بازگشت نفت به مسیر افزایشی

دنیای‌اقتصاد : قیمت نفت که مسیری کاهشی داشت، جمعه بیش از ۵درصد افزایش یافت تا مقداری از افت روزهای قبل را جبران کند. بهای نفت برنت تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵ به وقت تهران) با یک دلار و ۸۵ سنت افزایش معادل ۶/ ۵ درصد وارد کانال ۳۵ دلار بر بشکه شد. همچنین نفت‌خام آمریکا دیروز ۵/ ۵ درصد افزایش یافت تا در قیمت ۲۴/ ۳۳ دلار در هر بشکه معامله شود.
در این میان نشست کمیته فنی اوپک و غیراوپک برای چهارشنبه هفته جاری برنامه‌ریزی شده است اما با توجه به شکست اوپک‌پلاس در نشست ششم مارس برای رسیدن به توافق کاهش تولید و شروع جنگ قیمتی بین عربستان و روسیه، احتمال برگزاری این نشست در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع مطلع ضمن احتمال به تعویق افتادن برگزاری نشست کمیته مشترک فنی اوپک‌پلاس در وین اعلام کردند که شرکت حضوری و تله‌ کنفرانسی عربستان در این نشست دور از انتظار است.

سه منبع مطلع اعلام کردند که بعید است که نشست فنی مشترک اوپک و غیر اوپک (JTC) ۱۸ مارس (۲۸ اسفندماه) در وین برگزار شود.

توافق کاهش تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در قالب توافق‌نامه همکاری موسوم به اوپک‌پلاس برای کاهش روزانه یک میلیون و ۷۰۳ هزار بشکه‌ای نفت پایان ماه مارس منقضی می‌شود. کمیته فنی مشترک اوپک و غیراوپک متشکل از کارشناسان دو طرف با رصد شرایط بازارهای جهانی نفت‌خام به نشست‌های وزارتی اوپک‌پلاس مشاوره می‌دهد.

یک منبع اعلام کرد که احتمال دارد برگزاری نشست این نهاد مشاوره‌ای در وین به تعویق بیفتد. یک منبع دیگر نیز اعلام کرد که نماینده عربستان در این نشست شرکت نمی‌کند و بعید است در تله‌کنفرانس هم شرکت کند.

به‌نظر می‌رسد همکاری سه‌ساله اوپک و متحدانش در پی بی‌نتیجه ماندن هشتمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیراوپک و نپذیرفتن روسیه برای تعمیق کاهش تولید نفت، به پایان خود رسیده باشد.

در عین حال شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) از آمادگی برای افزایش تولید روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت‌خام خبرداد.

به گزارش خبرگزاری عرب‌نیوز از دبی، شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) چهارشنبه اعلام کرد که در میانه این جنگ قیمتی، آمادگی دارد تولید نفت خود را حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

سلطان احمد الجابر، مدیرعامل ادنوک در بیانیه ای اعلام کرد: همسو با راهبرد افزایش ظرفیت تولید خود، در موقعیتی هستیم که می‌توانیم در ماه آوریل روزانه بیش از چهار میلیون بشکه نفت‌خام به بازار عرضه کنیم. افزون بر این، به هدف خود برای رسیدن به ظرفیت تولید برنامه‌ریزی شده روزانه پنج میلیون بشکه شتاب می‌بخشیم.

ادنوک پیش از این در یادداشتی به مشتریان خود اعلام کرده بود که در ماه فوریه نفت‌خام نوع موربان را با ۱۱ دلار و ۷۰ سنت کاهش، ۵۶ دلار و ۱۰ سنت به ازای هر بشکه عرضه می‌کند.

علاوه بر این عراق و کویت نیز به پیروی از عربستان سعودی پس از شکست مذاکرات نشست اخیر اوپک‌پلاس، قیمت نفت خود را کاهش دادند. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، عراق و کویت با کاهش قیمت‌گذاری فروش محموله‌های نفت‌خام ماه آوریل، از عربستان سعودی پیروی کردند، هرچند کاهش قیمت‌گذاری عراق در مقایسه با عربستان ناچیز است.

شرکت سعودی آرامکو، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، با کاهش قیمت‌گذاری نفت‌خام خود و اعلام افزایش تولید ۲۵ درصدی در ماه آوریل، نخستین گلوله این جنگ نفتی را شلیک کرد.

براساس اعلامیه منتشرشده در روز سه‌شنبه (۲۰ اسفندماه)، عراق قیمت فروش رسمی نفت‌خام سبک بصره در ماه آوریل را برای خریداران آسیایی پنج دلار برای هر بشکه کاهش داد که نسبت به کاهش ۶ دلاری عربستان کمتر بود، اما کویت همانند سعودی‌ها قیمت فروش خود را برای عرضه به مشتریان آسیایی کاهش داد.

عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق روز سه‌شنبه اعلام کرد که هر جنگ قیمتی‌ برای به‌دست آوردن بیشترین سهم بازار به نفع کشورهای تولیدکننده نیست.

یک منبع دیگر که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد که شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق (سومو)، به‌دنبال افزایش صادرات در ماه آوریل است. در این میان مکزیک که یکی از ۱۰ کشور غیرعضو در اوپک‌پلاس است در تلاش است با میانجیگری بین طرف‌های درگیر، آنها را به سوی توافقی جدید هدایت کند.

در این راستا آرتورو هره‌را، وزیر اقتصاد مکزیک روز سه‌شنبه با اشاره به تجربه‌های موفق پیشین این کشور در برقراری آرامش در نزاع‌ها و جدال‌ها میان تولیدکنندگان نفت اعلام کرد: مکزیک و دیگر کشورها به دنبال یافتن راهی برای میانجی‌گری بین مسکو و ریاض هستند تا بتوانند به جنگ قیمتی‌ که سبب آسیب به بازارهای جهانی شده است، خاتمه دهند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید