اشتغال‌زایی آمریکا در سراشیبی

دنیای اقتصاد : روز جمعه گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا توسط دپارتمان کار این کشور منتشر شد. اهمیت این گزارش از آن جهت است که می‌تواند پیش‌بینی تصمیمات فدرال رزرو را برای تحلیلگران ساده‌تر کند. براساس این گزارش، در ماه گذشته میلادی (دسامبر) ۱۹۹ هزار شغل ایجاد شده که این عدد بسیار کمتر از انتظارات بود.

در نوامبر سال گذشته حدود 249 هزار شغل ایجاد شده بود و پیش‌بینی می‌شد که این عدد برای ماه دسامبر به 400 هزار موقعیت شغلی برسد. اما گزارش منتشر شده حاکی از آن است که تعداد مشاغل ایجاد شده در ماه دسامبر تنها نیمی از پیش‌بینی‌های بازار را برآورده کرده و پرونده سال 2021 با 199 هزار شغل در آخرین ماه سال بسته شده است. با توجه به این گزارش، به‌طور کلی در سال 2021 حدود 4/ 6 میلیون شغل در این کشور ایجاد شده که می‌توان گفت به‌طور متوسط ماهانه 537 هزار شغل جدید در بخش غیر کشاورزی ایجاد شده است. در نتیجه این افزایش، نرخ بیکاری در این کشور از 2/ 4 درصد در ماه نوامبر به 9/ 3 درصد در ماه دسامبر رسید.

براساس آمار منتشره، ایالات‌متحده در ماه آوریل سال 2020 حدود 2/ 20 میلیون شغل از دست داد و از آن زمان تاکنون، آمار اشتغال این کشور 8/ 18 میلیون واحد افزایش داشته است، ولی هنوز 6/ 3 میلیون شغل با دوران پیش از پاندمی فاصله دارد. تاثیر رشد سریع ویروس اُمیکرون همچنان بر بازار کار نامشخص است، چراکه هر لحظه ممکن است با انتشار سویه جدید شرایط به‌گونه‌ای دیگر رقم بخورد.

بر اساس این گزارش در بخش خدمات مراقبت و درمان 53 هزار، خدمات حرفه‌ای و تجاری 43 هزار، صنعت 26 هزار، ساخت‌و‌ساز 22 هزار و حمل‌ونقل و انبارداری 19 هزار شغل ایجاد شده است.

افزایش کمتر از حد انتظار ماه دسامبر احتمالا دو عامل اساسی داشته است. اول اینکه نشان‌دهنده کمبود نیروی کار در آمریکاست و دوم اینکه دولت برای کاهش خطای داده‌های سالانه و نوسانات، داده‌ها را به‌صورت فصلی تعدیل می‌کند که این تعدیل موجب شده آمار کمتر از انتظارات نشان داده شود.

داده‌های این گزارش تا دوازدهم هر ماه جمع‌آوری شده، بنابراین برخی معتقدند اُمیکرون در این گزارش تاثیر چندانی نداشته است؛ چراکه این سویه در اواخر ماه نوامبر سال گذشته کشف شد و شیوع آن عمدتا مربوط به میانه‌های ماه دسامبر است در نتیجه می‌توان انتظار داشت که شیوع اُمیکرون تاثیر زیادی بر آمار ماه ژانویه سال 2022 داشته باشد.

دوشنبه هفته گذشته دولت آمریکا اعلام کرد که یک میلیون مبتلای جدید به ویروس کرونا از سویه‌های مختلف را شناسایی کرد که این بالاترین آمار روزانه مبتلایان به کرونا در سطح جهان بود. هزاران پرواز توسط خطوط هوایی لغو شده است، بسیاری از مدارس در آمریکا اعلام تعطیلی کرده و قصد دارند آموزش‌های مربوطه را به‌صورت آنلاین ارائه کنند. والدین زیادی نیز در این بین به علت مراقبت از فرزندان خود مجبور شده‌اند که از کار خود استعفا داده یا به دورکاری روی آورند.

در این آمار افرادی که بیمار هستند یا در قرنطینه به سر می‌برند و از کارفرما دستمزدی دریافت نمی‌کنند، هرچند هنوز کارمند یک محل خاص باشند، اما به علت عدم دریافت دستمزد بیکار محسوب می‌شوند. انتظار می‌رفت که در پاییز و با پایان کمک‌های نقدی دولت به‌منظور کاهش آسیب‌های حاصل از کرونا، نرخ بازگشت به کار افراد سرعت بیشتری داشته باشد که ظاهرا با موج جدید ابتلا به کرونا، ترمز این روند کشیده شده است.

بر اساس صورت جلسات ماه دسامبر فدرال رزرو، نگرانی از شرایط تنگ بازار آمریکا بسیار جدی است. درحال حاضر تورم از میزان بازده درآمد افراد پیشی گرفته ولی بسیاری از مصرف‌کنندگان به علت ذخیره پس‌انداز هنگفت توسط سیاست‌های حمایتی دولت‌ها در دوران کرونا، همچنان به خرج کردن ادامه می‌دهند که می‌تواند تورم بیشتری را به بار بیاورد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید