فیلم هندی در بازار رمزارز

دنیای اقتصاد: دولت هند در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد فعالیت رمزارزهای خصوصی در این کشور را ممنوع کند. این ممنوعیت موجی از ترس و سردرگمی را میان معامله‌گران هندی ایجاد کرده، ولی نکته جالب اینجاست که انتشار آن تاثیر خاصی بر قیمت بیت‌کوین نداشته است. قیمت بیت‌کوین در حال حاضر در محدوده ۵۶ هزار دلار قرار دارد. برخی معتقدند که ممنوعیت‌های ایجاد شده در هند، بیشتر از حد اغراق شده است و اثر آن بر قیمت‌های بازار رمز ارز محدود است.
فیلم هندی در بازار رمزارز 
مجلس مردمی هند (Lok Sabha) در اطلاعیه‌ای ناگهانی اعلام کرد دولت این کشور قصد دارد تا لایحه پیشنهادی برای ممنوعیت فعالیت رمزارزهای خصوصی در این کشور را ابلاغ کند. به گفته سخنگوی مجلس هند، این تصمیم در پی آن گرفته شد که نارندرا مودی، نخست وزیر هند، هفته گذشته در صحبتی اذعان کرد که رمزارزها می‌توانند برای نسل جوان این کشور خطرناک بوده و جوانی آنان را نابود کنند.

بازار کریپتو در هند پس از آن رونق گرفت که دادگاه عالی این کشور در آوریل سال گذشته بسیاری از ممنوعیت‌های مرتبط با حوزه کریپتو را برداشت. این ممنوعیت‌ها در پی آن ایجاد شد که پس از اقدامات پولی دولت مودی در سال ۲۰۱۶، استفاده از رمزارزها در حوزه کلاهبرداری و پول‌شویی افزایش یافته بود.

در ماه‌های اخیر، باز هم تبلیغات مرتبط با حوزه رمزارزها در این کشور افزایش یافته بود و تعداد صرافی‌های رمزارزی محلی هند سر به فلک گذاشته بود. بر اساس داده‌ها، صرافی‌های محلی هند حدود ۷/ ۶ میلیون دلار برای تبلیغات در مسابقات کریکت جهانی T۲۰ هند هزینه کرده بودند و به‌طور متوسط هر تماشاچی ۵۱ تبلیغ مرتبط با حوزه کریپتو در هر مسابقه مشاهده می‌کرد.

بر اساس اظهارات مسوولان هند، این کشور قصد دارد تا رمزارز ملی خود را تا انتهای سال ۲۰۲۱ معرفی کند که البته بر مبنای گفته صاحب‌نظران با توجه به زیرساخت‌های دولت هند این موضوع بعید است تا انتهای سال رخ دهد.

  سرمایه‌گذاران در دو‌راهی
پس از کاهش محدودیت‌ها در سال گذشته، تراکنش‌ها در بازار رمزارزها در هند حدود ۶۰۰ درصد رشد داشت. بر اساس آمارها، حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون سرمایه‌گذار هندی در بازار رمزارزها وجود دارد که تقریبا ۳/ ۵ میلیارد دلار سرمایه به این بازار تزریق کرده‌اند. حال چنانچه چنین محدودیت‌هایی ایجاد شود، تمام سرمایه این افراد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

برخی صاحب‌نظران معتقدند که دولت باید دیدگاه روشن‌تری نسبت به بازار رمزارزها داشته باشد، چراکه در صورت عدم توجه دولت به این بخش، سرمایه هوشمند از صنعت بلاک‌چین این کشور خارج شده و این صنعت به سمت مرگ خود حرکت خواهد کرد.

حال سرمایه‌گذاران حوزه رمزارزها در این کشور دو راه دارند: اول: فروش تمام اموال و دارایی خود و در نتیجه خروج از بازار رمزارزها. دو: انتقال دارایی‌های خود به صرافی‌های فرامرزی که این کار نیز با ریسک‌های مخصوص خود همراه است.

هرچند هند سومین قدرت اقتصادی دنیاست و سرمایه بسیار زیادی از سوی این کشور و مردم این کشور در بازار رمزارزها وجود دارد، ولی بازار جهانی رمزارزها نسبت به انتشار این خبر هنوز واکنش خاصی نشان نداده و قیمت بیت‌کوین در زمان نگارش این گزارش در حوالی ۵۶ هزار دلار درحال معامله است.

  آیا هند پیروز می‌شود؟
رمزارزها فارغ از اینکه وسیله‌ای برای پرداخت هستند، نوعی دارایی نیز محسوب می‌شوند. هرچند دولت‌ها تلاش کنند تا جلوی معاملات این دسته از دارایی‌ها را بگیرند، بازارهای محلی و زیرزمینی خاصی برای این دسته از دارایی‌ها شکل خواهد گرفت که موجب گسترش اقدامات خلافکارانه با کمک رمزارزها در این کشور می‌شود. رمزارزها صرفا کدهای رایانه‌ای هستند که می‌توانند در هرکجا و به راحتی اجرا شوند، بنابراین دولت‌ها نمی‌توانند به راحتی فضای اجرای این کدها را محدود کنند، هرچند با غیرقانونی اعلام کردن این دسته از دارایی‌ها، معاملات آن سخت‌تر خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید