ساز مخالف ربع سکه طلا

دنیای اقتصاد -گروه بازار پول و ارز : روند نرخ سکه طلای طرح جدید و همچنین نیم‌سکه طلا در بازار روز گذشته مثبت بود. اما برخلاف دو برادر بزرگ‌تر، ربع سکه روز گذشته نوسان نداشت و بدون تغییر نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته در رقم ۱۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله شد.

 بانک مرکزی در هفته‌های گذشته با هدف تقویت بازار طلا و جلوگیری از ایجاد شرایط مازاد تقاضا اقدام به برگزاری حراج قطعات مختلف سکه طلا کرد.

رفتار این شاخص‌های طلایی گویای آن است که تنها واکنش ربع سکه به این اقدامات مثبت بود و دیگر اعضای خانواده سکه طلا با شارژ تقاضای آخر سال افزایشی ثبت شدند.

تحلیلگران معتقدند که تقاضای آخر روز‌های پایانی اسفند ماه تاثیر قابل توجهی بر بازار قطعات مختلف سکه طلا داشته است.  در حالی که نرخ شاخص‌های تعیین‌کننده قیمت سکه در روز‌های اخیر تغییر چندانی نداشته، با افزایش میزان تقاضا، حباب قیمتی این کالای سرمایه‌ای بزرگ‌تر شده و قیمت آن افزایش یافته است. به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی این رشد تقاضا را از هفته‌های قبل پیش‌بینی کرده و با صورت بخشیدن حراج‌های مختلف طلایی اقدام به کنترل آن کرده بود. شروع حراج‌های حضوری بانک مرکزی با فروش شمش طلا به تولیدکنندگان مصنوعات طلایی آغاز شد. در ادامه قطعات گوناگون خانواده سکه نیز به حراج‌های بانک مرکزی اضافه شدند.  حراج قطعات مختلف سکه نرخ پایه نداشته و قیمت به‌صورت پیشنهادی توسط متقاضیان تعیین می‌شد. حال به‌نظر می‌رسد انتظارات فعالان بازار تنها نسبت به ربع سکه تغییر کرده است. به عقیده کارشناسان، با توجه به حضور بیشتر ربع سکه در حراج‌های بانک مرکزی نسبت به دیگر قطعات و عرضه بیشتر این کالا، انتظارات نسبت به آینده قیمت آن تغییر کرده و روند افزایشی نرخ آن متوقف شده است. اما این در حالی است که برخلاف کالای مذکور، نیم و سکه طلا طرح جدید در روز‌های گذشته رشد قیمت‌های چشمگیری را تجربه کردند. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار روز گذشته با حدود ۴۰۰ هزار تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. نیم‌سکه طلا نیز که در بازار روز پنج‌شنبه هفته گذشته حدود ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافته بود در عصر روز گذشته با رشد قیمتی ۳۰۰ هزار تومانی در پله سوم کانال ۲۲ یعنی رقم ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رسید. کارشناسان معتقدند که خرید اشکال گوناگون فلز طلا در روز‌های پایانی سال عمدتا با دو هدف اعطای هدیه و همین‌طور تغییر شکل دارایی‌های ریالی صورت می‌گیرد. همچنین گفتنی است که روز گذشته قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با رشد ۲۷هزار تومانی نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۳ میلیون و ۱۳۴ هزار تومان به فروش رسید.

ترمز دلار در هفته آخر
نرخ دلار آزاد در عمده روز‌های سالی که گذشت در یک شرایط نسبتا با ثبات به کار خود ادامه داد. با نزدیک شدن به معاملات پایان سال دامنه نوسان نرخ ارز مذکور بزرگ‌تر شد و دلار به قله‌های تاریخی خود رسید. اما اکنون به نظر می‌رسد که در هفته آخر سال بازار از تب‌وتاب افتاده و از شدت نوسانات نرخ ارز کاسته شده است.

 قیمت دلار آزاد در روز گذشته با اختلاف ناچیز ۲۰ تومانی نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه هفته گذشته در رقم ۵۹ هزار و ۲۸۰ تومان به فروش رسید. پوند در بازار روز شنبه تغییری نداشت و در رقم ۷۶ هزار و ۱۵۰ تومان به کار خود ادامه داد. یورو نیز با رشد ۵۰ تومانی به سطح قیمتی ۶۵ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.  تحلیلگران معتقدند که تقاضا‌های مسافرتی دلار هم از طریق معاملات رسمی و هم از طریق بازار غیررسمی تاکنون برطرف شده و عمده بنگاه‌های اقتصادی که با ارز سروکار دارند نیز اکنون حساب سالانه خود را تسویه کرده‌اند در نتیجه تقاضای قابل توجهی در بازار وجود ندارد که بخواهد مسبب ایجاد روند‌های افزایشی جدید در بازار شود. البته این افراد معتقدند که درصورت انتشار اخبار منفی احتمال واکنش بازار در روز‌های پایانی سال نیز وجود دارد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید