اولین نشانه‌ها از تغییر آرایش در تقاضای سهام

امیرحسین جنانی/کارشناس بازار سرمایه
در اردیبهشت‌ماه به سر می‌بریم، دل بازار به اخبار خوب اقتصادی خوش است و این موضوع می‌تواند همراه با پیشروی دلار نیما و اخبار مثبت کدالی و اقتصادی وضعیت بازار سهام را بهبود بخشد. با کاهش ریسک‌ها، می‌توان گفت در اردیبهشت تولدی دوباره در امید بازار و نگرش سهامداران است.

اردیبهشت با تکیه بر این اتفاقات و جریان‌ها می‌تواند فضای حداقل بنیادی قوی‌تری را رقم بزند. به نظر می‌رسد بازار در نقاطی قرار دارد که حداقل ریزش اخیر به‌وجود‌آمده را جبران کرده و رشد نرخ ارز را در محاسبات خود لحاظ کند. انتشار گزارش‌های ماهانه فروردین، اردیبهشت و همچنین گزارش‌های میان‌دوره‌ای شرکت‌ها و از همه مهم‌تر گزارش ۱۲ماهه شرکت‌ها نشان می‌دهد که عوامل مذکور می‌تواند عاملی تثبیت‌کننده در فضای قیمت‌ها به وجود آورد و ریسک بازار را یک درجه دیگر پایین‌تر و ارزندگی را یک درجه بالاتر ببرد، اما عاملی برای جهش و رشد قیمت‌ها نیست. اما در عین حال تثبیت‌کننده جریان فعلی بازار است.

گزارش‌های ۱۲ماهه از این جهت مهم خواهند بود که در کمتر از دو ماه بعد از انتشار آنها مجامعی آغاز می‌شوند که تقسیم سود را خواهند داشت و با توجه به قیمت‌های فعلی ترکیب این رویداد، یعنی تقسیم سود و شرایط فعلی سودآوری، می‌تواند فضای متفاوتی برای بازار رقم زده و اندکی اوضاع را به سمت‌و‌سوی بهبود پیش ببرد.

با کمک دلار نیما و رویدادهای خوب گزارش‌های ماهانه فروردین‌ماه، بازار اندکی فاز بهتری گرفته است اما آن طراوت و شادابی ویژه دیده نمی‌شود. حرکت امروز بازار نشان می‌دهد که در حال حاضر دو تغییر اساسی برای تغییر فاز بازار اهمیت دارد؛ یکی مباحث مرتبط با خودرو است و دیگری موضوع نرخ دلار نیما. هر دو موضوع اتفاق و رویداد ویژه‌ای برای بازار رقم خواهند زد. در همین راستا می‌توان بیان کرد که به نظر می‌رسد همه ارکان بازار این روزها به اهمیت این دو موضوع پی برده‌اند، به‌خصوص دلار نیما که هر روز یک خبر جدید و جلسه‌ای ویژه برای آن برگزار می‌شود.

بررسی گزارش‌های فروردین‌ماه حاکی از آن است که گزارش‌ها آن‌طور که باید نمی‌توانند بازار را حرکت دهند، اما قابلیت‌ها و اثرات ویژه‌ای برای ثبات در بازار دارند و اطمینان نسبی را به سهامداران و سرمایه‌گذاران می‌بخشند. اما کماکان برای به حرکت درآوردن بازار و تضعیف طرف فروش، اخبار قوی‌تری لازم است که جنس آن، جنس کلان‌تر و خاص‌تری است.

اتفاقاتی مانند تغییرات نرخ نیما، تغییرات نرخ بهره و عدم تصویب و تصمیم رویدادهای منفی یکی از مواردی است که می‌تواند بسیار مهم باشد و در کنار آن، رسیدن اخبار خوب از صنایع مهم، نظیر صنعت پالایش و به‌خصوص خودرو، جریان بازار را به شکل دیگری پیش می‌برد. فعلا بازار در حال محک زدن جریان‌ها و اتفاقات است، زمزمه‌هایی از گزارش خوب برخی شرکت‌ها و رویدادهای خوب بورس کالا و از همه مهم‌تر شنیده‌هایی از نرخ دلار نیما و تغییرات آن جزو مواردی است که قابلیت ایجاد یک موج صعودی را دارد.

در کنار این موارد هم تحولات مختلف، از دلار نیما و شایعات و شنیده‌های آن، نیز چاشنی صعود بورس شده و می‌تواند خوراک اردیبهشت بهتری را برای بازار ترسیم کند، اما همچنان باید توجه کرد که ریسک بزرگی به نام «سیاستگذار» کمتر از ریسک جنگ نیست و تصمیمات سیاستگذار می‌تواند باعث بر هم خوردن سناریوی صعودی بازار شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید