انزوا دردلاری‌ها، اقبال به ریالی‌ها

دنیای‌اقتصاد- عباس بیات : در اردیبهشت ۱۴۰۲، شاخص‌کل مجموعا با بازدهی منفی ۹/ ۰درصد همراه بود و شاخص هم‌‌‌‌‌وزن با ۴۳/ ۰درصد رشد همراه بود. بررسی معاملات صنایع نشان می‌دهد که تا اواسط اردیبهشت، اقبال سرمایه‌‌‌‌‌گذاران به سمت سهم‌‌‌‌‌های کوچک‌تر بازار بود و شاخص هم‌‌‌‌‌وزن رشد بیشتری نسبت به کل تجربه کرد اما در نیمه دوم اردیبهشت باتوجه به رشد بالای سهم‌‌‌‌‌های کوچک‌مقیاس و ایجاد جو فروش در کلیت بازار، فشار فروش در سهم‌‌‌‌‌های کوچک نسبت به سهم‌‌‌‌‌های شاخص‌‌‌‌‌ساز افزایش یافت. در ماه اردیبهشت عمدتا باتوجه به عدم‌افزایش قیمت دلار و همینطور احتمال احیای برجام، اقبال سرمایه‌‌‌‌‌گذاران به صنایع‌ ریالی بیشتر از صنایع دلارمحور بازار سرمایه بود.

 در این بین بیشترین بازدهی گروه‌های صنایع بورسی مربوط به گروه «چوب»، «سایر مواد معدنی» و «انبوه‌‌‌‌‌سازی، املاک و مستغلات» بود که به‌‌‌‌‌ترتیب موفق شدند بازدهی ۴۱درصد، ۳۳درصد و ۱۸درصد را به ارمغان آورند. همینطور کمترین میزان بازدهی نیز مربوط به گروه‌های «فعالیت‌‌‌‌‌های مرتبط با اوراق‌بهادار»، خدمات رفاهی متنوع» و «ماشین‌آلات الکتریکی» بود که به‌ترتیب بازدهی منفی ۱۲، ۶/ ۱۱ و ۳/ ۱۰درصد را  تجربه کردند.

صنعت چوب و سایر مواد معدنی در صدر بازدهی

دو صنعتی که در ماه اردیبهشت بیشترین بازدهی را در بین تمامی گروه‌های فعال بازار سرمایه داشتند، صنعت چوب و سایر مواد معدنی بوده‌است. عمده دلیل افزایش اقبال به این دو صنعت را می‌توان بنا بر جاماندگی و کوچک‌مقیاس‌بودن دانست که در نتیجه دو صنعت مذکور کم‌ریسک محسوب شده و سرمایه‌گذاران را به خود جذب کرده‌اند. بیشترین بازدهی در صنعت چوب مربوط به سهم «چخزر» با ثبت عدد 74درصد و در تک سهم صنعت سایر مواد معدنی یعنی «کماسه» نیز با ثبت بازدهی 36درصد بوده‌است.

بازدهی خیره‌‌‌‌‌کننده در نماد «ثپردیس»

در میان صنایع برتر به لحاظ بازدهی، صنعت انبوه‌‌‌‌‌سازی با رتبه دوم و ثبت مجموع بازدهی 28درصدی در اردیبهشت ماه به چشم می‌خورد. عمده دلیلی که گروه انبوه‌‌‌‌‌سازی با وجود رکود در بازار مسکن جزو پربازده‌ترین صنایع بازار سرمایه قرارگرفتند را می‌توان افزایش قیمت مسکن دانست. از آنجا که طی سنوات قبل معمولا در ابتدای هر سال‌شاهد رشد قیمت‌ها از جمله در ملک بوده‌‌‌‌‌ایم، نتیجتا این امر موجب رشد سودآوری شرکت‌های سرمایه‌‌‌‌‌گذار در بخش انبوه‌‌‌‌‌سازی و مسکن می‌شود. در این بین بیشترین بازدهی مربوط به نماد «ثپردیس» بوده‌است. شرکت سرمایه‌گذاری پردیس در 6ماهه دوم 1401 توانسته سود خالصی به‌‌‌‌‌میزان 24میلیارد‌تومان را شناسایی کند که این سود معادل رشد 3هزار و 965درصدی در سال‌1401 نسبت به مدت مشابه قبل است. همینطور این شرکت به‌‌‌‌‌ازای هر سهم نیز سود 12تومانی ساخته و سود ناخالص آن با افزایش 74درصد به 39میلیارد ‌تومان رسیده‌است. مجموع موارد ذکرشده موجب‌شده تا اقبال سرمایه‌‌‌‌‌گذاران به سهم مذکور افزایش یابد و این سهم در ماه اردیبهشت با وجود جو غالبا منفی بازار سرمایه توانست رشد 81درصدی را تجربه کند.

جو مثبت در بانکی‌‌‌‌‌ها به‌دنبال احتمال احیای برجام

یکی از صنایعی که با اقبال خوش سرمایه‌‌‌‌‌گذاران در ماه اردیبهشت همراه بود، بانک‌ها و موسسات اعتباری بودند. در مدت مذکور کلیت صنعت بانک توانست بازدهی 6/ 5درصدی نصیب سهامداران خود کند. از آنجا که در یک هفته اخیر خبرهایی درخصوص احتمال احیای برجام شنیده می‌شود، این موضوع چراغ‌سبزی برای صنایع برجامی همچون بانک‌ها و موسسات اعتباری بود تا از این فرصت استفاده کنند و با وجود جو منفی بازار با رشد مواجه شوند. در این میان معاون وزیر اقتصاد در اردیبهشت اعلام کرد که با پیگیری‌‌‌‌‌های به‌عمل آمده برای سال‌1402 قرار است 50هزار‌ میلیارد‌تومان افزایش سرمایه ‌برای بانک‌های دولتی به انجام برسد که این خبر نیز یکی دیگر از دلایل ایجاد جو مثبت برای بانک‌ها بوده‌است. درمیان نمادهای بانکی بازار سرمایه، «وشهر» با مجموع بازدهی 43درصد، توانسته بیشترین میزان بازدهی را نصیب سهامداران خود کند. علت اقبال بسیار خوب سهامداران به بانک شهر را می‌توان فروش سهام شرکت تامین سرمایه تمدن توسط این بانک دانست که به‌واسطه این فروش سود 2هزار و 193میلیارد و 900میلیون‌تومانی را شناسایی کرد.

بر اساس اعلام مدیرعامل گروه مالی شهر، احتمالا اواخر هفته منتهی به 5خرداد 1402، قرار است عرضه اولیه نماد «شهر» با مالکیت 100درصدی بانک شهر، در بازار دوم بورس صورت بگیرد. از آنجا که درج نماد مذکور در ماه‌های گذشته انجام‌شده می‌توان گفت یکی دیگر از دلایل رشد بانک شهر در اردیبهشت پیشخور‌کردن خبر عرضه اولیه زیرمجموعه آن بوده ‌است.

 بازدهی خوب هتل ‌‌‌‌‌و رستورانی‌‌‌‌‌ها با افزایش سفر

ششمین گروه پربازده اردیبهشت‌ماه هتل و رستوران بود. به‌‌‌‌‌صورت تاریخی معمولا در فصل‌‌‌‌‌های ابتدایی هر سال‌این صنعت با افزایش تقاضا همراه می‌شود که عمده دلیل آن به سیر صعودی مسافرت‌‌‌‌‌ها در فصل بهار و تابستان بازمی‌‌‌‌‌گردد. گروه هتل و رستوران میانگین در ماه اردیبهشت 7درصد بازدهی کسب کرده‌اند که بیشترین میزان مربوط به «گنگین» است که در یک ماه توانسته 35درصد سود نصیب سهامداران خود سازد.

 بازدهی 57 درصدی «خکمک»

از دیگر صنایعی که در ماه اردیبهشت موفق شد جزو 10 گروه برتر به لحاظ بازدهی باشد، گروه ساخت قطعات خودرو است. از آنجا که احتمال احیای برجام قوت گرفته و دو طرف چراغ‌سبز نشان داده‌اند اقبال سرمایه‌گذاران به این صنعت افزایش یافت. یکی دیگر از دلایل اقبال سهامداران به قطعه‌‌‌‌‌سازها را می‌توان روند ثابتی دانست که در نرخ دلار طی ماه اردیبهشت شاهده بوده‌‌‌‌‌ایم. به‌طور میانگین بازدهی تعدیل‌شده قطعه‌‌‌‌‌سازان در دومین ماه سال‌1402، حدود 47/ 4درصد بوده که بیشترین میزان بازدهی مربوط به نماد «خکمک» با ثبت عدد 57درصد است.

یکی از اتفاق‌‌‌‌‌های جنجال برانگیز اردیبهشت استیضاح وزیر صمت بود، پس از استیضاح وزیر سهم‌‌‌‌‌های خودرویی و قطعه‌‌‌‌‌ساز عمدتا با افزایش تقاضا روبه‌‌‌‌‌رو بودند چراکه احتمال افزایش عرضه محصولات خودروسازها در بورس‌کالا قوت گرفت.

 رشد 17درصدی تجارت خارجی ایران

یکی از گروه‌های پربازده اردیبهشت شرکت‌های گروه «حمل‌‌‌‌‌ونقل آبی» بود که در مجموع بازدهی 4درصدی را نصیب سهامداران خود کرده‌ است که بیشترین میزان مربوط به نماد «حخزر» با ثبت بازدهی 41درصد بوده ‌است. عمده دلیل این موضوع به افزایش تجارت خارجی ایران برمی‌گردد.

براساس آمار در نخستین ماه سال‌1402 تجارت خارجی ایران با رشد بیش از 17درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌قبل مواجه بوده ‌است که این موضوع موحب شده شرکت‌های حمل‌ونقل آبی سود خوبی شناسایی کنند.

 از کمیابی تا افزایش نرخ شکر

یکی از اتفاقات جالبی که در اردیبهشت رخ‌داد، جهش 40درصدی قیمت شکر جهانی بود. این افزایش قیمت در پی بدی آب‌‌‌‌‌وهوا و همین طور کاهش تولید رخ داد. بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شکر همچون برزیل و هند نیز پیش‌بینی خود از تولید شکر را میانگین 3درصد کاهش دادند. رشد اخیر شکر جهانی در 11سال گذشته بی‌‌‌‌‌سابقه بود و حتی تا 713دلار به‌‌‌‌‌ازای هر‌تن نیز افزایش یافت و سپس کمی آرام گرفت و در حال‌حاضر در محدوده 680دلاری معامله می‌شود. افزایش اخیر موجب شد در بازار داخل شکر کمیاب شود و تولیدکنندگان داخلی تقاضای افزایش قیمت داشته باشند، در نتیجه این امر محقق شد و تولیدکنندگان شکر مجوز افزایش نرخ بیش از 40درصد دریافت کردند و بر این اساس نرخ فروش هر کیلوگرم آنها از 18هزار‌تومان به 25هزار و 500تومان افزایش یافت. در پی این رویداد شرکت‌های قندوشکری با افزایش تقاضا همراه شدند و در مجموع توانستند در ماه اردیبهشت جزو صنایع برتر به لحاظ بازدهی شوند و میانگین 2/ 3درصد بازدهی نصیب سهامداران خود سازند. بیشترین میزان بازدهی شرکت‌های قندوشکری در اردیبهشت مربوط به نماد «قشرین» با افزایش 16ونیم‌درصدی بوده ‌است.  یکی از اخبارهای مهمی که در اردیبهشت منتشر شد، تغییر کارمزد خدمات بانکی ‌ریالی و الکترونیکی بود؛ این در حالی است که نرخ کارمزد خدمات بانکی‌ریالی و الکترونیکی در سه سال‌اخیر با وجود تورم بالایی که در جامعه شاهد بودیم، ثابت بوده‌است.

در این بین می‌توان گفت تغییرات نرخ کارمزد شرکت‌های مذکور را صرفا سرپا نگه می‌‌‌‌‌دارد و نمی‌توان انتظار رشد قابل‌توجه سودآوری در بلندمدت را داشت اما در کوتاه‌‌‌‌‌مدت می‌تواند سودآوری آنها دستخوش تغییر سازد. بررسی بازدهی این صنعت نشان می‌دهد در اردیبهشت ماه رشد 8/ 0درصدی را تجربه کرده‌ است.

بیشترین میزان بازدهی مربوط به نماد «پی‌‌‌‌‌پاد» با 159درصد افزایش بوده که باتوجه به عرضه‌‌‌‌‌اولیه‌شدن آن در فروردین ماه 1402، با اقبال بالای سرمایه‌‌‌‌‌گذراران همراه بوده ‌است. بازدهی کلی صنعت نیز نشان می‌دهد باوجود افزایش نرخ کارمزد این شرکت‌ها پس از سه سال‌اما سرمایه‌گذاران را هنوز مجاب به خرید این شرکت‌ها نکرده‌است.

 افزایش نرخ 35 درصدی شیر خام

یکی دیگر از افزایش نرخ‌های سال‌1402، مربوط به صنعت لبنیات بود. بر این اساس دولت با افزایش نرخ 25درصدی قیمت شیر خام موافقت کرد و قیمت هر کیلو شیرخام به 15هزار‌تومان افزایش یافت. باتوجه به افزایش مذکور در حال‌حاضر بازار انتظار افزایش 30تا 35درصدی قیمت لبنیات را در آینده نزدیک دارد. افزایش نرخ شیرخام موجب ورود پول به شرکت‌های لبنی شد و در مجموع بازدهی 53/ 0درصدی در اردیبهشت برای این صنعت به‌همراه داشت. در این بین بیشترین بازدهی مربوط به شرکت «غفارس» با کسب بازدهی 18درصد بوده ‌است.

با توجه به نزدیک‌شدن به فصل گرما و احتمال قطعی آب و برق، در چند روز اخیر دستورالعملی از سوی معاون هماهگی توزیع منتشر شد مبنی‌بر اینکه شرکت‌های انرژی محور همچون فولادی‌‌‌‌‌ها و سیمانی‌‌‌‌‌ها ملزم هستند که در یکی از سه حالت پیشنهادی مصرف خود را کنترل کنند. بر این اساس فشار فروشی در نمادهای بزرگی همچون فولادی‌‌‌‌‌ها شکل‌گرفت که البته ادامه‌‌‌‌‌دار نبود چراکه بازار از قبل انتظار آن را داشت و تحلیلگران کاهش تولید این صنایع را در پیش‌بینی خود لحاظ کرده بودند. شرکت‌های فولادی در مجموع ماه اردیبهشت را با بازدهی 2درصد پشت‌سر گذاشتند و شرکت‌های سیمانی نیز باتوجه به رکود عظیم در ساخت‌‌‌‌‌وساز بازدهی منفی 3درصد را نصیب سهامداران خود کردند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید