شرایط برای تک نرخی شدن ارز در کشور فراهم است

باتوجه به اینکه اختلاف قیمت نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد به کمتر از ۱۰ درصد رسیده، لذا کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که شرایط کنونی برای تک نرخی شدن قیمت ارز آماده شده است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، احمد کیمیایی، عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت و گو در خصوص ضرورت تک نرخی کردن ارز اظهار کرد: همه کارشناسان اقتتصادی بر تک نرخی شدن قیمت ارز اتفاق نظر دارند، چراکه در چند سال اخیر عدم وجود ثبات در نرخ ارز موجب عدم سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور شده است.

وی با بیان اینکه بعد از بحران هایی که برای کشور به وجود آمد دولت چندین نرخ برای ارز اعلام کرد، افزود: پس از برجام هییت های مختلف از کشورهای اروپایی و آسیایی برای سرمایه گذاری وارد کشور شدند، اما زمانی که صحبت از سرمایه گذاری و انتقال منابع مالی می شد ما جواب روشنی برای مسائل ارزی در کشورمان نداشتیم.

کیمیایی ادامه داد: نرخ ارز باید دارای ثبات باشد تا تولیدکنندگان بتوانند حداقل برای شش ماه تا یکسال آینده با این نرخ ثابت محاسبات و طرح های توجیهی خود را برنامه ریزی کنند که این امر می تواند برای امر سرمایه گذاری و اشتغال یک راهکار مناسب باشد.

عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: چندنرخی بودن ارز موجب ایجاد رانت های گسترده ای در کشور می شود به طوریکه پس از اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی فسادهایی در اقتصاد حاصل شد.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه در حال حاضر نرخ ارز نیمایی ۹ هزار تومان و بازار آزاد ۱۰ هزار تومان است و اختلاف قیمت این دو نرخ به کمتر از ۱۰ درصد رسیده، لذا کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که شرایط کنونی برای تک نرخی شدن قیمت ارز آماده شده است.

کیمیایی در خصوص پیش نیازهای تک نرخی کردن ارز توضیح داد: برخی کارشناسان معتقدند که در صورت تک نرخی شدن ارز قیمت ها در بازار افزایش می یابد تجربه نشان می دهد واقعی شدن قیمت ارز به کاهش قیمت در بازار و کوتاه شدن دست دلالان و واسطه ها کمک می کند.

عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران افزود: نمی توان برای اقتصاد قوانین جدید ابداع کرد بلکه باید از تجارب کشورهای در حال توسعه در زمینه ارزی بهره برد و با استفده از آن و امکان سنجی شرایط کشور و ایجاد ثبات اقتصادی به سمت تک نرخی کردن قیمت ارز گام برداشت.

وی تصریح کرد: تمام دولت ها علم به این موضوع دارند که ارز باید تک نرخی شود، اما به دلیل اینکه این اقدام نیازمند یک جراحی عمیق در اقتصاد است هیچ دولتی جرات این کار را پیدا نمی کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید