خروج عامل چینی از بازار ارز

دنیای اقتصاد : روز گذشته قیمت دلار تا آستانه مرز ۱۲ هزار تومانی بالا رفت و سکه تمام بهار آزادی نیز از کانال ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی گذر کرد. در چهارمین روز هفته شاخص ارزی ۲۷۰ تومان افزایش یافت و روی عدد ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان قرار گرفت. در بازار سکه نیز فلز گرانبهای داخلی ۵۰ هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رساند و به قیمت ۴ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان رسید.
دلار در شرایطی روز سه‌شنبه سومین رشد متوالی را تجربه کرد که از نظر فعالان با آغاز تعطیلات چینی، بازار با کاهش تقاضای حواله‌ای مواجه شده است. هفته گذشته زمانی که قیمت دلار از مرز ۱۲ هزار تومانی عبور کرد، بسیاری از معامله‌گران دلیل رشد قیمتی را به تعطیلات چینی نسبت دادند که از ۴ فوریه شروع می‌شد. از نظر آنها، پیش از آغاز این تعطیلات، تقاضای حواله‌ای شرکت‌های تجاری بالا رفت و همین عامل قیمت انواع ارز در بازار داخلی را تحریک کرد. این عده باور داشتند، با آغاز تعطیلات سال نوی چینی از هفته جاری، میزان تقاضا در بازار کاهش پیدا خواهد کرد و به تبع آن قیمت‌ها در مسیر نزولی قرار بگیرند. با این حال با وجود اینکه عامل چینی با آغاز تعطیلات این کشور از بازار ارز داخلی خارج شده است، قیمت دلار سه افزایش متوالی را تجربه کرد.

در این میان فعالان بازار چند متغیر را در افزایش قیمت موثر دانسته‌اند. عده‌ای باور دارند، نوسان‌گیران با جوسازی پیرامون برخی اخبار فضای بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند و گروه دیگری کاهش عرضه ارز را در افزایش قیمت‌ها موثر می‌دانند. روز گذشته نوسان‌گیران اخباری را برجسته می‌کردند که احتمال عدم تصویب لوایح مربوط به پولشویی را بالا نشان می‌داد. هم‌زمان آنها این موضوع را عنوان می‌کردند که اروپا برای اجرایی شدن ساز و کار مالی با ایران شرط‌هایی را مطرح کرده است.گروه دیگری از فعالان رشد نرخ حواله درهم و افزایش ارزش دلار در هرات افغانستان را عامل رشد قیمت دلار دانستند. عده‌ای از فعالان نیز نوع قیمت‌گذاری صرافی‌های منتخب بازارساز را عامل افزایش دیروز قیمت دلار عنوان کردند، حال آنکه بخشی از معامله‌گران انتظار افزایش احتمال ورود نقدینگی به بازارها در انتهای سال را عامل رشد تقاضا تلقی کرده‌اند. دیروز در همان شروع بازار صرافی‌های منتخب بازارساز با افزایش ۲۰۰ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه قیمت دلار را ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان درج کرده بودند.در مجموع می‌توان گفت با اینکه عامل تقاضای حواله‌ای تا حدی از نظر فعالان ارزش افزایشی خود را در بازار از دست داده بودند، نوسان‌گیران با کمک متغیرهای دیگر زمینه صعود دلار تا آستانه مرز ۱۲ هزار تومانی را فراهم آورده‌اند. حال باید دید بازارساز بار دیگر در آستانه این مرز عرضه خود را بالا خواهد برد و زمینه‌ساز بازگشت قیمت به سطوح پایین‌تر خواهد شد یا این‌بار قدرت سمت تقاضا بر سمت عرضه خواهد چربید؟ بعضا عنوان شده است که خود نوسان‌گیران در آستانه این مرز به دلیل تصوری که نسبت به افزایش عرضه ارز دارند، فروش‌های خود را بالا برده‌اند.

در حالی که برخی از معامله‌گران به‌دنبال افزایش بیشتر قیمت‌ها هستند و گروه دیگری از افراد بر افت بیشتر قیمت‌ها تاکید می‌کنند، بیشتر کارشناسان باور دارند، ثبات در بازار ارز بیشتر به سود فعالان اقتصادی خواهد بود. روز گذشته وزیر اقتصاد نیز از اهمیت ثبات در بازار ارز سخن گفت. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در چند ماه اخیر تمرکز دولت به شدت بر کاهش نوسانات ارز معطوف بوده است، گفت که ثبات نرخ ارز از کاهش نرخ آن مهم‌تر است.به گزارش «ایسنا» وزیر اقتصاد در نشست خود با کارآفرینان جوان با بیان اینکه ثبات نرخ ارز از کاهش نرخ ارز مهم‌تر است، گفت: در چند ماه اخیر تمرکز دولت به شدت بر کاهش نوسانات ارز معطوف بوده است. در حال حاضر در شرایط خاصی هستیم که به‌رغم همه اینها بانک مرکزی بدون سرکوب نرخ ارز و از طریق سازوکارهای مالی بازار ارز را کنترل کرده است.در روزی که دلار به آستانه مرز ۱۲ هزار تومانی رفت، سکه تمام‌‌بهار آزادی نیز رویه افزایشی به خود گرفت. افزایش قیمت سکه در شرایطی صورت گرفت که بهای اونس جهانی تا ساعت ۴ بعدازظهر در محدوده ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۴ دلار زندانی بود؛ بنابراین می‌توان عنوان کرد که سکه از محل افزایش قیمت ارز صعودی شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید