بازار مالی بورس‌کالا سبزپوش شد

دنیای‌اقتصاد - شکیبا خیرخواهان : در حالی که طی هفته گذشته ارزش دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا با افت نرخ مواجه شد، در معاملات روز گذشته اکثر نماد‌‌‌های گواهی، رشد قیمتی را تجربه کردند. به‌‌‌نظر می‌رسد در حالی که کاهش ارزش ارز در بازار آزاد زمینه‌ساز عقبگرد قیمتی در این بازار نیز شده بود، توقف بهای آزاد ارز در کانال ۵۱‌هزار تومانی از کاهش بیشتر قیمت انواع گواهی‌‌‌های سکه جلوگیری کرد. در بازار جهانی اما هر اونس طلا طی جمعه گذشته از رشد قیمتی حدود ۲درصدی برخوردار شد.

Untitled-1 copy

رشد قیمتی گواهی سکه

روز شنبه (30 اردیبهشت‌ماه) بازارهای مالی و مشتقه بورس‌کالا سبزپوش شدند، به‌طوری که بررسی معاملات در این بازار حاکی از آن است که تمام نماد‌‌‌های گواهی سکه، برخی از نماد‌‌‌های گواهی زعفران و اکثر صندوق‌های کالایی با رشد ارزش مواجه شدند. این درحالی است که روند قیمتی در بازارهای مالی طی هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفته بود. عقبگرد بهای انواع ارزهای شاخص در بازارهای غیر‌رسمی و رسمی و افت قیمت سکه امامی را می‌توان اصلی‌ترین عوامل افت قیمت دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا همچون گواهی سکه دانست.

بررسی روند معاملات نشان می‌دهد که انتشار اخبار سیاسی مثبت طی هفته گذشته موجب کاهش فشار تقاضا بر ارزهای شاخص و درنتیجه افت قیمت دلار به‌عنوان مهم‌ترین ارز به کانال 51‌هزار تومانی شد؛ مساله‌ای که از حجم معاملات گواهی سکه نیز کاست، به صورتی که حجم معاملات در شنبه نسبت به ابتدای هفته گذشته با حدود 35‌درصد کاهش مواجه شده است. ارزش گواهی سکه اما با تغییر روند در مسیر صعودی قرار گرفت، در حالی که طی هفته گذشته این دارایی با کاهش قیمت محسوسی مواجه شده بود. هر عدد گواهی سکه رفاه روز گذشته با میانگین قیمت 300‌هزار و 43تومان معامله شد که نسبت به سطح قیمتی روز چهارشنبه گذشته حدود 10‌درصد افزایش نرخ را تجربه کرد. از طرفی بررسی قیمت‌ها حاکی از همگرایی ارزش سکه بورسی و سکه بازار آزاد است.

به طور بنیادین هر 100عدد گواهی سکه، ارزشی برابر با یک‌سکه کامل دارد. شنبه گذشته نیز هر عدد سکه امامی در بازار آزاد به طور متوسط با قیمت 30میلیون و 400‌هزار تومان معامله شد. بنابرین ارزش سکه بورسی و امامی در سطحی برابر قرار می‌گیرد. برخی تحلیلگران معتقدند تداوم روند افت قیمت در این بازار با روند معاملات در بازار ارز و طلا همبستگی بالایی دارد و در صورت انتشار اخبار سیاسی خارجی ناامید‌کننده که موجب رشد ارزش دارایی‌‌‌های مالی در بازار آزاد شود، شاهد رونق معاملات و رشد قیمت‌ها در بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا نیز خواهیم بود. با این حال کاهش تعداد معاملات طی هفته گذشته به‌رغم افت نرخ گواهی‌‌‌‌‌‌های سکه و صندوق‌های کالایی می‌‌‌تواند نشان‌‌‌دهنده این باشد که فعالان بازار با امید به کاهش نرخ‌ها طی روزهای آتی از معامله در این سطح قیمتی استقبال نکردند.

سقوط طلا از قله سه‌ساله

پس از یک دوره کاهش نرخ، ارزش طلا در بازارهای جهانی در کانال افزایشی قرار گرفت. روز گذشته بهای هر اونس طلا به‌ هزار و 977دلار در بازار کامکس رسید و بازده مثبت یک‌درصدی را نسبت به هفته گذشته به ثبت رساند. با این‌‌‌حال قیمت طلا همچنان نسبت به رکورد قیمتی ابتدای ماه میلادی جاری حدود 4‌درصد کمتر است. چشم‌انداز مثبت نسبت به نتیجه مذاکرات سقف بدهی ایالات‌متحده را می‌توان از دلایل این رشد قیمتی دانست. از طرفی دو مقام فدرال‌رزرو به‌تازگی اعلام کرده‌اند که امکان افزایش دوباره نرخ بهره توسط بانک‌مرکزی ایالات‌متحده وجود دارد؛ مساله‌ای که در صورت وقوع می‌‌‌تواند زمینه‌ساز عقبگرد دوباره قیمت طلا در بازارهای جهانی به دلیل کاهش بازده نسبت به سایر سرمایه‌گذاری‌‌‌ها شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید