هفته متعادل بازار سهام

دنیای اقتصاد : بورس اوراق بهادار تهران آخرین هفته کاری دی‌ماه را با شرایط متعادلی پشت‌سر گذاشت که نتیجه آن ثبت بازدهی نیم‌درصدی در کارنامه هفتگی شاخص کل بورس بود.

در هفته گذشته کمبود نقدینگی و همچنین وضعیت خاص نمادهای بزرگ که بیشتر در معرض عرضه سهامداران عمده هستند سبب شد تا بازار همچنان بر مدار شرکت‌های کوچک حرکت کند. شرکت‌های کوچک به دلیل سهام شناور کمتر و همچنین عدم تحرک قیمتی قابل‌ملاحظه در دور اول رشد بازار که بیشتر بر پایه شرکت‌های بزرگ و دلار‌محور صورت گرفت، جا ماندند، حال در شرایط کنونی مورد توجه بازار و معامله‌گران قرار گرفته‌اند. در این شرایط شاخص کل بورس هفته گذشته را با شرایط متعادلی سپری کرد و رشد ۷۶۶واحدی (معادل ۵/ ۰درصدی) را تجربه کرد. این در حالی بود که شاخص کل هموزن در مجموع هفته گذشته نزدیک به ۳درصد بازدهی را ثبت کرد که نشان از غلبه شرکت‌های کوچک مثبت بر کلیت بازار دارد.

در روز چهارشنبه نیز بازار شرایط مشابهی را تجربه کرد و شاخص کل بورس با رشد ۱۴۹واحدی به رقم ۱۶۵ هزار و ۵۹۵ واحد رسید. شاخص کل هم‌‌وزن نیز با افزایش ۹۴ واحدی عدد ۲۹ هزار و ۲۹۱ واحد را به نمایش گذاشت. در گروه معدنی، جداول آماری دوره ۹ ماهه نشان می‌دهد که میزان استخراج سنگ‌آهن خام بالغ بر ۴۸ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۹۸۶ تن، تولید سنگ‌آهن ۲۷ میلیون و ۳۱ هزار و ۶۸۹ تن و محصول ارسالی برای مصرف ۲۶ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۴۸۶ تن بود. برپایه داده‌های آماری ایمیدرو، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در ۹ ماهه امسال ۱۱ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۴۹۰ تن تولید سنگ‌آهن داشت که ۹/ ۴۳ درصد سهم کل را به خود اختصاص داد.

همچنین تولید سنگ‌آهن در چادرملو نیز به هفت میلیون و ۶۱ هزار و ۴۲۷ تن رسید که ۱/ ۲۶ درصد سهم کل را از آن خود ساخت. علاوه براین مجتمع سنگ‌آهن مرکزی (‌کرمان) سهم ۶/ ۱۹ درصدی از کل را با تولید پنج میلیون و ۳۱۹ هزار و ۶۱۳ تن در اختیار گرفت. افزون بر این آمار تجارت خارجی ۹ ماهه امسال در بخش معدن و صنایع معدنی نشان از آن دارد که مجموع ارزش صادرات سنگ‌آهن کنسانتره و دانه‌بندی به بیش از ۵۳۷ میلیون دلار رسید که از این رقم سهم سنگ‌آهن کنسانتره ۴/ ۳۶۴ میلیون دلار بود و در مقایسه با دوره مشابه سال قبل رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. همچنین میزان صادرات سنگ‌آهن کنسانتره در مدت مورد‌بررسی چهار میلیون و ۷۴۴ هزار و ۸۵۰ تن ثبت شده است. افزون بر این۶ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۹۲۶ تن سنگ‌آهن دانه‌بندی نیز در مدت یاد‌شده صادر شده است.

در گروه شرکت‌های هلدینگی نیز سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین پس از عدم معامله بلوک مدیریتی پتروشیمی غدیر از فروش یک شرکت دیگر خارج از بورس بازماند. «تاپیکو» که قصد خروج از طرح پالایشگاه سیراف را داشت با عدم خریدار برای بلوک توسعه نفت و گاز آریا مواجه شد. فعالیت اصلی این شرکت احداث پالایشگاه میعانات گازی به ظرفیت ۶۰ هزار بشکه در روز (یک واحد از ۸ پالایشگاه طرح فراگیر پالایش سیراف) واقع در میدان گازی پارس‌جنوبی بوده و مهم‌ترین‌ دارایی‌های آن شامل ۱۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در شرکت زیر‌ساخت فراگیر پالایشی سیراف و حدود ۴/ ۵ میلیارد تومان پیش‌پرداخت سرمایه‌گذاری‌ها به شرکت زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف بابت سهم شرکت از هزینه‌های اجرای عملیات آماده‌سازی طرح است.

در همین راستا پتروشیمی خراسان به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ «تاپیکو» رکورد‌دار تولید محصولات شد به‌طوری‌که مدیرعامل «خراسان» از افزایش ۲/ ۸ درصدی تولید این مجتمع در ۹ ماهه سال‌جاری و ثبت رکورد جدیدی در این صنعت خبر داد. حسین شفیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایرنا» گفت: بر اساس اعلام شرکت ملی صنایع پتروشیمی، این شرکت توانسته رکورد جدیدی از تولید برجای بگذارد. به‌طوری‌که در ۹ ماهه سال جاری ۴۶۸ هزار تن اوره، ۲۷۴ هزار تن آمونیاک و ۸/ ۱۵ هزار تن ملامیندر پتروشیمی خراسان تولید شده است. میزان صادرات محصولات تولیدی نیز در مدت مذکور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته است. در همین راستا ۶۲ میلیون دلار از تولیدات در ۹ ماهه صادر شده و بهبود رکورد صادرات محصولات تا پایان سال در دستور کار است.

در گروه فولادی نیز اعلام شد که فولاد خوزستان متاثر از تحریم‌ها مقاصد صادراتی خود را از چند کشور به دیگر کشورها تغییر داده است. در این رابطه محمد کشانی، مدیرعامل فولاد خوزستان به سرمایه‌گذاری عظیم در معادن شرق کشور اشاره می‌کند و معتقد است مصوبه اخیر ارزی مبنی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور دشواری‌هایی را برای ورود مواد اولیه مصرفی فولادسازان ایجاد کرده است. وی می‌افزاید: از دولت خواستاریم این ارز را در تملک شرکت‌های فولادی قرار دهد تا با تهاتر شمش فولاد با مواد اولیه بتوانیم به بازارهای جدید صادراتی دسترسی پیدا کنیم. به گفته کشانی به دلیل تحریم‌ها، فولاد خوزستان بازار اروپا و امارات را از دست داد و محصول‌های این شرکت بیشتر به آسیای جنوب شرق و هند صادر می‌شود. در گروه واسطه‌گری مالی بازار در انتظارمعارفه و عرضه تامین سرمایه لوتوس پارسیان است. انتظار می‌رود این شرکت در دو هفته آینده به روی تابلو بیاید.

در گروه غذایی نیز قند هگمتان با برگزاری مجمع سالانه اقدام به تقسیم ۹۰تومان سود به ازای هر سهم کرد.

درمیان نمادهای گروه دارویی نیز داروسازی امین موفق شد در دوره ۹ماهه نخست سال جاری، ۴۱۱ریال سود شناسایی کند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۰۲درصدی را نشان می‌دهد. در گروه ساختمانی، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی گزارش توجیهی هیات مدیره به منظور پیشنهادافزایش سرمایه را منتشر کرد. براساس این گزارش سرمایه شرکت از مبلغ ۳۰۰میلیارد تومان به ۶۰۰میلیارد تومان (معادل ۱۰۰درصد رشد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته صورت می‌گیرد. این افزایش سرمایه به منظور مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های فرعی و وابسته و نیز اصلاح ساختار مالی از محل سود انباشته، آورده نقدی و مطالبات حال شده است که در تاریخ ۲۶دی سال‌جاری به تصویب هیات‌مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

در گروه خودرویی، گروه صنعتی ایران خودرو در فراخوانی از همه قطعه‌سازان کشور دعوت کرد تا با هدف مقابله با تحریم‌ها، در داخلی‌سازی قطعات پیشرفته خودرو (های‌تک) مشارکت کنند. همچنین در این گروه، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: حال که مجوز تعدیل قیمت به خودروسازان داده شده، نباید وقت‌کشی کنند. بلکه باید حداکثر تا سه هفته آینده قیمت قطعات خودرو را اصلاح و تعدیل کنند. از سوی دیگر در حالی روز چهارشنبه برخی از خریداران خودروهای داخلی در اعتراض به شرایط تحویل خودرو و افزایش قیمت‌های اخیر در مقابل وزارت صنعت تجمع کرده بودند که وزیر صنعت به اعتراض خریداران خودرو واکنش نشان داد؛ رضا رحمانی در واکنش به اعتراض برخی خریداران خودرو در مقابل این وزارتخانه گفت: خودروهایی که پیش از این با قیمت قطعی پیش‌فروش شده‌اند، مشمول افزایش قیمت‌های جدید نمی‌شوند.

وی افزود: وزارت صنعت در کنار مردم و مطالبه‌گر حقوق مردم است. در جلسات روزهای اخیر از مدیران دو خودروساز بزرگ خواسته‌ام بر اساس قرارداد به روند تحویل خودروها سرعت ببخشند. در میان دیگر اخبار نیز، سازمان خصوصی‌سازی از پرداخت سود سهام عدالت مشمولان روستایی و عشایر سراسر کشور خبر داد. در حالی بخشی از این سود در هفته گذشته پرداخت شده که از امروز شنبه ۲۹ دی‌ماه، توزیع سود سهام عدالت مشمولان روستایی و عشایری که شماره شبای آنها در بانک‌های مسکن و انصار است، پرداخت خواهد شد. این سود در مجموع ۴۹ میلیارد تومان بوده و به جمعیتی بالغ بر ۵۷۰ هزار نفر پرداخت می‌شود.

همچنین در آینده نزدیک سود سهام عدالت دیگر مشمولان روستایی و عشایر که شماره شبای آنها مربوط به بانک‌های تجارت، ملت، توسعه و رفاه است و جمعیت آنها ۲میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است و ارزش کلی سود واریزی آنها در مجموع حدود ۲۳۰ میلیارد تومان است، پرداخت خواهد شد. همچنین سازمان خصوصی‌سازی عنوان کرده که سود سهام عدالت دیگر مشمولان نیز به تدریج و با دریافت سود عملکرد سال ۹۶ از شرکت‌های سرمایه‌پذیر و با اطلاع‌رسانی قبلی از سوی این سازمان پرداخت خواهد شد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت و متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۹۹۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۸۴میلیارد تومان رسید. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات معادل ۳هزار و ۷۳۳میلیارد تومان بود که در مقایسه با عملکرد هفته قبل، ۳۱درصد رشد را نشان می‌داد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید