تورم هدف خواهد داشت و بانک نمی‌تواند برداشتن سیاست‌های حمایت ادامه دهد. در بین اقتصاددانان این مورد که چه میزان احتمال می‌دهند بانک اروپایی توانایی افزایش نرخ بهره را تا شروع روند کاهشی بعدی اقتصاد داشته باشد تنها ۳۶ نفر از ۶۵ نفر اعتقاد به ایجاد این شرایط داشتند.

در نظرسنجی جدید رویترز نرخ تورم امسال و سال آینده که از طرف بانک مرکزی اروپا سطح هدف آن برای افزایش نرخ بهره نزدیک به۲درصد اعلام شده است، میانگین ۶/ ۱درصدی برای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ است که مشابه نظرسنجی ماه قبل است.همچنین میانگین نرخ رشد در هر فصل تا میانه سال آینده هم ۴/ ۰ درصد پیش‌بینی شده است.پیش‌بینی میانگین رشد اقتصادی سال ۲۰۱۹ به ۵/ ۱ درصد کاهش پیدا کرده است که کمترین سطح در نظرسنجی‌های یک سال گذشته است و همچنین کمتر از سطح پیش‌بینی شده ۷/ ۱ درصدی توسط بانک مرکزی اروپا. برای ۲۰۲۰ هم نرخ رشد ۵/ ۱درصد است. با توجه به شرایط بازارها از نظر اقتصاددانان احتمال تغییر در نرخ بهره آمریکا و اروپا بسیار ضعیف است.بانک مرکزی اروپا آخرین بار در سال ۲۰۱۱ نرخ بهره را افزایش داده بود و پس از آن تا سال ۲۰۱۶ و به‌منظور مقابله با تورم منفی و بحران بدهی‌ها، نرخ بهره را همواره کاهش داد.«لین گراهام تیلور»، استراتژیست درآمدی روبوبانک گفت: ارزیابی‌های فعلی نشان می‌دهد بانک مرکزی با چالش‌های زیادی برای افزایش نرخ بهره در زمانی که بخواهد این کار را انجام دهد، مواجه خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید