شروع منفی بورس در آخرین ماه سال

دنیای‌اقتصاد : از اعمال دامنه نوسان نامتقارن یک هفته گذشت. به‌جز دو روز ابتدایی هفته گذشته، تاکنون این نحوه سیاست‌گذاری نه‌تنها نفعی به سهامداران نرسانده، بلکه منجر به سنگین‌شدن صف فروش‌ها و کاهش نقدشوندگی سهام شده است، به‌طوری‌که در جریان معاملات روز شنبه شاهد افزایش ۴۹ درصدی ارزش صف فروش‌ها نسبت به روز معاملاتی (چهارشنبه ۲۹ بهمن) بودیم. همچنین دیروز ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس کاهش محسوسی را تجربه کرد. تقویت تفکر رکودی و کاهش نقدشوندگی را دو ثمره سیاست‌گذاری‌های اشتباه در بورس می‌توان دانست. این امر از جمله مواردی بود که «دنیای‌اقتصاد» بارها در گزارش‌های خود به آن هشدار داده بود و پرواضح است که سیاست‌گذاران باید به فکر راهکار بهتری برای نجات بازار سهام باشند.
بازارهای جهانی هفته را با رشد قابل‌توجه بهای مس (۸۹۴۱ دلار) به پایان رساندند. این امر منجر به گرایش سهامداران به خرید سهام شرکت ملی مس «فملی» شد. این سهم در روزی که عمده نمادها به‌ویژه بزرگان سرخ‌پوش بودند، صف خرید ۴۳میلیارد تومانی تشکیل داد و ۳۲۶۹ واحد به ارتفاع شاخص‌کل بورس افزود. در سایر نمادهای گروه فلزات اساسی اگرچه شاهد بهبود تقاضا بودیم اما عمده نمادهای گروه در محدوده منفی معاملات خود را پایان دادند. در مقابل شاهد افزایش فشار فروش در نمادهای دو گروه خودرویی و بانکی بودیم. به‌طوری که عمده نمادها در این دو گروه صف‌فروش بودند. چشم سهامداران این دو گروه‌ که بیشترین اثر را از تحریم‌ها داشتند، به اخبار سیاسی قطعی حول محور برجام دوخته شده است. هرچند سیگنال مثبت برجامی آمریکایی‌ها در آخر هفته نیز نتوانست مانع از جریان نزولی به‌ویژه در معاملات این دوگروه شود. به‌عبارتی بازار در این‌خصوص دیگر به وعده وعیدها واکنش نشان نمی‌دهد و نیازمند اقدامی موثرتر در جهت احیای روابط طرفین است. نماد «شستا» نیز روز گذشته برای چهارمین روز متوالی صف فروش ۷۴ میلیون سهمی به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان داشت.

از اخبار قابل‌توجه روز گذشته، اظهارات یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بود که اعلام کرد طرح‎ تحقیق و تفحص از بورس حول ۷ محور (رشد حبابی شاخص، علت تشویق ‎روحانی به حضور مردم در بورس بدون آموزش، گران‌فروشی سهام، فروش سهام کاغذی، سرنوشت پول‌ها و رانت حاصله) تدوین و در کمیسیون اقتصادی تصویب و به‌زودی در صحن علنی مطرح می‌شود.

حقوقی‌ها ۵ روز متوالی خریدار شدند
روز گذشته برای پنجمین روز متوالی‌ سهامداران حقوقی در ظاهر خریدار، تحرکات مثبتی از خود نشان دادند و خالص خرید ۵۵۵‌میلیارد تومانی را رقم زدند. بیشترین تزریق نقدینگی از سوی این دسته از سهامداران به سهام گروه فرآورده‌های نفتی حدود ۱۱۵‌میلیارد تومان بود. در مقابل حقیقی‌ها ۳۲۸۰ میلیارد تومان از گردونه معاملات خارج کردند. این دسته از سهامداران به‌رغم اینکه ۹۰ درصد فروشنده سهام بودند و تنها ۱۰ درصد خریدار، با خالص خرید ۲۳ میلیارد تومانی از گروه سرمایه‌گذاری‌ها، بیشترین میزان خرید دیروز را در این گروه داشتند.

تفکر رکودی قوت گرفت
متاسفانه این روزها شاهد افت میزان دادوستدها در معاملات بازار سهام هستیم. این امر از جمله اثرات منفی محدودسازی دامنه نوسان به مثبت ۶ و منفی ۲ بود. به‌عبارتی با قفل‌شدن معاملات در صف فروش‌ها، با کاهش دادوستدها مواجه شده‌ایم. روز گذشته نیز ارزش معاملات خرد بورس با کاهش ۵/ ۱۷ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل، ۳ هزار و ۶۹۷ میلیارد تومان رقم خورد‌ که کمترین میزان ارزش معاملات خرد بورس از ۲۹‌دی ماه بود. «فملی» بیشترین ارزش معاملات خرد بورس را دارا بود. در فرابورس نیز ارزش معاملات خرد با افت ۲۸ درصدی نسبت به روز معاملاتی چهارشنبه ۱۶۲۳ میلیارد تومان رقم خورد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید