یک کارگزار خوب چه شرایطی دارد؟

یکی از بهترین راه های سرمایه گذاری و کسب درآمد حضور در بازار سهام و سرمایه گذاری در آن است. بازار سهام دارای انواع مختلفی است که شامل بازار سرمایه، بازار ارز و غیره است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، برای اینکه در هرکدام از این بازارها شروع به فعالیت کنید باید از یک درگاهی به نام کارگزاری عبور کنید. یعنی به شرط ثبت نام در یک کارگزاری اجازه خرید و فروش و انجام معامله را پیدا می کنید. امروزه برای انجام معاملات نیاز به حضور فیزیکی در مکان خاصی نیست و با ثبت نام در یک کارگزاری و با کمک اینترنت و کامپیوتر به راحتی می توانید معاملات خود را انجام دهید. طبیعتاً با افزایش بازارهای مالی و استقبال گسترده سرمایه گذاران از این بازارها، تعداد شرکت های کارگزاری نیز افزایش پیدا کرده است.

این افزایش شرکت های کارگزاری سبب شده که رقابت بین این شرکت ها، برای جذب افراد سرمایه گذار در بورس بیشتر شود و این رقابت سبب شده که در کیفیت خدمات کوشاتر شوند. همچنین ممکن است بسیاری از کارگزاری ها برای جذب مشتری بیشتر از میزان هزینه های دریافتی خود بکاهند و خدمات و محصولات متنوع تری را به آن ها ارائه دهند. باید یادآور شد که انتخاب یک کارگزاری مناسب کار ساده ای نبوده و حتی حرفه ای های بازار بورس نیز ممکن است در انتخاب کارگزاری مناسب دچار تردید شوند. با این حال برای انتخاب یک کارگزاری مناسب باید تمام امکانات و خدمات آن ها بررسی شود و همچنین مهم تر از آن، میزان اعتبار آن ها در بازار از مراجع مختلف استعلام شود.

کارگزار بورس چیست

کارگزار به یک سازمان و یا شرکتی می گویند که بین خریدار و فروشنده ارتباطات لازم را برقرار می کند. به عبارت دیگر یک شرکت کارگزاری خرید و فروش سهام و یا دیگر کارهای اقتصادی را برای خریدار و فروشنده انجام می دهد و به ازای کارهایی که برای خریدار و فروشنده انجام می دهد کارمزد دریافت می کند. با توجه به اینکه بازارهای بورس تخصصی شده اند، هریک از بازارها کارگزاران مختص به خود را دارند. به طور مثال کارگزاران بورس اوراق بهادار باید آزمون های متعدد و تخصصی این حوزه را بگذرانند و از سازمان بورس اوراق بهادار مجوز فعالیت دریافت کنند. درنتیجه برای ورود به هر نوعی از بازار سهام باید به خوبی در مورد کارگزاری آن حوزه تحقیق و بهترین آن ها انتخاب شود. کارگزار به نوعی نماینده حقوقی سرمایه گذاران در معاملات است و سرمایه گذاران بدون کارگزاری نمی توانند معامله ای را انجام دهند.

به صورت کلی دو نوع کارگزاری وجود دارد. نوع اول کارگزاری هایی هستند که به صورت کامل ارائه خدمات می دهند و به ازای خدماتی که ارائه می دهند مبالغی را دریافت می کنند. یکی از این خدمات مشاوره در خرید یک سهام و یا فروش سهام دیگر برای کسب سود بیشتر است و در واقع به ازای مشورتی که به سرمایه گذار می دهد مبلغی را از او دریافت می کند.

نوع دیگر کارگزاری، کارگزاری های عادی یا تخفیفی هستند که فقط عملیات خرید و فروش سهام را برای سرمایه گذار انجام می دهند و کارمزد معاملاتی دریافت می کنند. معمولاً کارگزاری های که خدمات کامل ارائه می دهند جز گران ترین کارگزاری ها هستند. اصولاً افرادی که از تجربه کافی در بازار سهام برخوردار نیستند به دنبال کارگزاری های خدمات کامل می روند تا هم از مشاوره آن ها استفاده کنند و هم با نحوه تحلیل و سرمایه گذاری در بازار آشنا شوند.

افراد حرفه ای نیز با کارگزاری های تخفیفی کار می کنند زیرا خودشان تحلیل ها را انجام داده و فقط برای ثبت معاملات و خریدوفروش که به اصطلاح خدمات اجرایی میگویند، از کارگزاری استفاده می کنند.

کارگزار به نوعی نماینده حقوقی سرمایه گذاران در معاملات است و سرمایه گذاران بدون کارگزاری نمی توانند معامله ای را انجام دهند. اصولاً افرادی که از تجربه کافی در بازار بورس برخوردار نیستند به دنبال کارگزاری های خدمات کامل می روند تا هم از مشاوره آن ها استفاده کنند و هم با نحوه تحلیل و سرمایه گذاری در بازار آشنا شوند.

کارگزار بورس چه وظایفی دارد

همه کارگزاری های بورس دارای وظیفه مشخص و اصلی هستند ولی بعضی از آن ها با توجه به خدماتی که ارائه می دهند دارای وظایف بیشتری هستند که در ادامه توضیح خواهیم داد.

اولین و مهم ترین وظیفه تمام کارگزاری ها انجام معاملات و خرید و فروش سهام برای سرمایه گذاران خود است. یعنی وظیفه پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری از تمامی معاملات و انجام صحیح و به موقع خرید و فروش های سهم های مختلف است. این امر مهم ترین وظیفه کارگزار بوده و به ازای آن نیز کارمزدی را از هر معامله دریافت می کند. ارائه اطلاعات دقیق از تمامی معاملات سرمایه گذار در آن کارگزاری و انجام عملیات به موقع نیز از دیگر وظایف کارگزاری بورس است. کارگزاری هایی که خدمات کامل تری ارائه می دهند دارای وظایف بیشتری هستند. یکی از این وظایف کمک و مشاوره به سرمایه گذار است. این مشاوره در راستای انجام معاملات بهتر و سرمایه گذاری  های پرسودتر است. کارگزاری وظیفه دارد بر اساس تحلیل های دقیق و آمار و اطلاعاتی که از تحلیل داده ها به دست می آورد به سرمایه گذاران خود مشاوره دهد که البته به ازای مشاوره هزینه ای را از آن ها دریافت می کند. برای اینکه بتواند مشاوره های درستی را ارائه کند نیاز به این دارد که در بازار بورس، تحقیقات کاملی انجام دهد و همواره و تمام وقت این بازار را رصد کند.

درنتیجه از دیگر وظایف این کارگزاری ها تحقیق و رصد کامل بازار بورس است. بنابراین اولین و مهم ترین وظیفه تمام کارگزاری ها انجام به موقع و صحیح معاملات است زیرا در بسیاری از بازارها اگر یک معامله با کسری از ثانیه تأخیر انجام شود ممکن است ضرر سنگینی به سرمایه گذار وارد شود، این موضوع در بازار ارز به دفعات پیش آمده است. دقت کارگزار در انجام کارهای خرید و فروش از اصلی ترین وظایف است و بعد از آن مشاوره و راهنمایی جهت سرمایه گذاری بهتر جز وظایف بعدی کارگزاران است.

اولین و مهم ترین وظیفه تمام کارگزاری ها انجام معاملات و خرید و فروش سهام برای سرمایه گذاران خود است. یعنی وظیفه پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری از تمامی معاملات و انجام صحیح و به موقع خرید و فروش های سهم های مختلف است.

همان طور که پیش تر گفته شد با توجه به اینکه تعداد کارگزاری ها بسیار افزایش یافته است، برای انتخاب یک کارگزاری خوب باید به نکات مختلفی توجه کرد. این نکات در دو دسته کلی گنجانده می شوند. اولین دسته خدماتی است که کارگزاری ارائه می کند، یعنی سرمایه گذار خدمات مورد نیاز خود را بداند و آنگاه بررسی کند که خدمات توسط کارگزاری ارائه می شود یا خیر. دومین دسته بررسی رتبه کارگزاری در آمارهای منتشر شده سازمان بورس و یا هر ارگان معتبر دیگر است.

شاید امروزه اولین نکته ای که در انتخاب یک کارگزاری باید به آن توجه داشت وجود سامانه آنلاین معاملات است. زیرا انجام معاملات آنلاین راحت تر است و طرفداران بیشتری دارد، به همین منظور وجود سامانه معاملاتی آنلاین در کارگزاری جز اولین و مهم ترین نکات است.

دسترسی راحت سرمایه گذار به شرکت کارگزاری از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه داشت. گرچه باوجود فناوری های و سامانه های آنلاین مراجعه حضوری به حداقل رسیده اما در صورت بروز مشکل، در دسترس بودن کارگزار بسیار کمک کننده است. نکته دیگر جامع بودن خدمات کارگزاری است. بدین معنی که یک کارگزاری در چند حوزه فعالیت داشته باشد. اگر یک کارگزاری فقط در بورس کالا فعالیت کند و سرمایه گذار بخواهد در بورس سهام خرید و فروش کند باید به کارگزاری دیگر مراجعه کند و دوباره مراحل ثبت نام در کارگزاری را طی کند درنتیجه جامع بودن خدمات یک کارگزاری جز نکات مهم به حساب می آید. لیست خدمات قابل ارائه کارگزاری ها در جدول مجوزهای اخذ شده در سایت های معتبر قابل مشاهده است.

شاید یکی از جذاب ترین نکات برای سرمایه گذاران تخفیف کارمزد و خدمات اعتباری کارگزاری باشد. بعضی از کارگزاری ها برای جذب بیشتر سرمایه گذار میزان مشخصی از کارمزد معاملات را به عنوان تخفیف به مشتریان خود برمی گردانند. همچنین تحت شرایط خاصی، مبلغ مشخصی را در اختیار مشتریان قرار می دهند تا مشتری با آن ها به معامله بپردازد و بعد آر مدت مشخصی آن مبلغ را از مشتری دریافت می کند. داشتن مجوز صندوق سرمایه گذاری برای یک کارگزاری می تواند جز نکات مثبت باشد که نشان از تخصص آن کارگزاری در بازار سهام دارد و باید به آن توجه داشت. خدمات مشاوره ای و آموزش از دیگر نکات مهمی است که در انتخاب یک کارگزاری باید به آن توجه داشت و مهم تر از آن پشتیبانی خوب و دقیق است که می تواند آن را به یک کارگزاری خوب تبدیل کند. این نکته قابل یادآوری است که بررسی رتبه کارگزاری در آمار منتشر شده سازمان بورس می تواند کمک قابل توجهی را در انتخاب کارگزاری مناسب به افراد کند.

    بعضی از کارگزاری ها برای جذب بیشتر سرمایه گذار میزان مشخصی از کارمزد معاملات را به عنوان تخفیف به مشتریان خود برمی گردانند. بررسی رتبه کارگزاری در آمار منتشر شده سازمان بورس می تواند کمک قابل توجهی را در انتخاب کارگزاری مناسب به افراد کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید