بازار رقابتی؛ مسیر سرراست حذف قیمت‌گذاری دستوری

تا زمانی که بازار خودرو در انحصار باشد، حذف قیمت‌گذاری جوابگو نیست و باید این صنعت براساس عرضه و تقاضا و بازار رقابتی اداره شود.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری مغایر با اصول اقتصاد است، به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: کشور در صورتی که همانند سال‌های گذشته سمت و سوی قیمت‌گذاری را در بازارهای مختلف کشور به ویژه کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در پیش بگیرد، آسیب‌های جبران ناپذیری به اقتصاد کلان کشور وارد می‌شود.

محسن زنگنه عنوان کرد: قیمت‌گذاری دستوری برای برخی کالاها شیوه درستی نبوده و باعث ایجاد بازار سیاه و مغازه‌های زیرزمینی در کشور می‌شود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متاسفانه در صنعت خودرو شاهد قیمت گذاری دستوری هستیم که برای حذف آن باید بازار خودرو از انحصار خارج شود و تا زمانی که بازار در انحصار باشد، حذف قیمت‌گذاری جوابگو نیست و شاهد تناقض در این حوزه خواهیم بود.

زنگنه با اشاره به اینکه نفی قیمت‌گذاری در بازارهای رقابتی سفارش می شود، عنوان کرد: براساس فرمول‌های اقتصادی، زمانی که یک شرکت انحصار کامل را به دست دارد،  تعیین کننده قیمت است و بدون توجه به تقاضا و با اطمینان به اینک مردم چاره‌ای جز خرید آن کالا را ندارند، بدون تبلیغات و ارتقای کیفیت و یا ارائه بسته‌های مشتری پسند، اقدام به قیمت‌گذاری دستوری می کند.

وی خاطر نشان کرد: راهبرد اقتصاد کشور باید مردمی، رقابتی و آزاد بوده و تمامی مولفه‌های آن پذیرفته شده باشد و نمی‌توان بخشی از اقتصاد را دولتی و بخشی را آزاد اداره کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید