بهترین و بدترین بورس متعلق به کدام کشورها بود؟

هر چند که بازارهای مالی جهان در سال گذشته بدترین عملکرد یک دهه اخیر خود را به ثبت رساندند، اما عملکرد برخی از آن‌ها بهتر و برخی بدتر از متوسط جهانی بود.
 به نقل از سی ان بی سی، جنگ تجاری بین دو اقتصاد برتر جهان، افزایش نرخ بهره، بریگزیت و تنش‌های سیاسی باعث شد تا در مجموع سال ۲۰۱۸ سال تلخی برای بورس های جهان باشد. با این حال ۵ بورسی که بهترین عملکرد را از نظر افزایش ارزش بر حسب دلار داشته‌اند عبارت‌اند از:
۱.اوکراین: شاخص بورس کیف اوکراین بیش از ۸۰ درصد در سال ۲۰۱۸ رشد داشت که در سطح جهان بی نظیر بود. این افزایش علی رغم مشکلات اقتصادی اوکراین و درخواست این کشور از متحدان غربی و سازمان‌های بین‌المللی برای کمک مالی رخ داده است.
۲. مقدونیه: شاخص بورس مقدونیه در سال ۲۰۱۸ توانست رشدی ۳۰.۴۱ درصدی را تجربه کند. رشد بورس مقدونیه پس از آن شدت گرفت که به دنبال توافق این کشور و یونان برای تغییر نام مقدونیه، امیدها به عضویت این کشور در ناتو و اتحادیه اروپا افزایش یافته است.
۳.قطر: شاخص بورس دوحه با رشد ۲۰.۸۷ درصدی در سال ۲۰۱۸، سومین شاخص موفق جهان بود. این کشور اخیرا در بیانیه ای اعلام کرد تصمیم گرفته است به نیم قرن عضویت خود در اوپک خاتمه دهد.
۴. امارات: سلطان بن سعید آل منصور، وزیر اقتصاد امارات گفته است انتظار دارد نرخ رشد اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی بین ۲، ۵ تا ۳ درصد باشد. بورس ابوظبی این کشور با رشد ۱۱.۷۵ درصدی در سال ۲۰۱۸ یکی از برترین بورس‌های جهان بود.
۵.عربستان: با وجود مشکلات داخلی عربستان در سالی که گذشت بورس ریاض با رشد ۸.۷۷ درصدی توانست رده پنجم بورس های موفق جهانی را از آن خود کند.
از طرف دیگر ۵ بورسی که بدترین عملکرد را داشته اند عبارت اند از:
۱.ونزویلا: شاخص بورس کشور بحران زده ونزویلا در سال گذشته ۹۴.۸۹ درصد سقوط کرد. تلاش های دولت مادورو برای نجات اقتصاد این کشور نیز تاکنون تنها به وخیم تر شدن اوضاع منجر شده است.
۲.آرژانتین: شاخص بورس آرژانتین با بیش از ۵۰.۲ درصد ریزش به کار خود در سال ۲۰۱۸ خاتمه داد. کاهشارزش پزو در برابر دلار باعث شده است تا نرخ تورم افزایش و مشکلات اقتصادی این کشور افزایش یابد.
۳. ترکیه: بورس استانبول به دلیل کاهش ارزش لیر و افزایش نرخ تورم با زیان ۴۳.۳۵ درصدی به کار خود در سال ۲۰۱۸ خاتمه داد.
۴. چین: علی رغم نرخ رشد اقتصادی بالا، به دلیل جنگ تجاری چین و آمریکا، شاخص بورس شانگهای چین در سال گذشته ۲۸.۶۴ درصد سقوط کرد تا این کشور در رده چهارم بدترین عملکرد بورسی جهان جای گیرد.
۵. پاکستان: شاخص بورس کراچی پاکستان در سال گذشته با ریزش ۲۸.۰۷ درصدی بسته شد.
انتهای پیام


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید