تقویت رشد «آیفکس»

دنیای اقتصاد : شاخص کل فرابورس ایران، پس از ورود به مدار مثبت در انتهای معاملات روز یکشنبه، روند افزایشی خود را طی خرید و فروش‌های روز گذشته با شدت بیشتری دنبال کرد. دیروز آیفکس با رشد تقریبی ۴/ ۱ درصدی مواجه و پس از گذشت حدود یک ماه و نیم وارد کانال ۱۹۰۰ واحدی شد. به این‌ ترتیب، نماگر مزبور سطح ۱۹۰۹ واحدی را در اختیار گرفت. بیش از ۸۴۱ میلیون برگه بهادار به ارزش نزدیک به ۳۶۲ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس معامله شد که بخش عمده آن در بازارهای اول و دوم به گردش درآمد. بازار بدهی نیز روند مشابهی را نسبت به روز یکشنبه طی کرد و متوسط بازدهی در این بازار بدون تغییر ماند. از سوی دیگر، فشار عرضه در بازار تسهیلات مسکن قیمت اکثر اوراق را در محدوده منفی قرار داد.

رشد صنایع کالایی همگام با بازارهای جهانی

روز گذشته همزمان با گشایش بازارهای جهانی، بهای نفت رشد بیش از یک درصدی را تجربه کرد. امری که فضایی مثبت را بر معاملات سهام پالایشی حاکم کرد. از سوی دیگر، در پی رشد آرام قیمت فلزات پایه در بورس لندن، داد و ستدهای سهام وابسته فرابورسی با رشد تقاضا در اکثر نمادهای مرتبط مواجه شد. البته روند افزایشی قیمت به صنعت محصولات پتروشیمی نیز تسری یافت و تمام نمادها با رشد قیمت به روز خود پایان دادند. به این ترتیب، متوسط قیمت در صنایع صادراتی بازار اول و دوم افزایش یافت و همگی پا به محدوده سبز گذاشتند. با این حال، گردش بالای نقدینگی در گروه‌های کوچک‌تر گواهی است بر اینکه همچنان اعتماد سهامداران کاملاً نسبت به سهام بنیادی مزبور جلب نشده است. با وجود زمزمه‌های امیدوارکننده نسبت به توافق تجاری میان آمریکا و چین که اثر مثبت خود را در بازگشایی بازار جهانی بر قیمت‌ها بر جا گذاشت و سهام وابسته در فرابورس را به واکنش واداشت، اما به نظر می‌رسد که همچنان ابهاماتی در این زمینه وجود دارد. از طرف دیگر، نااطمینانی نسبت به فروش شرکت‌ها سودآوری این سهام را در معرض تردید قرار داده است. از این رو، صنایع بزرگ‌تر فرابورسی همسو با مسیر روزانه بازارهای جهانی به‌عنوان تنها منبع قابل اتکا، در حال حرکت هستند.

رصد بازار اول و دوم

روز گذشته در بازار اول و دوم بیش از ۴۸۴ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۱۴۲ میلیارد تومان دست به دست شد که نسبت به روز ماقبل ۱۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. کمتر از نیمی از این نقدینگی در صنایع فلزات اساسی، تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری و همچنین بانک‌ها به گردش درآمد. در مقابل، عنوان کمترین ارزش معاملات صنایع فرابورسی طی روز گذشته به گروه منسوجات تعلق گرفت. بیش از نیمی از نمادهای معاملاتی دو بازار یادشده دادوستدهای خود را با رشد قیمت به پایان رساندند و همین منجر به رشد متوسط قیمت در ۲۱ گروه فعال فرابورسی در معاملات دیروز شد. در این میان، صنعت محصولات کامپیوتری بیشترین افزایش شاخص را به ثبت رساند. تک‌نماد این صنعت به نماد «مادیرا»، روز یکشنبه گزارش فعالیت ۹ ماهه خود را در سامانه کدال قرار داد. طبق این گزارش، سود خالص هر سهم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴۰۳ درصد افزایش داشته است. نماد یادشده برای دومین روز متوالی با حجم بالای تقاضا به رشد قیمت دست یافت و در انتهای روز گذشته صف خرید بیش از ۲ میلیارد تومانی را به انتظار گذاشت. در نقطه مقابل، متوسط قیمت در پنج صنعت فرابورسی نیز با افت مواجه شد و استخراج زغال سنگ و خودرو به ترتیب با افت ۵/ ۳ و ۸/ ۲ درصدی شاخص به معاملات خود پایان دادند.

همگام با بازیگران فرابورسی

دیروز، در انتهای معاملات بالغ بر ۱۰ میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی منتقل شد و بازار با حمایت سهامداران عمده به روز خود پایان داد. در بین گروه‌های مختلف فرابورسی صنعت محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری با تک‌نماد «مادیرا» بیش از هر صنعت دیگری توجه فعالان حقوقی بازار را به خود جلب کرد. ارزش سهام تغییر مالکیت یافته در صنعت مزبور نزدیک به ۵ میلیارد تومان برآورد شد. گروه استخراج کانه‌های فلزی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی نیز از جمله صنایع دیگری بودند که خالص خرید این دسته از سهامداران را تحت اختیار خود درآورده بودند. در میان نمادها نیز، پس از تک‌نماد صنعت محصولات کامپیوتری، «مادیرا»، فولاد ارفع و سنگ‌آهن گهرزمین به چشم می‌خورد که در مجموع نزدیک به ۳ میلیارد تومان از این دو سهام، از جانب معامله‌گران حقیقی به حقوقی جابه‌جا‌ شده بودند. در آن سوی بازار نیز، خالص خرید سهامداران حقیقی نزدیک به یک میلیارد تومان محاسبه شد. سهام ذوب‌آهن اصفهان بیشترین تقاضای فعالان خرد بازار را به خود اختصاص داد. در اولویت‌های بعدی این دسته از معامله‌گران متوجه سهام تولید نیروی برقدماوند و همچنین پتروشیمی زاگرس شد که در مجموع نزدیک به ۴ میلیارد تومان به نفع سهامداران خرد، تغییر مالکیت یافته بودند.

چه خبر از «اخزا» و «تسه» ؟

روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت حدود یک میلیون ورقه به ارزش بیش از ۱۱۱ میلیارد تومان معامله شد. این در حالی است که بخش عمده این نقدینگی در معاملات اوراق اسناد خزانه اسلامی به گردش درآمد. در معاملات یادشده نزدیک به یک میلیون ورقه اسناد خزانه به ارزش بیش از ۹۳ میلیارد تومان داد و ستد شد. متوسط نرخ سود موثر اوراق خزانه اسلامی در این روز بدون تغییر محسوسی نسبت به روز یکشنبه در ارتفاع ۶/ ۲۰ درصد باقی ماند. در چشم‌اندازی وسیع‌تر حرکت نزولی نرخ سود این اوراق به محدوده ۲۰ درصد را می‌توان به عقب‌نشینی انتظارات تورمی در بازار بدهی نسبت داد.به گزارش روابط عمومی فرابورس، چهارشنبه پیش رو-نوزدهم دی‌ماه- قرار است اسناد خزانه اسلامی با سررسید ۲۲مهر ۹۸، برای اولین بار پس از پذیرش در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در نماد «اخزا۷۱۴» عرضه شود.همزمان بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز تقریبا ۶۵ هزار برگه به ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان داد و ستد شد. طی روزی که گذشت غالب این اوراق شاهد فشار عرضه بودند و پا به محدوده منفی گذاشتند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید