روز آرام بورس تهران

بازار سهام شروع هفته کاری را طی روز گذشته با رشد شاخص کل پشت سر گذاشت. رشد بهای نفت در شامگاه جمعه پس از حصول توافق در اجلاس اوپک به معامله‌گران انگیزه مثبتی بخشید تا شاهد رشد قیمت‌ها در بازار باشند. هر چند بازار با عرضه‌های شدیدی دست به گریبان بود اما در نهایت به مدد رشد قیمت در دو گروه پالایشگاهی و خودرویی توانست با کارنامه‌ای مثبت به کار خود پایان دهد. ضمن اینکه موضوع ارقام لایحه بودجه دولت، سخنان مهم رئیس‌جمهوری و همچنین انتظار برای تصمیم‌گیری مسوولان در حوزه قیمت خودرو و بانک‌ها توجه بازار را به خود جلب کرده بود.
شاخص کل دیروز در نهایت با رشد ۲۲۳واحدی معادل ۱۳ / ۰ درصد مواجه شد و به رقم ۱۶۷هزار و ۸۳واحد رسید. نمادهای مپنا، سایپا و پالایشگاه اصفهان بیشترین سهم را در رشد شاخص کل داشتند. دیروز همچنین شاخص کل هم‌‌وزن نیز با افزایش ۲۹۴ واحدی عدد ۲۷هزار و ۷۳۶ واحد را به نمایش گذاشت.طی روز گذشته عدم احتساب تسعیر نرخ ارز در صورت‌های مالی حسابرسی شده بانک ملت موجب شد تا این نماد با افت قیمت موجب کاهش شاخص کل گروه بانکی شود. از سوی دیگر افزایش احتمال تغییر نرخ خودرو نیز موجب شد تا سایپا در صدر توجهات بازار قرار گیرد.دیروز در گروه غذایی آگهی عرضه سهام ۵۶ / ۷۰ درصد از سهام کنترلی شرکت تولیدی قند شیروان، قوچان و بجنورد برای عرضه در روز چهارشنبه ۲۱ آذر ماه در بازار دوم فرابورس منتشر شد. انتظار می‌رود این شرکت نیز از سوی بخش خصوصی خریداری شود.

در این گروه همچنین مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) گفت: با سرمایه‌گذاری ارزشمند ۱ / ۴ میلیارد یورویی به زودی فاز سه پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به بهره‌برداری می‌رسد. در گروه معدنی آخرین قیمت سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین با افت قیمت محصولات فولادی ارزان‌تر شد و موجب شده کارخانه‌ها با توجه به ابهامات بازار فولاد تمایل به خرید سنگ‌آهن نداشته باشند. آخرین قیمت ۴۵ / ۱ دلار افت داشته و ۱۰ / ۶۶ دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر شد. به گزارش فولاد ایران، قرارداد سوآپ ژانویه نیز حدود ۳ دلار افت داشته ۶۰ / ۶۳ دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر شد. ظاهرا قیمت فولاد در چین هنوز به کف خود نرسیده و ابهامات زیادی در مورد آینده بازار در ژانویه ۲۰۱۹ وجود دارد. قیمت بیلت در بازار چین به حدود ۴۸۳ دلار هر تن درب کارخانه رسیده و کمی افت داشته است.کاهش حاشیه سود باعث شده اغلب کارخانه‌ها در چین تنها برای رفع نیاز فوری از بنادر سنگ‌آهن بخرند در حالی که قیمت محموله‌های موجود در بنادر گران‌تر است ولی امکان خرید‌های جزئی وجود دارد. فعلا بیشتر تجار خریدار سنگ‌آهن وارداتی از عرضه‌کننده‌ها هستند تا فولادسازان چینی.

در گروه دامداری دیروز معارفه سهام شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان‌کشت با حضور خبرنگاران در فرابورس ایران و مدیران این شرکت برگزار شد. وی با بیان اینکه این شرکت در سال ۱۳۶۶ با سرمایه‌گذاری شرکت قند نقش جهان فعالیت خود را آغاز کرده است، عنوان کرد: موضوع فعالیت این شرکت فعالیت‌های احداث و اجرای فعالیت‌های دامپروری و تولید و برداشت مکانیزه محصولات کشاورزی است. وی با بیان اینکه ظرفیت تولید شیرخام این شرکت با برخورداری از یک‌هزار رأس دام بالغ بر ۱۷ هزار تن در سال بوده و این در حالی است که تعداد کل گاو‌های شیرده این شرکت در پایان شهریور ماه امسال به ۲۹۵۷ رأس رسیده است، گفت: میزان تولید شیر هم‌اکنون روزانه بالغ بر ۵۰ تن است و شرکت در نظر دارد، با توجه به برخورداری از ۱۷۷ هکتار زمین تعداد دام‌های خود را تا پایان امسال یک هزار و ۵۰۰ راس افزایش دهد تا به این ترتیب تولید شیرخام به ۷۵ تن در روز افزایش یابد.

در ادامه علیرضا علیمرادی مدیرمالی شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت با بیان اینکه این شرکت از سرمایه ۲۰ میلیارد تومانی برخوردار است، عنوان کرد: این شرکت هم اکنون از مجوز توسعه گاو شیری تا سقف ۳۲۰۰ رأس دام مولد برخوردار شده و در عین حال با صدور موافقت اصولی از سوی نظام‌مهندسی کشاورزی برای تاسیس واحد پرورش یک هزار راس گاو تلیسه آغاز شده است. وی با بیان اینکه ۸۰درصد از نهاده‌های مورد استفاده در دامپروری‌ها از طریق واردات تامین می‌شود،‌گفت:  بخش مهمی از هزینه‌های شرکت‌های دامپروری به علوفه و خوراک دام منتهی می‌شود که عدم حمایت دولت در زمینه نرخ تامین خوراک دامپروری‌ها منجر به افزایش نرخ فروش خواهد شد.در گروه ارتباطات معاون وزیر ارتباطات گفت: اپراتورهایی که سرویس قدیمی ارائه می‌کنند با کاهش درآمد ۵۰ تا ۹۰ درصدی مواجه هستند؛ درآمد سرویس پیامک به صفر رسیده و درآمد سرویس مکالمه روند کاهشی دارد. به گزارش خبرگزاری فارس، حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در همایش تحول دیجیتال و صنعت مخابرات در وزارت ارتباطات اظهارکرد:‌ سازمان‌ها باید استراتژی حوزه کسب و کار خود را مبتنی بر تحول دیجیتال تدوین کنند.

در گروه دارویی دیروز نماد داروسازی امین متوقف شد؛ این شرکت ساعتی بعد اقدام به شفاف‌سازی کرد که براساس آن نرخ ارز دولتی به ماده موثره و نرخ ارز نیمایی به مواد جانبی و بسته‌بندی، افزایش قیمت مواد اولیه و جانبی و بسته‌بندی داخلی تعلق گرفته است از این‌رو با توجه به این تغییر وتعداد تولید با توجه به کمبود دارو در بازار و افزایش نسبی قیمت دارو با توجه به افزایش مواد اولیه و جانبی و بسته‌بندی تغییر نرخی ۱۰درصدی در فروش شرکت رخ داده است.در گروه لیزینگی واسپاری ملت از یک قرارداد ۳۰۰ میلیارد ریالی با شرکت مدیران‌خودرو و شرکت ایرانیان صنعت خودرو خبر داد.

در گروه معدنی افزایش قیمت زغال‌سنگ قطعی شده به‌نظر می‌رسد. در این گروه با نرخ فعلی شمش فولاد خوزستان، قیمت هر تن زغا‌ل‌سنگ تقریبا ۸۴۸ هزار تومان است که ۳۹ درصد بیشتر نسبت به قیمت مصوب قبلی است. سعید صمدی دبیر انجمن زغا‌ل‌سنگ ایران ضمن اعلام این خبر گفت: افزایش قیمت زغا‌ل‌سنگ در جلسه‌ای که امروز با حضور وزیر کار و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد، قطعیت یافت و نهایی شد. این نرخ مورد تایید شرکت ذوب‌آهن اصفهان هم قرار گرفته است. بر این اساس، قیمت پایه زغا‌ل‌سنگ بر مبنای ۵ / ۲۶ درصد شمش فولاد خوزستان تعیین خواهد شد. این نرخ شناور خواهد بود، ولی با نرخ فعلی شمش فولاد خوزستان، قیمت هر تن زغا‌ل‌سنگ تقریبا ۸۴۸ هزار تومان است که ۳۹ درصد بیشتر نسبت به قیمت مصوب قبلی است.در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با شاخصی مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۳۳۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۶۴میلیارد‌تومان بالغ شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید