تقاضای چینی‌‌‌ها برای سنگ‌‌‌آهن کاهشی می‌‌‌ماند

دنیای‌اقتصاد - راضیه احقاقی : در شرایطی که میزان واردات سنگ‌‌‌آهن چین در سال ۲۰۲۱ کاهش ۳/ ۴درصدی داشت، برآورد می‌شود تمایل چینی‌‌‌ها به جایگزینی قراضه به جای سنگ‌‌‌آهن با هدف کاهش انتشار آلاینده‌‌‌های کربنی و تضعیف بازار ساخت‌‌‌‌و‌ساز در این کشور موجب شود از میزان تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن در سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه قبل ۳/ ۳‌درصد کاسته شود. در شرایطی که تغییری در بخش عرضه سنگ‌‌‌آهن رخ ندهد، این افت تقاضا زمینه عقبگرد بیشتر نرخ سنگ‌‌‌آهن در سال‌جاری میلادی را فراهم می‌کند.
تقاضای چینی‌‌‌ها برای سنگ‌‌‌آهن کاهشی می‌‌‌ماند
واردات سنگ‌آهن چین در سال ۲۰۲۱ به یک‌میلیارد و ۱۲۰‌هزار تن رسید که این رقم نسبت به میزان واردات سنگ‌‌‌آهن در سال ۲۰۲۰ کاهش ۳/ ۴درصدی داشت. داده‌‌‌های منتشرشده نشان می‌دهد چینی‌‌‌ها در ماه دسامبر، برابر ۸۶میلیون و ۷۰‌هزار تن سنگ‌‌‌آهن وارد کرده‌‌‌اند که این رقم ۱۸‌درصد کمتر از واردات سنگ‌‌‌آهن چین در ماه نوامبر بود.

واردات سنگ‌‌‌آهن چین ظرف پنج‌ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی بود. بهبود تقاضا برای فولاد در چین ظرف نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۱ مهم‌ترین دلیل اوج‌‌‌گیری تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن ظرف این بازه زمانی بود. پس از کنترل نسبی کرونا در چین و در ادامه در دنیا بازار فولاد با رشد تقاضا برای فولاد در سال ۲۰۲۱ روبه‌رو شد که این موضوع زمینه اوج‌‌‌گیری بهای شمش و محصولات فولادی را فراهم کرد. رشد قیمت فولاد از بازار سنگ‌‌‌آهن حمایت کرد و در عین حال که تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن افزایش یافت، نرخ این محصول نیز در مسیر رشد قیمتی قدم برداشت. نرخ سنگ‌‌‌آهن در بازار داخلی چین تا‌ هزار و ۲۳۹یوآن به ازای هر تن نیز صعود کرد که این رقم، رکورد تاریخی بهای این محصول در بورس‌کالای دالیان بود. در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ رویه در بازار آهن و فولاد چین تغییر کرد و این تغییر رویه به کاهش ۱۰درصدی واردات سنگ‌‌‌آهن چین از ژوئن تا دسامبر ۲۰۲۱ منجر شد. تغییر برنامه دولت پکن در خصوص تولید فولاد در این کشور، محدودیت در تامین برق واحدهای صنعتی این کشور و تمرکز چینی‌‌‌ها بر کاهش انتشار آلاینده‌‌‌های کربنی باعث شد تولید در بخش فولاد این کشور در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ کاهشی شود و این موضوع زمینه تضعیف تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن را در این کشور به وجود آورد. افت تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن در چین زمینه عقبگرد محسوس قیمتی برای این محصول در این بازه زمانی را به وجود آورد. قیمت‌های آتی سنگ‌‌‌آهن در بورس‌کالای دالیان تا پایان دسامبر ۴۵‌درصد از اوج قیمتی خود در ماه مه عقب‌‌‌نشینی کرد.در این شرایط برآورد می‌شود که واردات سنگ‌‌‌آهن چین در سال جدید میلادی همچنان کاهش داشته باشد و به یک‌میلیارد و ۸۰‌هزار تن برسد. کاهش تولید فولاد در چین و افزایش تمایل چینی‌‌‌ها به استفاده از قراضه‌‌‌های آهنی به دلیل انتشار کمتر آلاینده‌‌‌های کربنی، مهم‌ترین دلیل این پیش‌بینی است که تحقق آن می‌‌‌تواند به تضعیف نرخ سنگ‌‌‌آهن منجر شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید