واکنش بورس به ابرمحرک‌‌‌‌‌‌‌ها

دنیای‌اقتصاد: در هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات بورس رو به فزونی نهاد و بازار از روز یکشنبه و پس از ۵روز معاملاتی رو به افول، در نهایت روندی مثبت به خود گرفت. درحالی‌که برخی گمانه‌زنی‌‌‌‌‌‌‌ها بر این نکته تاکید می‌کرد که اصلاح بازار سهام تا آخر اردیبهشت ادامه خواهد یافت، با این حال نماگرهای بورسی پس از چند روز منفی سرانجام به تنظیمات ابتدای سال ‌بازگشتند. آنچه در بازار مذکور طی هفته گذشته رخ‌داد، نشان می‌دهد قیمت سهام تا چه میزان متاثر از رفتار سیاستگذار پتانسیل پیشرفت و عقبگرد دارد.
شاخص‌کل بورس تهران از روز یکشنبه به عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی خود خاتمه داد و توانست۹/ ۱‌درصد بر ارتفاع خود بیفزاید، اما شرایط بازارسرمایه در نخستین هفته خردادماه به چه صورت خواهد بود؟ کارشناسان و فعالان بازار سهام پیش‌بینی می‌کنند در هفته‌جاری شرایط متعادلی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر بازار حاکم باشد؛ به این ترتیب حتی ممکن است در برخی روزها بازار با اندکی اصلاح پرونده خود را ببندد. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی افت دسته‌جمعی قیمت‌ها در سه بازار ارز، سکه و طلا در آخرین روز معاملاتی هفته قبل، جریان دادوستدهای بورس را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. بازار سهام که معمولا متاثر از تحولات بازارهای موازی با تغییر استراتژی سهامداران مواجه می‌شود، حالا در وضعیتی قرار گرفته که ممکن است نوسان‌های کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مقدار شاخص‌‌‌‌‌‌‌کل را به اهالی این بازار تحمیل کند.

با این‌حال هستند کارشناسانی که معتقدند سیاستگذاری‌های اقتصادی و آنچه در فضای سیاست خارجی کشور اتفاق می‌افتد بیش از عامل قبل توجه معامله‌گران بورس تهران را به خود معطوف خواهد کرد، اما یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر اثرات پررنگی بر بازار سرمایه داشته و از این متغیر به‌عنوان موضوع مهمی یاد می‌کنند وضعیت و سرنوشت برجام است. پرده آخر برجام اکنون به یکی از مهم‌ترین ابهامات بازار تبدیل شده‌است؛ به‌طوری‌که نمی‌توان از اثرات احیای برجام بر بازارها و شرکت‌ها عبور کرد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌با توجه به اینکه شرکت‌ها بعد از توافق‌های برجامی می‌توانند بازارهای ازدست‌‌‌‌‌‌‌رفته را احیا کنند و در راستای تامین مواداولیه توفیقات جدی به‌دست آورند، این متغیر برای معامله‌گران از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ از این‌رو انتشار برخی اخبار در روزهای قبل پیرامون امکان از سرگیری مذاکرات احیای برجام می‌تواند علاوه‌بر اثرات روانی ایجاد شده، جریان دادوستدهای بورس را در این هفته تغییر دهد. از سوی دیگر اگر مسیر مذاکرات برجام در وضعیت معلق کنونی باقی‌بماند به دلیل آثار تورمی که در اقتصاد برجای خواهد گذاشت به‌نظر می‌رسد ریزش ارزش پول ملی مجددا ادامه یابد.

آیا بازار سهام در هفته‌جاری شگفتی‌‌‌‌‌‌‌ساز خواهد شد؟ در همین رابطه ایمان رئیسی کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: با توجه به روند روزهای گذشته بورس، انتظار می‌رود تالار شیشه‌ای هفته‌ای آرام و بدون‌مخاطره را پشت‌سر بگذارد. تشدید نوسان‌های منفی در بازارهای ارز، سکه طلا و خودرو طی روزهای گذشته سبب رونق بازار سهام خواهد شد. روند بازارهای موازی حاکی از آن است که این بازارها بیشتر از سهام به بورس ۹۹ شباهت دارند. از این منظر سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران با احتیاط بیشتری نظاره‌‌‌‌‌‌‌گر دادوستدهای بازارهای مذکور خواهند بود.

از سوی دیگر انتشارعملکرد گزارش ‌‌‌‌‌‌‌ماهانه فروردین و گزاش صورت‌های مالی سال‌قبل شرکت‌ها در کنار معاملات بلوکی انجام‌شده بر سود‌سازی شرکت‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند. در روزهای گذشته  نیز شاهد بازگشت نسبی تعادل به جریان معاملات سهام بودیم. آنچه در روزهای قبل اتفاق افتاد نشان می‌دهد صفوف فروش تا حدود زیادی جمع شده‌است و بازار خود را از گروه‌های خودرویی جدا کرده و نوسان‌های صرفا مختص گروه‌های خودرویی نیست. روان‌شدن سطح معاملات سهام بزرگ از یک‌سو و ازسوی دیگر پر قدرت‌شدن صفوف تقاضا در روز چهارشنبه یک سیگنال مهم را مخابره می‌کند.

به این ترتیب ریزش قیمت‌ها در بازارهای سکه و ارز توانسته موجب جلب‌اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس شود.  به گفته این کارشناس، اگرچه بورس با اقبال ۹۹همچنان فاصله دارد اما افزایش امید به رشد نرخ‌ها در این بازار بورس را مجاب به واکنش مثبت کرده‌است. بعد از مدت‌ها اقبال به گروه‌های بانکی و نمادهای بزرگ را مشاهده کردیم که این مهم از اقبال سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران به بورس نشات می‌گیرد. حتی اخبار آزاد‌سازی منابع بلوکه‌شده ایران و امکان از سرگیری مذاکرات برای احیای برجام بر جو روانی حاکم بر گردونه معاملات اثرگذار است. این اخبار بر بازارهای موازی اثرات منفی برجای خواهد گذاشت؛ این در حالی است که دو متغیر مذکور پیامد مثبت و تقویت طرف تقاضا در بورس را سبب خواهد شد. بر همین اساس می‌توان گفت در روزهای آتی بازارسهام روزهای متعادلی را به خود ببیند. هر اتفاقی که منجر به ریزش قیمت دلار شود، خروج پول از بازار ارز به سمت بورس را رقم می‌زند. خواه این اتفاق اخبار برجامی باشد یا اخبار مرتبط با بهبود روابط ایران با کشورهای همسایه.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید