واریز سود شرکت ها از طریق سجام چشم انتظار قانون جدید بازار سرمایه

واریز سود از طریق سامانه سجام در صورت الزام قانونی و ابلاغ آن به تمام شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به طور کامل اجرا خواهد شد.

غلامرضا ابوترابی نایب رئیس هیات مدیره و قائم مقام مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ( سنا )، در خصوص واریز سود شرکت های بورسی از طریق سجام، اظهار کرد: حدود ۵۵ درصد شرکت‌های بورسی و فرابورسی که در مجامع عمومی عادی سالانه سود تقسیم کرده‌اند طبق برنامه زمان بندی ارائه شده در کدال از طریق سامانه سجام اقدام به پرداخت سود کرده اند.

او بیان کرد: براساس اطلاعات موجود؛ از ابتدای امسال تاکنون، سود تقسیمی ۲۳۲ ناشر از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز شده است. همچنین براساس درخواست‌های ارائه شده سود تقسیمی ۳۰ ناشر دیگر تا پایان سال از طریق این شرکت (سمات) پرداخت خواهد شد.

ابوترابی افزود: به همین خاطر مجموع سود تقسیمی پرداخت از سوی این شرکت تا پایان سال به ۲۶۲ شرکت خواهد رسید. البته ممکن است درخواست‌های جدید دیگری نیز از سوی شرکت‌ها ارائه شود. این مسئله در حالی است که سال ۹۹ سود تقسیمی 123 ناشر از طریق این شرکت به سهامداران سجامی پرداخت شده است.

قائم مقام مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی کرد: بدیهی است که برخی از شرکت‌ها زیان ده بوده‌اند و عملاً سود تقسیمی نداشته‌اند و یا مجامع عمومی عادی سالانه آنها به دلایل مختلف برگزار نشده که این تعداد از کل شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار کسر شده است. از سوی دیگر نیز برخی از شرکت‌ها هنوز مجامع عمومی عادی سالانه خود را به دلیل نرسیدن سال مالی برگزار نکرده اند که آن ها نیز از مجموع شرکت‌های مندرج کم خواهند شد.

ابوترابی بیان کرد: در حال حاضر زیرساخت‌های لازم در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برای پرداخت سود تقسیمی شرکت‌ها به سهامدارانی که در سامانه سجام ثبت نام کرده اند فراهم شده است، به طوری که از قبل نیز با بیشتر بانک‌ها در خصوص فراهم آوردن زیر ساخت‌های لازم برای اجرا درست و بی نقض این امر صحبت های لازم انجام شده است.

قائم مقام مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تاکید کرد: واریز سود از طریق سامانه سجام در صورت الزام قانونی و ابلاغ آن به تمام شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به طور کامل اجرا خواهد شد.

ابوترابی گفت: تمام سهامداران شرکت‌هایی که در سامانه سجام ثبت نام نکرده‌اند هر چه سریع‌تر نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنند تا امکان پرداخت سود سهام آنها از طریق این شرکت فراهم شود.

او در خصوص برخی اظهارات مبنی بر مقاومت بعضی از شرکت‌ها برای عدم پرداخت سود سهام از طریق سجام گفت: قطعا اگر این امر الزام قانونی شود، همه شرکت‌ها ملزم خواهند شد که سود سهامدارانشان را از طریق شرکت سپرده‌گذاری پرداخت کنند و اگر در این خصوص اقدام نکنند مرتکب تخلف می‌شوند و مطابق مقررات با آنها برخورد می‌شود.

قائم مقام مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پایان گفت: مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار برای رفاه حال تمام سهامداران بیش از پیش تلاش می‌کنند تا سود سهامداران شرکت‌های مندرج در بازار سرمایه به راحتی به حساب آنها واریز شود، به گونه‌ای که آنها مجبور نباشند برای دریافت سود سهام به بانک‌ها و یا شرکت‌ها مراجعه کنند و متحمل هزینه شوند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید