واکنش بازارها به صلح تجاری

دنیای اقتصاد : بازارهای جهانی سهام پس از تجربه نوسانات دنباله‌دار هفته‌های اخیر، همزمان با آغاز نشست مذاکرات جنگ تجاری، روز آرامی را تجربه کردند. سرمایه‌گذاران، این مذاکرات را به‌نوعی با دستیابی به نتیجه مثبت در هم گره زده‌اند. از همین رو، بازارهای سهام آسیایی و بازار آتی وال‌استریت وارد مدار صعودی شدند. در بازارهای دیگر، اونس طلا در بازه‌ای به قیمت ۱۲۹۵ دلاری نیز صعود کرد و نفت خام برنت بیش از ۲ درصد رشد داشت. اما برخلاف افزایشی‌ها، شاخص دلار در برابر ارزهای معتبر تضعیف شد.
واکنش بازارها به صلح تجاری
همزمان با مذاکرات چین و آمریکا درخصوص تنش‌های تجاری میان این دو کشور، بازارهای سهام آسیایی و بازار آتی وال‌استریت روند روبه‌رشدی را تجربه کردند که ناشی از خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به نتیجه مذاکرات جدید است. شاخص‌های آسیایی بین یک تا ۳ درصد تقویت شدند. در بازارهای دیگر، اونس طلا به قیمت ۱۲۹۵ دلاری صعود کرد که رشد روزانه ۷/ ۰ درصدی را به همراه داشت.  نفت برنت نیز نزدیک به ۲ درصد رشد داشت و برای هر بشکه به قیمت ۵۹ دلاری نزدیک شد. اما شاخص دلار در برابر ارزهای معتبر دنیا تضعیف شد. یوآن در برابر طلا به سقف یک ماهه خیز برداشت و ۳/ ۰ درصد تقویت شد. علاوه‌بر این، دلار در برابر یورو، ین و پوند نیز افت کرد.  

خوش‌بینی بازار سهام به مذاکرات تجاری
بازارهای جهانی سهام پس از نوسانات شدید ماه پایانی سال گذشته که از دروازه کریسمس به سال جدید منتقل شدند، اولین روز معاملاتی هفته را با تجربه آرامش نسبی سپری کردند. سرمایه‌گذاران فعال در بازار سهام، مذاکرات تجاری میان چین و ایالات متحده را با امید به فرجام مثبت گره زده‌اند. در حین برگزاری مذاکرات دوجانبه بازارهای سهام آسیایی در محدوده مثبت به کار خود پایان دادند.  بورس ژاپن با معیار شاخص «تاپیکس» بالغ بر ۸/ ۲ درصد تقویت شد. بازار سهام ژاپن با خوش‌بینی موجود در خصوص مذاکرات تجاری با رشد بیشتر بخش تکنولوژی همراه شد که ناشی از افزایش تقاضا برای کالاهای فناوری محسوب می‌شد. بازار سهام چین نیز نزدیک به ۶/ ۰ درصد رشد کرد و بورس هنگ‌کنگ نیز همین رویه را با صعود ۸/ ۰درصدی پیش گرفت. بورس استرالیا نیز حدود ۱/ ۱ درصد مثبت شد. ورود بازارهای آسیایی به کانال افزایشی با وضعیت شاخص‌های بازار آتی وال‌استریت همخوانی داشت؛ اما آنچه از رابطه معمول بازارهای جهانی تبعیت نکرد، تضعیف بورس‌های اروپایی بود.  شاخص‌های مختلف بازار قاره سبز نزدیک به ۳/ ۰ درصد ریزش را تجربه کردند و از بازار آسیا خط نگرفتند. شاید دلیل بروز این وضعیت به محتوای مذاکرات میان چین و آمریکا مربوط باشد؛ چنانچه تاثیر توافق احتمالی که سرمایه‌گذاران به آن امید بسته‌اند، برای اروپا تفاوتی ایجاد نکند؛ عدم‌تبعیت بورس‌ها نیز توجیه‌پذیر خواهد شد.

 صعود یوآن برابر دلار
همزمان با مذاکرات تجاری، بازار جهانی ارز با تضعیف شاخص دلار آمریکا در برابر سبد ۶گانه ارزهای معتبر دنیا پیش می‌رفت. شاخص دلار چهارمین هفته کاهشی پیاپی خود را با نزول مجدد به زیر سطح ۹۶ واحدی تجربه کرد. شاخص دلار تا ساعت ۴ بعدازظهر دوشنبه نزدیک به ۹/ ۹۵ واحد ثبت می‌شد. همزمان با تضعیف این شاخص، یوآن چین بیش از ۳/ ۰ درصد نسبت به دلار تقویت شد و با ثبت نرخ برابری ۸۴/ ۶ به سقف یک‌ماهه برخورد کرد.

البته یوآن تنها ارز غالب بر دلار نبود؛ ین ژاپن، یورو و پوند حدود ۱۵/ ۰ درصد از دلار سبقت گرفتند. با توجه به افت شاخص دلار در برابر تمامی رقبای مهم خود، چشم‌انداز سیاست پولی آمریکا همچنان نبض بازار ارز را در دست دارد. بازنگری «جی پاول»، رئیس فدرال رزرو در خصوص شدت انقباض پولی‌مالی در سال ۲۰۱۹ میلادی چشم‌انداز دلار را نیز تضعیف کرده است. کاهش شتاب انقباض در برنامه تعدیل ترازنامه اوراق و کاهش دفعات پیش‌بینی‌شده برای رشد نرخ بهره هدف به معنای کاهش سرعت منقبض شدن بازارهای آمریکا است و بالطبع شاخص دلار با توجه به تغییر انتظار سرمایه‌گذاران که پیش از این سرعت رشد نرخ بهره بیشتری در ذهن داشتند، بدون حمایت این عامل دلار نزولی را در آینده محتمل‌تر می‌دانند.  سیگنال محتاطانه رئیس فدرال رزرو، شاخص دلار را بدون پشتوانه انقباضی گذاشت تا صحنه بازارها برای صعود طلا آماده شود.

 استحکام جایگاه طلا در ذخایر امن
همان‌طور که از شواهد پیرامون عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی مشخص شده است، سرمایه‌های نگران به‌دنبال جایگزین امنی برای روزهای پرتنش در بازارهای جهانی روانه شده‌اند. بازار پرنوسان و نزولی وال‌استریت در ماه آخر سال ۲۰۱۸ میلادی بسیاری از سرمایه‌گذاران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به شدت نیازمند یافتن محل سرمایه‌گذاری برای پوشش زیان روزهای ملتهب بازار کرده است.  بازار اوراق خزانه‌داری آمریکا به‌عنوان یکی از گزینه‌های جایگزین محسوب می‌شود؛ اما این بازار نیز بازدهی ماه قبل خود را از دست داده است و جذابیت خاصی ندارد. اوراق زمانی که ارزان هستند سود بیشتری خواهند داشت. در چنین حالتی است که خریداران با ریسک کم برای بازدهی اندک به خرید این اوراق روی می‌آورند.

 پس از آنکه رشد تقاضای اوراق زیاد شد، بهای آن افزایش می‌یابد و بالطبع بازدهی کمتری نصیب خریداران خواهد شد. با توجه به نزول بازدهی اوراق خزانه ۱۰ساله و ۲ساله (به‌عنوان مهم‌ترین ملاک‌ها در این شرایط) که ظرف یک سال از ۱۰ درصد نیز تجاوز کرده است.  به این ترتیب، بازار اوراق دیگر برای سرمایه‌های نگران مکان امنی نخواهد بود؛ به‌ویژه با نرخ سود اوراق ۱۰ ساله‌ای که در۶۶/ ۲ درصد به ثبت رسیده باشد. چشم‌انداز مبهم وال‌استریت با چشم‌انداز منفی اقتصاد جهان ترکیب شد. از همین رو، هلدینگ صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس ظرف ماه دسامبر ۲۰۱۸ میلادی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار اونس طلا به ذخایرشان افزوده‌اند. هرچند آمار مربوط به هفته اخیر از سوی CFTC (کمیسیون مبادلات آتی کالایی) به دلیل تعطیلی دولت فدرال منتشر نشده است؛ اما با استفاده از روند پیشین، موقعیت‌های لانگ یا خرید نسبت به موقعیت‌های شورت یا فروش افزایش خواهند یافت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید