رشد سهام با پالس مثبت جهانی

همایون دارابیدنیای اقتصاد : بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته به موجب بازگشایی مثبت بازارهای جهانی شرایط مناسبی را تجربه کرد. در بازار جهانی روز گذشته بهای نفت توانست در کانال ۵۸ تا ۵۹ دلار پیشرفت کند و همین مساله نیز به گروه پالایشگاهی و پتروشیمی جان دوباره بخشید تا بار دیگر کنترل رشد شاخص را در دست بگیرند. در این شرایط به مدد رشد نماد‌های معاملاتی شرکت‌های فولاد‌مبارکه اصفهان، پتروشیمی پارس و سه نماد پالایشگاه‌های تهران، اصفهان و بندرعباس در نهایت شاخص کل بورس تهران توانست به رشد هزار و ۴۸ واحدی دست پیدا کند. به این ترتیب شاخص سهام با رشد ۵۶/ ۰ درصدی توانست به رقم ۱۶۲هزار و ۳۲۳ واحد دست پیدا کند. شاخص کل هم‌‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) نیز توانست در شرایطی یکسان با افزایش ۱۸۲ واحدی عدد ۲۸ هزار و ۱۰۶ واحد را به نمایش بگذارد.

در بازار دیروز در گروه فولادی رئیس هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: هشت ماه امسال (منتهی به آبان) صادرات زنجیره فولاد به ۲/ ۳ میلیارد دلار رسید و اکنون برای برون‌رفت از مشکلات ارزی با بانک مرکزیدر حال رایزنی هستیم.خداداد غریب‌پور روز دوشنبه در نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در محل دائمی نمایشگاه‌هایبرج میلاد، اظهار کرد: با تلاش کارکنان صنعت فولاد دستیابی به ظرفیت ۳۳میلیون تن فولاد محقق می‌شود. همچنین براساس سند چشم‌انداز در افق ۱۴۰۴ دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد خام پیش‌بینی شده که از این رقم حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن برای صادرات خواهد بود.به گفته رئیس هیات‌عامل ایمیدرو، تولید فولاد میانی (خام) در مدت هشت ماهه سال‌جاری به رقم ۱۶ میلیون و ۶۴۰ هزارتن رسیده است که نسبت به دوره مشابه پارسال ۱۸ درصد رشد نشان می‌دهد. سال گذشته در دوره هشت ماهه، ۱۴ میلیون و ۱۶۹ هزار تن فولاد خام (میانی) تولید شده بود.

در این گروه همچنین بنا به گزارش استیل‌مینت، ایران در ماه آذر ۰۷/ ۱ میلیون تن سنگ‌آهن صادر کرده که ۱۹ درصد افت ماهانه داشته، همچنین نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز ۲۰ درصد افت داشته است.در سال ۹۷ (آوریل تا دسامبر ۲۰۱۸) صادرات سنگ‌آهن ایران معادل ۳۸/ ۱۰ میلیون تن بوده که افت چشمگیر ۳۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است. چین در دسامبر گذشته بزرگ‌ترین‌ و تنها وارد‌کننده سنگ‌آهن ایران بود که با ۱۶ درصد کاهش ماهانه ۰۷/ ۱ میلیون تن ثبت شد. همچنین در ۹ ماه گذشته نیز چین ۹۵ درصد سهم بازار صادرات سنگ آهن ایران را در دست داشته و ۴۶/ ۱۵ میلیون تن خریداری کرده است. پس از آن نیز هند با ۲۶۰ هزار تن و مالزی با ۱۳۰ هزار تن قرار داشتند.در گروه شرکت‌های هلدینگی قائم‌مقام مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی ساختمان خلیج فارس ضمن اشاره به وضعیت سودآوری این هلدینگ از احتمال ارتقای نماد به تابلوی ب بازار پایه فرابورس خبر داد.

امیر ونکی درگفت‌وگو با بورس‌پرس با اشاره به ضریب نقدشوندگی مطلوب سهم در ماه‌های اخیر و افشای اطلاعات مدنظر دستورالعمل افشای ناشران گفت: این دو نکته موجب شده امیدواری زیادی به فهرست اعلامی ناشران ارتقا یافته به تابلوی ب داشته باشیم. هرچند این تصمیم‌ کاملا بر عهده کمیته پذیرش است اما با توجه به سوابق این هلدینگ، سرمایه اسمی و روند درآمدی به‌‌ویژه در نیمه دوم سال‌جاری امید می‌رود رای نهایی کمیته درج، کام سهامداران این مجموعه را شیرین کند.وی درخصوص وضعیت سودآوری این هلدینگ نیز گفت: املاک موجود در صورت‌های تلفیقی همواره آماده فروش در شرایطی هستند که بازارهای موازی ملک سودهی مطلوب‌تری عاید سهامداران کنند. فروش یکی از املاک شرکت جهان روکش که در صورت‌های حسابرسی‎شده ۶ ماهه نیز افشاشده، بیانگر همین مهم است. از طرف دیگر شرکت توانسته با ساخت لدر و پلت‌فرم‌های مربوط به پتروشیمی لاوان گامی تازه در مسیر آینده مجموعه بردارد که این مهم نیز در صورت‌های مالی اعلام شده است.

در گروه تصفیه نفت دبیرکل انجمن صنفی صنعت پالایش نفت با اشاره به احتمال حل مشکل مالیات بر ارزش افزوده، گفت: طبق مصوبه هیات‌وزیران، تعیین قیمت و تعرفه فرآورده‌های ویژه به پالایشگاه‌های خصوصی واگذار شد.ناصر عاشوری در یک نشست خبری با اشاره به تاسیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت درسال ۹۲ به «ایسنا» گفت: این انجمن از سال ۹۲ تا اواخر ۹۵ غیرفعال بود و از اوایل سال گذشته شروع به فعالیت کرد. هیات‌مدیره انجمن هم شامل مدیران‌عامل پالایشگاه‌ها بوده و تاکنون ۸ پالایشگاه از ۱۰ پالایشگاه به بخش‌ خصوصی یا خصولتی واگذار شده است.وی افزود: اختلاف نظراتی در نحوه تعاملات بخش خصوصی با دولت به‌وجود آمده بود که باید مرجعی برای برطرف کردن آن وجود می‌داشت. از طرف دیگر بخش خصوصی باید مشکلاتی را از طریق مجلس حل می‌کرد و برخی قوانین را اصلاح می‌کرد. همچنین در مورد روابط مالی بین پالایشگاه‌ها و شرکت ملی پالایش و پخش مسائلی وجود داشت که از طریق انجمن برطرف می‌شود.

این مقام مسوول با اشاره به مشکلات در حوزه مالیات ارزش افزوده ادامه داد: در این مورد انجمن پیشنهاد اصلاح این قانون را بهکمیسیون اقتصادی مجلس داد که در دستور مجلس قرار گرفته و به‌زودی در صحن مطرح خواهد شد.عاشوری ادامه داد: انجمن اختیار دارد فرآورده‌های ویژه‌ای را که در اختیار دارد بر اساس مصوبه ۲۹ مهر هیات وزیران، تعیین قیمت کرده و به فروش رساند. به عبارت دیگر تعیین نرخ و تعرفه فرآورده‌های ویژه به پالایشگاه‌های خصوصی واگذار شده است.

در گروه خودرویی، دیروز اکثر نمادها ضعیف معامله شدند. در این گروه روز گذشته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از اعلام قیمت‌های جدید خودرو در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اگرچه نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش تولید داشته‌ایم، اما تولید خودرو در حال افزایش است.در این گروه همچنین مدیرعامل ایران‌خودرو اظهار کرد: مشکلاتی بر سر تولید قطعه به‌وجود آمده که سبب کاهش میزان تولید خودرو و تاخیر در تحویل خودروهای ثبت‌نامی شده است. وی ادامه داد: طی دو هفته آینده نیز پیش‌فروش جدید انجام خواهد شد. همچنین تلاش شده تا بعد از خروج پژو از ایران، خودروهایی که در این قرارداد ذکر شده بود در داخل و بدون حضور این شرکت فرانسوی تولید شود که بر این اساس پژو ۳۰۱ سال آینده بدون حضور این شرکت فرانسوی به بازار عرضه خواهد شد.

در گروه کانی غیر‌فلزی، شیشه قزوین دیروز از برنامه این شرکت برای فروش دارایی خبر داد. بر این اساس مزایده عمومی فروش یک باب ساختمان زائِرسرا و دو دستگاه آپارتمان مسکونی واقع در مشهد و سه قطعه زمین واقع در شهرستان‌های قزوین، تاکستان و آستارا منتشر می‌شود.در گروه ارتباطی نیز مخابرات ایران آگهی فروش املاک منتشر کرده است. براین اساس شرکت مخابرات ایران در نظر دارد تعداد ۱۲۲ فقره از املاک مازاد خود در ۱۱ استان کشور را به‌صورت مزایده به فروش برساند.

به گزارش روابط‌عمومی وامور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران، شرکت مدیریت سامان سازه غدیر به نمایندگی از شرکت مخابرات ایران در نظر دارد تا املاک مازاد خود را از جمله در استان‌های البرز، ایلام، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، کردستان، گیلان، لرستان، مازندران و مرکزی را از طریق مزایده عمومی به فروش برساند.در گروه شرکت‌های کامپیوتری نیز دیروز شرکت گروه فن‌آوا مطابق اعلام سازمان هواشناسی کشور در مورخ ۱۵ دی ماه ۱۳۹۷، برنده مناقصه توسعه، ارتقا و پشتیبانی سیستم‌های نوین‌سازی MESSIR SYSTEMS شده است. مبلغ این مناقصه هفتاد و دو میلیارد و نهصد میلیون ریال است که با توجه به زمان سه‌ساله این پروژه، اثر سود و زیانی این پروژه در انتهای پروژه قابل برآورد است.در مجموع بازار دیروز، بازاری مثبت با شرایط معاملاتی مناسب بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۵۹۱ میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۶۱ میلیارد تومان بالغ شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید