بررسی تطبیقی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با تأکید بر جایگاه بازار سرمایه

بودجه بزرگترین ابزار مالی دولت در اقتصاد کشور است و حاوی شبکه اطلاعاتی جامع است که بیانگر فعل و انفعالات مالی دولت از ابعاد مختلف است و بازار سرمایه نیز به‌عنوان یکی از بازارهای معتبر مالی کشور در دو بعد کلان و خرد از قوانین بودجه کشور تأثیر می‌پذیرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از شرکت بورس تهران، بودجه بزرگترین ابزار مالی دولت در اقتصاد کشور است و حاوی شبکه اطلاعاتی جامع است که نشاندهنده ی فعل و انفعالات مالی دولت از ابعاد مختلف است. اداره صحیح امور مالی دولت، نقش بسزایی در بهسازی نظام اقتصادی و نظام اداری یا مدیریت بخش دولتی دارد و بودجه می‌تواند در این خصوص گام مؤثری بردارد و نقش بسیار مهم و حیاتی در توسعه اقتصاد ملی ایفا کند.

بازار سرمایه نیز به‌عنوان یکی از بازارهای معتبر مالی کشور در دو بعد کلان و خرد از قوانین بودجه کشور تأثیر می‌پذیرد. از منظر کلان، سیاست‌گذاری درآمدی و هزینه‌ای دولت بر متغیرهای اقتصاد کلان اعم از تولید ناخالص داخلی، سرمایه‌گذاری، تورم و... تأثیر می‌گذارد و بازار سرمایه با توجه به ماهیت خود از نوسانات اقتصاد کلان تأثیر می‌پذیرد، و از منظر خرد، حضور دولت در بازار سرمایه از طریق تأمین مالی توسط ابزارهای مالی موجود در بازار سرمایه، واگذاری شرکت‌های دولتی و... می‌تواند تأثیر ملموسی بر بازار سرمایه داشته باشد.

لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که در آذرماه سال جاری تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، چشم‌انداز کلی اقتصاد کشور در سال پیشرو است و حاوی پیش‌بینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه‌ها است. بودجه سال آتی کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر ۳۶ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۷۰۴ میلیارد و ۶۲۸ میلیون ریال است.

در این گزارش، ارقام لایحه بودجه ۱۴۰۱ مورد بررسی مقایسه‌ای قرار گرفته است. ارقام این لایحه با ارقام قانون (در سقف اول و دوم) و لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مقایسه و جایگاه بازار سرمایه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بررسی می‌شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید