بازگشت آیفکس به مدار مثبت

مینا افروزیدنیای اقتصاد : فرابورس ایران روز گذشته، در پی غلبه کلی تقاضا بر عرضه روندی افزایشی را در پیش گرفت. از این روی شاخص کل به رشد تقریبی ۱۱ واحدی (معادل ۶/ ۰ درصد) دست یافت. دیروز در بازارهای چندگانه فرابورسی بیش از ۶۷۱ میلیون ورقه اوراق بهادار به ارزش نزدیک به ۳۰۸ میلیارد تومان معامله شد که عمده این نقدینگی در بازار اول و دوم به گردش درآمده بود. از سویی دیگر، در بازار بدهی نیز رشد آرام تقاضا ادامه داشت که متوسط نرخ بازدهی را با افت اندکی روبه‌رو‌ ساخت. در بازار تسهیلات مسکن نیز اندکی از فشار عرضه کاسته شد.

اثر رکود تورمی مسکن بر «تسه‌»‌ها

بررسی بازار مسکن در آذرماه، نشان از افزایش نزدیک به ۲برابری (معادل ۸/ ۹۱ درصد) متوسط قیمت خرید و فروش یک متر واحد مسکونی نسبت به ماه مشابه در سال گذشته دارد. این در حالی است که تعداد معاملات در این بازه زمانی، کاهش نزدیک به ۶۰ درصدی را ثبت کرد. از این رو به اعتقاد کارشناسان با افزایش نامتناسب سطوح قیمت مسکن و کاهش تقاضا، بازار مسکن وارد دوره رکود تورمی شده است. به‌این‌ترتیب با حکمرانی فضایی راکد بر این بازار، تقاضای اوراق «تسه» به سطوح پایینی عقب‌نشینی کرد و ثابت ماندن سقف تسهیلات مسکن نیز، کاهش تقاضای اوراق مرتبط را شدت بخشید. در همین راستا، رئیس‌کل بانک مرکزی پیش‌تر در اوایل ماه آذر با بیان اینکه وام خرید مسکن باید اصلاح شود، از برنامه‌هایش برای اصلاح تسهیلات خرید مسکن خبر داد. این موضوع اما همچنان در دست بررسی است؛ چرا که افزایش اعتبارات باید از منابعی تامین شوند. همچنین، در عین ایجاد رونق، از آثار تورمی که در اثر افزایش تقاضا به وجود می‌آید، جلوگیری شود.

رصد بازار اول و دوم

چنانچه اشاره شد، عمده نقدینگی بازارهای فرابورس روز گذشته، در بازار اول و دوم به گردش درآمد و افزون بر ۴۵۸ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۲۵ میلیارد تومان در این دو بازار دست به دست شد که نیمی از آن نیز در معاملات سه صنعت فلزات اساسی، بانک‌ها و همچنین هتل و رستوران رقم خورده بود. در این میان، گروه فلزات با تفاوت آشکاری در صدر صنایع پرمعامله قرار داشت ونقدینگی آن به نزدیکی ۴۰ میلیارد تومان رسیده بود. در مقابل صنعت خودرو و ساخت قطعات کماکان در قعر جدول از منظر ارزش معاملات قرار داشت. مرور صنایع فرابورسی نیز از منظر رشد روزانه حاکی از آن بود که ۱۵ گروه در مدار مثبت معاملات خود را به پایان رسانده بودند. تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری، از جمله صنایع تازه ملحق شده به فرابورس، با رشد ۵ درصدی خود بیشترین افزایش شاخص را به ثبت رساند. این در حالی است که محصولات کاغذی زیانده‌ترین صنعت روز یکشنبه شناخته شد. شمار صنایع زیانده به ۱۱ عدد رسیده بود که از میان آنها می‌توان به فرآورده‌های نفتی و استخراج کانه‌های فلزی اشاره کرد.شاخص کل این دو بازار نیز با افزایش محدودی در پایان روز سطح ۱۸۸۳ واحدی را در اختیار گرفت. در میان نمادهایی که بیشتر اثر فزاینده را بر این نماگر وارد کرده بودند، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با اثر مثبت نزدیک به ۵ واحدی صدرنشین بود. تولید نیروی برقدماوند و پتروشیمی مارون نیز در مجموع بیش از هفت واحد به آیفکس افزودند.

نگاهی به صنایع کالایی

سهام پالایشی که ابتدای هفته جاری به مدد رشد بهای نفت در مسیر صعود قیمت قرار گرفته بودند، روز گذشته از جانب سهامداران مورد اصلاح قیمتی قرار گرفته و با ماندگار شدن در مدار منفی روز کاری خود را به پایان رساندند. اکثر سهام پتروشیمی نیز روز گذشته فشار عرضه بیشتری را احساس کردند و پا به محدوده منفی قیمت گذاشتند. به خصوص سهامی که شنبه را با رشد قیمتی سپری کرده بودند. با این حال رشد قیمتی پتروشیمی مارون که نقش غالبی در کل بازار دارد، روز مثبتی را برای صنعت مربوطه رقم زد. معاملات در فلزات اساسی نیز با رویه مثبت‌تری دنبال شد و غالب نمادها افزایش قیمت را تجربه کردند. سهامی ذوب‌آهن اصفهان در بازه ۲۰ روزه اخیر، غالب معاملات را با افت قیمتی به پایان رسانده بود و این موضوع بهای آن را به سطوح مناسبی از منظر جذب تقاضا رساند. از این روی، سهام مزبور معاملات روز گذشته را با حجم بالای تقاضا و رشد پنج درصدی قیمت آغاز کرد که با پایان روز در نزدیکی سه درصد محدود شد. نوسانات قیمتی در مدت زمان کوتاه در صنایع صادراتی نشان از تداوم نااطمینانی فعالان بازار نسبت به این دسته از سهام است که فضای معاملاتی مبهمی را برای آنها رقم زده که تمایل آنها را نسبت به سودآوری در مدت زمان کوتاه تقویت کرده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید