چشم انداز صعودی طلای سیاه

علی مرتضوی تحلیلگر شرکت بین المللی آلپاری

رشد تقاضا و تضعیف عرضه، نگاهی به عوامل موثر کوتاه مدت

نوسانات مثبت قیمت نفت در شرایطی صورت می گیرد که داده های بلومبرگ از میزان تولید امریکا توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است. بر اساس برآورد بلومبرگ میزان تولید امریکا علیرغم کاهش تعداد دکل های جدید حفاری افزایش داشته است. کاهش دکل های نفتی، تعدیل عرضه نفت امریکا و دشواری جایگزین کردن عرضه ی نفت ایران با توجه به موعد تحریم ها در ماه آینده مهم ترین دلایل افزایش قیمت نفت ارزیابی می شود. مجموع شرایط کنونی موجب شده تا تحلیلگران جهت بازار را به سمت کاهش عرضه پیش بینی کنند و قیمت ها با روند افزایشی همراه شود. برخی از تحلیلگران عقیده دارند که با نزدیک شدن به ماه نوامبر، نگرانی ها از کاهش عرضه ی نفت ایران در اثر اعمال تحریم های ایالات متحده نیز افزایش خواهد یافت و قیمت نفت در مدار صعود تا 80 دلار قرار خواهد گرفت.

داده های تجاری چین که روز شنبه منتشر شد نشان می دهد که میزان واردات نفت این کشور در ماه آگوست 6.5 درصد رشد ماهیانه داشته که عامل مهمی در حمایت از قیمت به شمار می رود. واردات چین در آگوست به 9 میلیون و 40 هزار بشکه رسید، در حالی که این رقم برای ماه جولای 8 میلیون و 480 هزار بشکه بوده و برای آگوست سال گذشته میلادی 8 میلیون بشکه بوده است.

همچنین داده های سازمان اطلاعات انرژی امریکا و موسسه نفت امریکا نشان می دهد که میزان موجودی تجاری و ذخایر نفت طی هفته ی گذشته بیشتر از آنچه پیش بینی می شد کاهش یافته است. بر اساس گزارش موسسه نفت امریکا سطح ذخایر یک میلیون و 200 هزار بشکه کاهش یافته است که نشان دهنده قدرت تقاضا است. همچنین، بر اساس گزارش سازمان اطلاعات انرژی نیز سطح موجودی تجاری نفت 4 میلیون و 302 هزار بشکه در هفته قبل کمتر شده است که فراتر از پیش بینی کاهش یک میلیون و 294 هزار بشکه ای است.

در کنار این دو گزارش، گزارش موسسه بیکر هیوز از تعداد دکل های نفتی جدید میز حاکی از کاهش تعداد تجهیزات حفاری جدید و رسیدن آن از 862 به 860 دکل است.

نگاهی به عوامل موثر بلند مدت

رویارویی تجاری امریکا با دیگر اقتصادهای جهان موجب کاهش رشد پیش بینی شده اقتصاد جهانی می شود و این امر نه تنها تقاضای نفت که تقاضای کل اقتصاد را تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد. در جدال اقتصادی قدرت های بزرگ، اقتصادهای نوظهور در وضعیت آسیب پذیرتری قرار دارند و همین اقتصادها متقاضیان کلیدی نفت و انرژی هستند. ولی شرایط اقتصادی جهان به گونه ای است که بازارهای سهام این کشورها، نظیر ترکیه و آرژانتین، یا سنگاپور و افریقای جنوبی در حال حاضر تحت فشار کاهش ارزش پول ملی قرار دارند و اگر این اقتصادها آسیب ببینند، کاهش تقاضای نفت اولین اثر جانبی آن خواهد بود که بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان نمونه در پی اثرات جنگ تعرفه ای امریکا و چین بازارهای سهام آسیایی برای نهمین روز متوالی در حاشیه قرمز تابلو کار خود را آغاز کردند. فشار بر بازارهای آسیایی با اعلام مجدد ترامپ در هفته قبل، برای افزایش تعرفه بر 200 میلیارد دلار دیگر از واردات چینی، دوباره از سر گرفته شده و هنوز هم ادامه دارد.

در نمای بلندمدت یکساله، بحران در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه نظیر ترکیه و آرژانتین و مقابله تجاری اقتصادهای بزرگ با افزایش تعرفه های واردات، رشد اقتصاد جهانی را در هاله ای از ابهام فرو برده است. از این رو باید گفت که عوامل موثر بر بازار در حال حاضر در دو جهت مختلف عمل می کنند و دورنمای بازار دربلند مدت در گرو غلبه ی یکی بر دیگری است.

عرضه کنندگان بزرگ نفت ، در صدد هستند تا قیمت را در بازه ی 70 تا 80 دلار طی سال 2018 حفظ کنند. درگذشته، کشورهای عضو اوپک با همکاری 11 کشور غیر عضو به رهبری روسیه توافق فریز نفتی را با هدف کاهش 1 میلیون و 800 هزار بشکه نفت در روز، از نیمه سال 2016 به اجرا گذاشتند و توانستند از طریق کاهش مازاد عرضه، قیمت را از 40 دلار تا 75 دلار افزایش دهند. حالا عربستان و روسیه در صدد اند که با افزایش تولید خود از جهش قیمت نفت در ماه آینده جلوگیری کنند.

اگر در نظر بگیریم که فراهم آوردن شرایط افزایش عرضه در صورت بروز هرگونه کمبود بیشتر از پیش بینی ها ممکن است قدری به طول بینجامد، پیش بینی می شود که رشد قیمت نفت در ماه سپتامبر و نوامبر اجتناب ناپذیر باشد. اگرچه عواملی نظیر کاهش چشم انداز رشد اقتصاد جهانی و بحران های اقتصادهای نوظهور می تواند تقاضا را در بلند مدت قدری تضعیف کند و شاید تنها بتواند از جهش غیرقابل مهار قیمت ها جلوگیری نماید، ولی در چشم انداز دوماهه، داده ها نشان می دهد که نگرانی بسیاری از شرکت ها از دسترسی به نفت ایران موجب افزایش تقاضا در بازار شده و جایگزینی عرضه نفت ایران نیز به راحتی میسر نخواهد بود و این امر از رشد قیمت حمایت می کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید