ریزش مرز روانی در بازار دلا‌ر

دنیای اقتصاد : روز گذشته قیمت دلار از مرز ۱۱ هزار تومانی نزول کرد. در سومین روز هفته، دلار ۳۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. آخرین بار دلار ۱۰۲ روز پیش در کانال ۱۰ هزار تومانی قرار گرفته بود. به گفته فعالان، همکاری دوباره با یک بانک چینی و محدودیت‌های تراکنشی از جمله عواملی بودند که زمینه‌ساز کاهش دلار شدند. برخی بازیگران ارزی انتظار دارند، به‌دلیل ضعف تقاضا این افت ادامه پیدا کند. در مقابل افزایشی‌ها به کاهش قیمت نفت تکیه می‌کنند.
ریزش مرز روانی در بازار دلا‌ر
در سومین روز هفته، رکورد کاهشی جدیدی در بازار ارز به ثبت رسید. روز دوشنبه، دلار از مرز ۱۱ هزار تومانی پایین رفت و با ثبت ۳۰۰ تومان افت، روی عدد ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، پس از ساعت ۴ بعدازظهر حتی قیمت‌های پایین‌تری نیز در بازار ارز به ثبت رسید و برخی معامله‌گران حتی از نزول دلار به سطح ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومانی خبر دادند. به گفته فعالان، در دهمین روز آذر نیز قیمت دلار در مقطعی به کانال ۱۰ هزار تومانی رفته بود، ولی در همان روز بازار در نهایت در مرز ۱۱ هزار تومانی به کار خود پایان داده بود. به این ترتیب، دیروز اولین روز پس از هفتمین روز شهریورماه سال‌جاری بود که دلار در کانال ۱۰ هزار تومانی به کار خود پایان داده بود؛ کمترین قیمت ثبت شده برای دلار از ۷ شهریور، رکورد کاهشی ۱۰۲ روزه‌ای است که برخی از فعالان بازار را امیدوار به افت بیشتر قیمت کرده است. این در حالی است که عده دیگری باور داشتند افت دلار به مرز پایین‌تر تله‌ای است که نوسان‌گیران ارزی برای کسب سود در بازار پهن کرده‌اند، همان‌طور که حدود ۹ روز پیش قیمت‌ها را از کف ۱۰ هزار و ۷۵۰ تومانی بالا کشیدند. در روزی که دلار رو به مرز پایین‌تر آورد، نرخ حواله درهم نیز به زیر مرز حساس ۳ هزار تومانی رفت. روز گذشته برخی فعالان عنوان کردند، حدود ساعت ۴ بعدازظهر درهم ۲ هزار و ۹۷۰ تومان قیمت خورده است که ۸۰ تومان پایین‌تر از روز یکشنبه بود. نرخ حواله درهم و دلار بازار داخلی با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند و بسیاری از معامله‌گران بزرگ، بعضا نرخ دلار را برحسب نرخ حواله درهم محاسبه می‌کنند. در واقع نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین سیگنال‌هایی است که توسط معامله‌گران داخلی بیشتر بازارها مورد رصد قرار می‌گیرد. روز گذشته برحسب نرخ حواله درهم ۲ هزار و ۹۷۰ تومانی نیز دلار در بازار آزاد زیر ۱۱ هزار تومان ارزش داشت.

چنان‌که اشاره شد ثبت رکورد جدید کاهشی در بازار ارز، برخی از معامله‌گران ارزی را نسبت به افت بیشتر قیمت امیدوار کرد. این عده باور دارند، از یکسو تقاضای زیادی در بازار وجود ندارد و از سوی دیگر، گشایش‌های جدید که در حال رخ دادن است، می‌تواند به افت بیشتر قیمت‌ها کمک کند. به گفته آنها، همکاری دوباره بانک کونلون چین با ایران یکی از متغیرهای انتظاری بود که میزان فروش‌ها را در بازار ارز افزایش داد. به گزارش «ایسنا» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین از آغاز فعالیت بانک کونلون با ایران پس از چندی توقف خبر داد و اعلام کرد به‌دلیل اینکه فروش نفت ایران به چین متوقف‌ شده بود، بانک کونلون هم فعالیت خود را برای ارائه خدمات به ایران متوقف کرده بود. اما با آغاز فروش مجدد نفت ایران به چین، این بانک برای مبادلات مالی با ایران مجددا فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. با این حال، برخی از کارشناسان عنوان کرده‌اند، به احتمال زیاد همکاری بانک چینی با ایران به‌دلیل تحریم‌های آمریکا در سطح خدمات بشردوستانه خواهد بود. این در حالی است که عده‌ای باور دارند، چین این تحریم‌ها را دور خواهد زد. یکی دیگر از عواملی که کاهشی‌ها را به افت بیشتر قیمت امیدوار کرده است، آزاد شدن ورود ارز به کشور بوده است، امری که این دسته باور دارند، سطح عرضه را تقویت بیشتری خواهد کرد. اخیرا گمرک ایران به کلیه زیرمجموعه‌های خود اعلام کرد که حق ممانعت از ورود ارز به کشور به هر میزان را ندارند و در صورت جلوگیری از ورود ارز، اقدام آنها تخلف محسوب می‌شود. عامل سومی که امید کاهشی‌ها را برای افت بیشتر قیمت بالاتر برده است، محدودیت بر تراکنش‌های بانکی است. برخی فعالان در بازار عنوان می‌کردند برای هر کارت ملی محدودیت تراکنش مالی روزانه ۱۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است. به گفته فعالان کاهشی بازار، این موضوع می‌تواند میزان خرید و فروش‌های روزانه ارز و سکه دلالان را دچار اختلال کند؛ از نظر آنها کاهش حجم معاملات می‌تواند تحرک قیمت‌ها در بازار را کمتر کند. در مقابل این عوامل، افزایشی‌های بازار بیشتر روی کاهش قیمت نفت دست می‌گذارند. از نظر آنها، به‌طور عادی با کاهش بهای طلای سیاه، درآمدهای ارزی کاهش بیشتری خواهد یافت؛ در نتیجه با تضعیف سمت عرضه، قیمت می‌تواند مسیر خود را تغییر دهد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید