برآیند صفر شاخص سهام

همایون دارابی
دنیای اقتصاد : بازار سهام روز گذشته به دلیل جدال نزدیک عرضه و تقاضا، شرایط متعادلی را تجربه کرد. شاهد تداوم آرامش و تعادل بود. در معاملات دیروز بازار سهام معامله‌گران در بازگشایی بازارهای جهانی شاهد حفظ قیمت نفت در ورای مرز ۶۱دلار بودند. این عامل باعث شد تا به‌رغم کاهش قیمت دلار در بازار داخل، معامله‌گران شاهد تعادل نسبی در بازار سهام باشند. در همین حال بازار دیروز همچنان شاهد تداوم ابهام در نمادهای بانکی و خودرویی بود. به‌رغم رشد قیمت خودرو معامله‌گران دیروز شاهد مخالفت دولتی‌ها با این مساله بودند که در نهایت این امر به کاهش قیمت نمادهای خودرویی منجر شد. به این ترتیب در نهایت شاخص سهام با رشد نمادهای هلدینگ خلیج فارس، بانک تجارت، خدمات انفورماتیک و گل‌گهر توانست بر نمادهای منفی غلبه و شاخص به میزان ۲۴واحد رشد کند. دیروز شاخص کل هموزن اما با کاهش مواجه شد تا شمار نمادهای منفی بازار در نهایت بیش از شمار شرکت‌های سبز باشد.
دیروز در مهم‌ترین‌ خبرهای موثر بر بازار، رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد که بانک مرکزی از این به بعد با افتتاح حساب سپرده یک‌ساله با نرخ سود بالای ۲۰ درصد به شدت برخورد خواهد کرد. عبدالناصر همتی تاکید کرد: از نظر ما نرخ سود همانی است که شورای پول و اعتبار تصویب کرده است (۱۵ درصد نرخ سود سپرده یک‌ساله) اما چون تعداد تخلفات از مصوبه شورا زیاد است به‌صورت گام به گام به سمت مصوبه شورا حرکت می‌کنیم. همان‌طور که برای کاهش نرخ ارز گام‌به‌گام حرکت کردیم برای نرخ سود بانکی هم از این روش استفاده می‌کنیم. وی بر التزام بانک مرکزی بر نرخ سود سپرده مصوب شورای پول و اعتبار تاکید کرده و گفته است در گام اول از امروز نرخ سود بالای ۲۰ درصد نباید داشته باشیم و اگر بانکی بالاتر از این نرخ سود سپرده تعیین کرد، به‌طور جدی و به سرعت با آن بانک برخورد می‌کنیم. در گروه بانکی، دیروز همچنین مدیرعامل بانک صادرات با اشاره به اقداماتی برای کاهش زیان گفت: گزارش حسابرسی ٩‌ماهه‌‌ای که به سازمان بورس ارائه خواهد شد، از گزارش ۶ماهه بهتر خواهد بود. حجت‌الله صیدی در جمع کارکنان بانک گفت: روند زیان‌دهی گذشته با عمل به برنامه‌های ابلاغی، جذب منابع، دقت در پرداخت تسهیلات و وصول مطالبات تا پایان تیر ٩٧ اصلاح شد و روند کاهش زیان که در قالب برنامه دوم ابلاغ شده، باید تا پایان سال ادامه داشته باشد تا به نقطه سر به سر برسیم.

وی افزود: با ارائه صورت‌های مالی ۶ ماهه به سازمان بورس اعتماد بازار سرمایه به این بانک بیشتر شد؛ چراکه زیان ۵/ ۳ هزار میلیارد تومانی سال ٩٦ در این مقطع برای شرکت اصلی تا ٩٠٠ میلیارد تومان و در صورت‌های مالی تلفیقی تا ٧٠٠ میلیارد تومان هم کاهش یافته است. در سال ٩٧ بر خلاف سال گذشته، اضافه برداشت از بانک مرکزی انجام نشده و «وبصادر» به‌عنوان اعتباردهنده در بازار پول به سایر بانک‌ها بوده که با این روند امید می‌رود در گذر از نقطه سربه‌سری در پایان سال ٩٧، سال ٩٨ را با سودآوری شروع کنیم.در گروه فولادی، مدیرعامل فولاد خوزستان با گلایه از محدودیت صادراتی فولاد خوزستان گفت: با تکمیل زنجیره ارزش در بالادست و پایین‌دست، صادرات حداقل ۲ میلیون تن شمش تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود.محمد کشانی ادامه داد: بازارهای صادراتی، نحوه فروش و نوع قراردادها قطعا تغییر خواهند کرد و در کنار آن شاهد افزایش هزینه‌های صادراتی خواهیم بود.

مدیر عامل «فخوز» افزود: شاید مجبور شویم ریسک صادرات را بپذیریم و کالایی که تا پیش از این به قیمت فوب بندرعباس فروخته می‌شد به خریدار در قالب CFR بفروشیم. پیش بینی می‌کنیم به لحاظ وزنی به مشکل نخوریم؛ اما محدودیت‌های مذکور وجود خواهد داشت. برای ماه‌های آتی، نوع مبادله و مراکز تحویل ممکن است تغییراتی داشته باشد؛ درحالی که صادرات به همان ۱۷ کشور ادامه خواهد داشت. وی درباره میزان تولید و صادرات تا پایان سال توضیح داد: «فخوز» در سال گذشته از ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار تن تولید، بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن را صادر کرد که بالغ بر ۷۳ درصد از تولیدات بود.برنامه سال جاری نیز صادرات بالاتر از این میزان بود و قطعا هم محقق می‌شد؛ اما با محدودیت‌هایی که از خرداد توسط دولت اعمال شد، ملزم به عرضه ۸/ ۱ میلیون تنی فروش داخلی و ۲ میلیون تن صادرات شدیم و به برنامه تعریف شده نخواهیم رسید. در گروه حمل ونقل، شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس درباره رشد بیش از ۲۰ درصدی قیمت سهام و افزایش سرمایه ۴۶۷ درصدی از تجدید ارزیابی دارایی توضیح داد.

«حفارس» درخصوص علت نوسان توضیح داد: از زمان ارائه صورت‌های مالی و گزارش تفسیری مدیریت دوره‌های مالی ۳، ۶، ۹ و ۱۲ ماهه منتهی به شهریور سال جاری تا مقطع فعلی، تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکردی رخ نداده است. بنابراین به نظر می‌رسد نوسان قیمت سهام «حفارس» در روزهای معاملاتی اخیر ناشی از عرضه و تقاضاست. همچنین این شرکت فرابورسی با سرمایه ۹/ ۳۴ میلیارد تومانی درباره افزایش سرمایه ۴۶۷ درصدی از محل تجدید ارزیابی اعلام کرد: بازدید میدانی در حوزه‌های املاک و تجهیزات و ملزومات انجام‌شده و شرکت منتظر میزان عدد کارشناسی تجدید ارزیابی دارایی‌های فوق‌الذکر با نامه رسمی از کانون کارشناسان رسمی دادگستری است. پیمان اسراری، مدیرعامل «حفارس» ۲۵ مهر اعلام کرده بود: این شرکت برای خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت، در گام نخست از طریق کارشناسان رسمی دادگستری به تجدید ارزیابی دارایی وسایط نقلیه اقدام کرده که مبلغ آن طبق گزارش رسمی کارشناسان این رده برابر با ۱۶۳ میلیارد تومان است. همچنین از طریق کانون کارشناسان در حال پیگیری افزایش سرمایه از محل ساختمان و زمین است که به دلیل فراوانی مراکز اطلاعات مربوط، در دست کارشناسی بوده که پس از اعلام گزارش کارشناسان این رده در اولین فرصت همانند گزارش وسایل نقلیه از طریق سامانه کدال اطلاع‌رسانی می‌شود. در گروه فلزی، دیروز ذوب آهن درخصوص فروش ریل UIC۶۰ که در ۱۰ آذر انجام شده، دست به شفاف‌سازی زده و اعلام کرد: در اولین قرارداد میزان ۱۹۵ هزارکیلو ریل UIC۶۰ به قیمت ۹۰۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رفت. درحال حاضر درخواست‌های دیگری برای خرید محصول مذکور به شرکت ارائه شده که از طریق صورت‌های مالی و گزارش تفسیری مدیریت به اطلاع سهامداران خواهد رسید. همچنین نسبت به کل دارایی‌ها در سال مالی قبل ۰۲/ ۰ درصد و نسبت به کل درآمد فروش در سال مالی گذشته ۰۴/ ۰ درصد بوده است. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۴۹۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۳۱میلیارد تومان بالغ شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید