تونل وحشت بحران افزایش سقف بدهی

دنیای اقتصــاد - امیرمحمد بختیــاری : روز جمعه، گزارش‌ها مبنی بر اینکه مذاکرات سقف بدهی به بن‌بست رسیده است، بازارها را تحت‌الشعاع قرار داد؛ حتی زمانی که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو گفت، با توجه به شرایط سخت‌تر اعتباری ناشی از بحران بانکی، ممکن است نیازی به افزایش نرخ بهره آمریکا نباشد. در این میان بازارهای سهام آسیایی به دلیل تقویت سهام فناوری چین روز معاملاتی جذابی را سپری کردند.
در حالی مذاکرات در مورد افزایش سقف بدهی ۴/ ۳۱تریلیون دلاری دولت ایالات متحده به پایان می‌رسد، که بانک وال استریت دارایی‌های خود را برای پیامدهای احتمالی آن آماده می‌کنند. به نظر می‌رسد، صنعت مالی از قبل برای چنین بحرانی آماده شده بود. کمتر از دو هفته تا اول ژوئن باقی مانده است، زمانی که وزارت خزانه‌داری هشدار داده است که دولت فدرال ممکن است نتواند تمام بدهی‌های خود را پرداخت کند، ضرب‌الاجلی که جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، روز یکشنبه بار دیگر بر آن تاکید کرد. جین فریزر، مدیر عامل سیتی گروپ (C.N)، گفت مباحث مطرح‌شده پیرامون مشکلات ایجاد‌شده از سقف بدهی‌ها بیش از گذشته برای بانک‌ها نگران‌کننده شده است.

بدین خاطر بانک‌ها به طور منظم جلسات هفتگی در مورد پیامدهای آن تشکیل می‌دهند. مدیران وال استریت هشدار داده ‌اند که ناکارآمدی بازار خزانه‌داری به‌سرعت به بازارهای مشتقه، وام مسکن و کالا سرایت خواهد کرد، زیرا سرمایه‌گذاران اعتبار اوراق خزانه‌داری را که به طور گسترده به عنوان وثیقه برای تضمین معاملات و وام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیر سوال خواهند برد. در این بین حتی نقض کوتاه‌مدت محدودیت بدهی می‌تواند منجر به افزایش نرخ بهره، سقوط قیمت سهام، و نقض عهد در اسناد وام و قراردادهای اهرمی شود. همچنین در بازار اوراق قرضه، نگرانی‌های مربوط به سقف بدهی، تحریف‌های بزرگی را در منحنی بازدهی کوتاه‌مدت ایجاد کرده است، زیرا سرمایه‌گذاران از پرداخت صورت‌حساب‌هایی که زمانی که خزانه‌داری در معرض خطر تمام شدن وجوه است، سررسید می‌شوند، اجتناب می‌کنند. روز گذشته شاخص FTSE ۱۰۰ با ۱۹/ ۰درصد افزایش به ۸۷/ ۷۷۵۶ واحد رسید، در حالی که شاخص FTSE ۲۵۰ ۰۵/ ۰درصد افت را تجربه کرد و روز گذشته را در ۱۰/ ۱۹۲۸۹ واحد به پایان رساند.

معاملات آتی سهام صبح روز دوشنبه با حمایت معامله‌گران بر سر سقف بدهی ایالات متحده، اندکی تغییر کرد. معاملات آتی داو جونز صنعتی ۹ واحد افزایش یافت در‌حالی‌که معاملات آتی S&P ۵۰۰ ، ۵/ ۱واحد کاهش را به ثبت رساند. معاملات آتی نزدک ۱۰۰ نیز ۱۳/ ۰درصد کاهش شاخص را تجربه کرد. با این وجود، شاخص نزدک کامپوزیت ۰۴/ ۳درصد صعود کرد در حالی که S&P ۵۰۰ ، ۶۵/ ۱درصد رشد داشت. در این بین انتشار صورت‌جلسه فدرال رزرو در روز چهارشنبه از نشست ماه مه همچنین می‌‌‌تواند چگونگی تفکر بانک‌های مرکزی در مورد احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره را روشن کند. در این میان جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، روز جمعه اشاره کرد که نگرانی‌ها از سیستم بانکی می‌تواند رشد اقتصادی را کاهش و نیاز به نرخ‌های بهره بالاتر را کاهش دهد. شاخص‌های سهام آسیایی با تقویت سهام فناوری چین، افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به قرارداد بدهی ایالات متحده اولین روز هفته معاملاتی را با افزایش نسبی تقاضا در اکثر نمادهای مختلف آغاز کردند. پس از اینکه چین خرید تراشه‌های حافظه از شرکت آمریکایی Micron Technology را ممنوع کرد، سهام تراشه‌های تولیدی در منطقه آسیا  با افزایش قیمت مواجه شد.

همچنین در این بین نماگر Nikkei روز گذشته تصمیم گرفت مسیر صعودی در پیش بگیرد و حدود ۹۰/ ۰درصد جهش داشت و به ۸۲/ ۳۱۰۸۶ واحد رسید که بالاترین میزان بسته شدن شاخص از ژوئیه ۱۹۹۰ را تجربه کرد. همچنین شاخص Topix با ۶۶/ ۰درصد افزایش به ۹۰/ ۲۱۷۵ واحد رسید. پس از اینکه رئیس‌جمهور ایالات متحده روز یکشنبه اظهار کرد که کشورهای گروه هفت در رویکرد خود در قبال چین و نیاز به تنوع بخشیدن به زنجیره تامین خود به‌گونه‌ای که به یک کشور وابسته نباشند، موافق هستند، شاخص ترکیبی شانگهای ۳۹/ ۰درصد معادل با ۹۳/ ۱۲واحد افزایش یافت و به ۴۷/ ۳۲۹۶واحد رسید، در‌حالی‌که شاخص ترکیبی شنژن در دومین بورس چین نیز ۳۹/ ۰درصد معادل با ۸۶/ ۷واحد افزایش یافت و به ۹۶/ ۲۰۳۸واحد رسید.

در این میان شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ نیز ۱۷/ ۱درصد معادل با ۶۰/ ۲۲۷ واحد افزایش یافت و در ۱۷/ ۱۹۶۷۸ واحد بسته شد، در‌حالی‌که شاخص شرکت‌های چین ۵۱/ ۱درصد رشد کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی نیز در خارج از ژاپن ۵/ ۰درصد افزایش یافت. در سایر نقاط منطقه نیز همچون شاخص‌های سئول، سنگاپور، بمبئی، تایپه، جاکارتا و بانکوک نیز از افزایش نسبی برخوردار بودند؛ هرچند در سیدنی، مانیل و ولینگتون سهم سبزپوشی و قرمزپوشی سهام مختلف تقریبا یکسان بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید