آغاز رالی گزارش‌های تجدید ارزیابی

دنیای اقتصاد : شرکت‌هایی که براساس قانون بودجه سال ۱۳۹۷ مشمول معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی هستند، به‌تدریج درحال ارسال گزارش‌های توجیهی خود به کدال هستند و به‌نظر می‌رسد این روند با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال شتاب بگیرد. ارقام برخی از این تجدید ارزیابی‌ها بسیار بزرگ است که باید منتظر ماند و دید سازمان بورس با چه میزان از آن موافقت کرده و مجوز برای آن صادر می‌کند. در این گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها در بورس اوراق بهادار با تاکید بر وضعیت معاملات حق‌تقدم آنها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

آپ ح: «آسان پرداخت پرشین» تقاضای افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از سود انباشته داشت که سازمان بورس با حدود ۳۲ درصد آن موافقت کرد. مجمع فوق‌العاده یکشنبه گذشته آپ مصوب کرد سرمایه شرکت از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۲۶۵ میلیارد تومان افزایش یابد، بنابراین سهامداران به ازای هر ۲۰۰ سهم ۶۵ سهم جایزه دریافت و با آن به مجمع سالانه تقسیم سود در بهار سال آینده خواهند رفت. آسان پرداخت قصد داشت با مبلغ افزایش سرمایه درخواستی، یکصد هزار پایانه فروشگاهی خریداری و در اختیار مشتریان خود قرار دهد که البته با موافقت سازمان بورس با بخشی از آن احتمالا باید از تسهیلات بانکی هم برای این کار استفاده کند. در همین حال ساعتی پیش از شروع مجمع افزایش سرمایه، خبری درباره مشارکت «آپ» با مالک اپلیکیشن‌های اسنپ (درخواست تاکسی، غذا و...) برای تاسیس شرکتی مشترک در کدال منتشر شد که سهامداران منتظر انتشار جزئیات این مشارکت، روش تامینمنابع مالی مورد نیاز و نیز اثرات مالی آن بر درآمدهای آتی شرکت خواهند ماند. آپ یکی از اهداف این مشارکت را تنوع درآمدهای شرکت و تمرکززدایی از درآمدهای صرفا مبتنی بر کارمزدهای شاپرک اعلام کرده است.

پرداخت ح: «به‌پرداخت ملت» در مجمع تیرماه خود افزایش سرمایه حدود ۵۲ درصدی از مطالبات و آورده نقدی را مصوب کرد و سرمایه خود را از ۹۵ میلیارد تومان به ۱۴۵ میلیارد تومان رساند تا در جهت توسعه و نوسازی پایانه‌های پرداخت الکترونیکی خود مورد استفاده قرار دهد. در مهلت ۶۰ روزه پذیره‌نویسی از ۵۰۰ میلیون حق تقدم کمتر از ۴ میلیون استفاده نشد که شنبه گذشته با قیمتی ۴۵ درصد بیشتر از قیمت پایانی معاملات اولیه، کشف قیمت و تا پایان هفته در همان قیمت معامله شد. حراج حق‌تقدم‌های «پرداخت» تا دهم بهمن ادامه دارد.

دارو ج: «کارخانه‌های داروپخش» مجوز افزایش سرمایه ۵۰ درصدی (۲۵ درصد از سود انباشته و ۲۵ درصد از مطالبات و آورده نقدی) را از سازمان بورس دریافت کرده بود، اما در مجمع فوق‌العاده دوشنبه گذشته تنها بخش ۲۵ درصد از سود انباشته را به‌صورت قطعی تصویب کرد و ۲۵ درصد دیگر از مطالبات و آورده نقدی را در اختیار هیات‌مدیره قرار داد تا ظرف ۲ سال آینده اجرایی شود. با این وضعیت سهامداران به ازای هر چهار سهم یک سهم جایزه دریافت و در مجمع سالانه آتی برای سهام جایزه هم سود دریافت خواهند‌کرد. کارخانه‌های داروپخش از قدیمی‌ترین شرکت‌های داروسازی ایران است که تلاش دارد با منابع حاصل از افزایش سرمایه‌های چند سال اخیر، اصلاح ساختار مالی انجام داده و سرمایه در گردش مناسبی برای عملیات خود فراهم کند.

دلقما ح: افزایش سرمایه ۵۰ درصدی «دارویی و بهداشتی لقمان» از محل مطالبات و آورده نقدی برای دو هدف «جبران مخارج سرمایه‌ای سال‌های گذشته» و «تامین سرمایه در گردش» در جلسه هیات‌مدیره ۹/ ۱۰/ ۱۳۹۷ تصویب شد تا سرمایه شرکت از ۴۵ میلیارد تومان به ۵/ ۶۷ میلیارد تومان برسد. درواقع این افزایش سرمایه مرحله دوم افزایش سرمایه‌ای است که در مجمع فوق‌العاده سال گذشته به هیات‌مدیره تفویض شده بود. «دلقما» هم یکی از شرکت‌های داروسازی قدیمی است که در چندسال اخیر در‌صدد نوسازی و بهبود خود است. کطبس ح: مجمع فوق‌العاده «زغال‌سنگ نگین طبس» در ۲۱ آذرماه مصوب کرد سرمایه شرکت از ۱۵ میلیارد تومان به ۵/ ۱۸ میلیارد تومان (حدود ۲۳ درصد) از مطالبات و آورده نقدی افزایش یابد. کشف قیمت حق‌تقدم کطبس سه هفته به طول کشید و نهایتا روز چهارشنبه حدودا ۳۰ تومان کمتر از قیمت سهم (با در نظر گرفتن ۱۰۰ تومان واریزی) قیمت خورد. هدف افزایش سرمایه «کطبس» اصلاح ساختار مالی اعلام شده و تا سوم بهمن فرصت معاملات اولیه حق‌تقدم آن است.

مجوز افزایش سرمایه «کاشی پارس» (حدود ۳۵ درصد از مطالبات و آورده و حدود ۶ درصدی از اندوخته)، «سرمایه‌گذاری اعتلا البرز» (حدود ۱۱ درصد از مطالبات و آورده نقدی)، «تکادو» (حدود ۷۵ درصد از مطالبات و آورده نقدی و حدود ۲۵ درصد از سود انباشته)، «شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان» (حدود ۶۲ درصد از سود انباشته)، «گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران» (حدود ۶۹ درصد از مطالبات و آورده نقدی) در هفته گذشته از سوی سازمان بورس صادر شد. از این میان «کاشی پارس» (کپارس) و «گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران» (ختوقا) به فاصله دو روز از انتشار مجوز افزایش سرمایه، زمان تشکیل مجمع فوق‌العاده را به ترتیب برای روز یکشنبه ۷/ ۱۱/ ۱۳۹۷ و دوشنبه ۸/ ۱۱/ ۱۳۹۷ تعیین و اعلام کردند. «پارس دارو» (دپارس) و «سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران» (وتوصا) مجمع فوق‌العاده خود را برای روز یکشنبه ۳۰/ ۱۰/ ۱۳۹۷ آگهی کرده‌اند که البته برای وتوصا هنوز مجوزی از سوی سازمان بورس صادر نشده است. «صنایع سیمان غرب» نیز مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه را روز یکشنبه ۷/ ۱۱/ ۱۳۹۷ برگزار خواهد کرد.

با وجود صدور مجوز افزایش سرمایه برای «فولاد کاوه جنوب کیش» (حدود ۷۱ درصد از محل مطالبات و آورده نقدی)، «داروسازی زاگرس فارمد پارس» (حدود ۷۶۶ درصد از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها)، «سرمایه‌گذاری دارویی تامین» (۲۵ درصد از محل سود انباشته)، «سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی» (۳۵ درصد از مطالبات و آورده نقدی) و «شهد‌ایران» (۳۱۹ درصد از تجدید ارزیابی) هنوز زمانی برای مجمع فوق‌العاده تعیین نشده است. دو شرکت «کی‌‌بی‌‌سی» (کی‌بی‌سی‌) و «نفت پارس» (شنفت) پس از برگزاری مجمع فوق‌العاده، اعلامیه پذیره‌نویسی خود را در سامانه کدال منتشر کردند تا احتمالا در این هفته نماد حق‌تقدم آنها گشایش یابد.

«سرمایه‌گذاری مسکن الوند» (ثالوند) با ثبت افزایش سرمایه از ۳۰ میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان (حدود ۶۶ درصد) از محل مطالبات و آورده نقدی، آماده برگزاری مجمع و تقسیم سود در یکشنبه این هفته در اراک شد. «ذوب‌آهن اصفهان» (ذوب) شنبه ۲۲ دی‌ماه خبر از ثبت افزایش سرمایه حدود ۸۵ درصدی خود از محل تجدید ارزیابی در یک هفته قبل یعنی شنبه ۱۵ دی‌ماه داد. همچنین «بانک حکمت ایرانیان» (حکمت) خبر از ثبت افزایش سرمایه‌ از ۴۰۰ میلیارد تومان به ۶۰۰ میلیارد تومانی داد که مجوز آن در فروردین ۱۳۹۶ صادر شد ولی با وضعیت خاص بانک‌ها به درازا کشید.

«سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان» (سدبیر) اعلام کرد به ازای هر حق‌تقدم استفاده‌نشده ۴۲۰ ریال به حساب دارندگان آن واریز خواهد کرد. حراج حق‌تقدم استفاده‌نشده «سیمان قاین» (سقاین) هم یکشنبه شروع شد اما تا پایان هفته کشف قیمت نشد. در هفته گذشته حراج حق‌تقدم استفاده‌نشده «هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه» (میدکو) یک روز قبل از پایان مهلت و «سرمایه‌گذاری رنا» (ورنا) دو هفته قبل از پایان مهلت به اتمام رسید. ورنا در هفته گذشته مجمع سالانه خود را هم لغو کرد تا احتمالا زمان کافی برای ثبت افزایش سرمایه پیش از مجمع داشته باشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید