رشد آرام شاخص سهام

همایون دارابیدنیای اقتصاد : بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز شاهد شرایط متعادلی بود که در آن رویکرد غالب معامله‌گران به سمت نمادهای کوچک بازار بود. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد تشکیل صف‌های خرید در اکثر نمادهای کوچک بازار بودند. هر چند برخلاف روز شنبه نمادهای بزرگی همانند فولاد مبارکه و بانک تجارت مانع از افت شاخص کل شدند اما همچنان بازار در بخش نمادهای بزرگ شاهد ضعف عمومی بود.

در همین حال با فروکش کردن اقبال معامله‌گران به گروه خودرویی و تشکیل صف فروش برای نماد سایپا و ایران‌خودرو، بازار دیروز فاقد صدرنشین قوی بود و تنها گروه بانکی در قد و قواره یک صدرنشین متزلزل ظاهر شد. از دیدگاه کارشناسان، کمبود نقدینگی و حضور فروشندگان پرتعداد در نمادهای بزرگ بازار موجب شده است در شرایط کنونی سهامداران به سمت نمادهای کوچک گرایش پیدا کنند. در این شرایط شاخص کل با رشد ۱۲/ ۰ درصدی معادل ۲۰۲ واحد به رقم ۱۶۴هزار و ۶۹۶ واحد رسید شاخص کل هموزن نیز با رشد ۱۸۰واحدی معادل ۶۳/ ۰ درصد رقم ۲۸هزار و ۹۸۳ واحد را به نمایش گذاشت. بیشترین تاثیر فزاینده در معاملات دیروز به واسطه تحرکات مثبت معامله‌گران در نماد فولاد مبارکه اصفهان، بانک تجارت و داروسازی دکتر عبیدی به ثبت رسید. در مقابل، نماد معدنی و صنعتی گل گهر، ایران خودرو و سایپا در کنار پتروشیمی پارس بیشترین فشار را بر نماگر بازار وارد کردند. از رویدادهای مهم معاملات دیروز بازگشایی نماد خودرو بود. نمادهای خودرویی پس از تجربه صف‌های خرید در معاملات روز یکشنبه، در معاملات دیروز در مسیر معکوس قرار گرفتند و تحت فشار عرضه با افت دسته‌جمعی مواجه شدند. عرضه‌ها در این گروه پس از پیوستن نماد ایران‌خودرو به تابلوی معاملات، شدت بیشتری گرفت. دیروز نماد «خودرو» به محض بازگشایی ریزش حدود ۶ درصدی را ثبت و موج سنگینی از عرضه را در دیگر نمادهای این گروه ایجاد کرد. به‌طوری که طولانی‌ترین صف‌های فروش بازار در پایان معاملات به نام سایپا و پارس‌خودرو به ثبت رسید. در سمت مقابل، نماد تازه‌وارد دامداری خرمدشت با صف خرید سنگین مواجه شد. فنرسازی زر و داروسازی دکتر عبیدی و بانک سینا نیز از جمله نمادهایی بودند که با صف خرید پرتعداد به معاملات خود پایان دادند.

دیروز در گروه معدنی آمار دولتی نشان از رشد تولید زغال‌سنگ در کشور دارد. براساس اعلام شرکت‌های زغال‌سنگ طبس و البرز مرکزی به ترتیب در این دوره ۴۵۳ هزار و ۶۶۵ تن و ۶۹ هزار و ۲۸۲ تن کنسانتره تولید کردند. سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران، میزان کنسانتره زغال‌سنگ تولیدی در ۹ ماه پارسال ( فروردین تا آذر ۹۶) را ۵۱۰ هزار و ۵۴ تن اعلام کرد. براساس آمار تجارت خارجی بخش معدن و صنایع معدنی ایران در ۹ ماه امسال، میزان صادرات زغال‌سنگ و کک به وزن ۳/ ۴۴۱ هزار تن بود که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶ رشد ۱۳۸ درصدی را ثبت کرد. همچنین ارزش زغال‌سنگ و کک صادراتی در دوره یاد شده به رقم ۲/ ۶۸ میلیون دلار رسید که نسبت به دوره مشابه پارسال ۲۳۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. میزان واردات زغال‌سنگ و کک در مدت یاد شده نیز ۳/ ۵۲۱ هزار تن بود که رشد ۸۲ درصدی در مقایسه با دوره مشابه پارسال داشته است؛ ارزش واردات نیز با رشد ۱۲۷ درصدی به ۷/ ۱۵۸ میلیون دلار رسیده است.

در گروه تصفیه نفت دیروز بهای هر بشکه نفت برنت در حوالی ۶۰دلار در حال نوسان بود که این امر گروه پالایشگاهی را در حالت انتظار قرار داد. در این گروه، پالایشگاه اصفهان در سال ۱۳۵۸ با حقابه ۱۰ میلیون مترمکعب در سال از رودخانه زاینده‌رود در محل درچه فعالیتش را آغاز کرد و در طول این سال‌ها، این حقابه تخصیص می‌یافت، اما به‌نظر می‌رسد خشک شدن زاینده‌رود، دامن این پالایشگاه را هم گرفته و اکنون با چالش کمبود آب مواجه است. به گزارش «ایسنا» پالایشگاه اصفهان درحال حاضر منبع اصلی تامین آب را از دست داده است؛ سهم مصرفی پالایشگاه از آب زاینده‌رود، ۸ میلیون مترمکعب یعنی کمتر از یک درصد بود، اما طبق آخرین آمار امسال که وضعیت بحرانی شد، به حدود ۴۰۰ هزار مترمکعب کاهش یافت، زیرا اولویت اصلی، تامین آب شرب شهروندان است.

او در ادامه درباره ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاه اصفهان گفت: برای تبدیل نفت کوره به محصولات ارزشمندتر، به سرمایه ۲ میلیارد دلاری نیاز است. در این راستا با شرکت دایلم کره جنوبی قرارداد امضا کرده بودیم که فعلا قرارداد را ترک کردند و به‌دنبال شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری یا سرمایه‌گذاری‌های مشترک هستیم تا سرمایه مورد نیاز تامین شود.

در گروه کامپیوتری شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش از برنامه افزایش سرمایه ۶۶ درصدی خبر داد. به این ترتیب، «سپ» در صورت طی مراحل قانونی و مجوز سازمان بورس می‌تواند سرمایه ۱۸۰ میلیارد تومانی را از محل سود انباشته به ۳۰۰ میلیارد تومان برساند تا قادر به افزایش ظرفیت و توسعه زیرساخت‌های مخابراتی و فنی و افزایش دستگاه‌های کارت‌خوان و کاهش استفاده ازتسهیلات بانکی باشد. در گروه واسطه گری مالی شرکت تامین سرمایه نوین که در نوبت عرضه اولیه قرار دارد، صورت‌های مالی تلفیقی ۶ ماه نخست سال جاری (حسابرسی‌نشده) را منتشر کرد. «تنوین» در این مدت برای هر سهم ۲۵۹ ریال سود محقق کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل (معادل ۲۸۲ ریال) حکایت از کاهش ۸ درصدی دارد. این درحالی است که در صورت سود و زیان شرکت اصلی در ۶ ماهه ۲۵۵ ریال سود پوشش داده شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال ۹۶ نشان از کاهش ۱۰ درصدی دارد.

در گروه بانکی، بانک حکمت از ثبت افزایش سرمایه خود خبر داد. بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۲۵ خرداد ۹۶ افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال به‌مبلغ ۶ هزار میلیارد ریال (از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال) در تاریخ هفدهم دی ماه ۹۷ در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است. در گروه شیمیایی سرمایه‌گذاری نفت دست به شفاف‌سازی زده است که در مناقصه تولید ۷۰۰ هزار دستگاه کنتور گاز مربوط به شرکت تابعه کنترل گاز اکباتان به ارزش ۱.۳۸۰ میلیارد ریال برنده شده است. در گروه قندی، دیروز صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان پیشنهاد افزایش سرمایه ۹۰ برابری خود را روی کدال فرستاد در گروه داروسازی هم نماد «شتهران» گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت مبنی بر لزوم افزایش ۲۰۰ درصدی سرمایه از محل سود انباشته به منظور جبران مخارج سرمایه‌ای انجام شده و اصلاح ساختار مالی را منتشر کرد. در گروه سیمانی،سیمان لار سبزوار صورت‌های مالی ۶ ماهه حسابرسی‌شده خود را طی روز گذشته منتشر کرد. سود هر سهم «سبزوا» در گزارش حسابرسی‌شده ۵ درصد تعدیل منفی داشت. در مجموع بازار روز گذشته بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۶۴۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۳۴میلیارد تومان بالغ شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید