فشار مجدد آمریکا برای افزایش تولید اوپک‌پلاس

ایسنا: کاخ‌سفید روز جمعه اعلام کرد اوپک در دیدار وزیرانش در دوم دسامبر، باید نیازهای تقاضای جهانی برای نفت را با عرضه مناسب تامین کند. جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ‌سفید این اظهارات را پیش از کنفرانس خبری برای خبرنگاران مطرح کرد و گفت: دولت آمریکا می‌خواهد مطمئن شود کشورهای عضو اوپک و غیراوپک به‌عنوان یک سازمان نیازهای تقاضا را با عرضه کافی تامین می‌کنند. این موضوعی است که در گذشته از آنها درخواست کردیم. اطلاعات داخلی که توسط رویترز مشاهده شده است، نشان می‌دهد نرخ پایبندی اوپک به توافق محدودیت عرضه در اکتبر ۱۱۶‌درصد در مقایسه با ۱۱۵‌درصد در سپتامبر بود که از ادامه تولید کمتر از سقف توافق‌شده از سوی اعضای این گروه حکایت دارد.
نرخ پایبندی تولیدکنندگان غیراوپک در اکتبر ۱۰۶‌درصد در مقایسه با ۱۱۴‌درصد در سپتامبر بود. دولت‌های بعضی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان به‌دنبال درخواست کم‌سابقه آمریکا برای اقدام هماهنگ در جهت کنترل قیمت‌های انرژی، در حال بررسی برداشت نفت از ذخایر استراتژیک خود هستند. کاخ‌سفید روز پنج‌شنبه اعلام کرد دولت بایدن از کشورهای متعددی شامل چین درخواست کرده است امکان برداشت از ذخایر خود را بررسی کنند. بر اساس گزارش رویترز، با افزایش قیمت بنزین و سوخت‌های دیگر، رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای سال آینده تحت‌فشار سیاسی قرار گرفته است. نظرسنجی رویترز در اکتبر نشان داد ۶۷‌درصد از بزرگسالان آمریکایی تورم را نگرانی بسیار بزرگی می‌دانند. با این حال، گلدمن‌ساکس اعلام کرد بازار نفت در حال‌حاضر احتمال برداشت هماهنگ از ذخایر ملی کشورهای مصرف‌کننده را در قیمت‌ها به حساب آورده است و این اقدام تاثیر چندانی نخواهد داشت. دامین کوروالین و کالوم بروس، تحلیلگران گلدمن در یادداشتی نوشتند: چنین اقدامی تنها یک علاج موقتی برای کمبود ساختاری است. در حقیقت اگر چنین برداشتی تایید شود و موفق شود در فضای معاملات اندک پایان سال قیمت نفت را پایین نگه دارد، پیش‌بینی ما از قیمت نفت در سال ۲۰۲۲ را بالاتر می‌برد. گلدمن‌ساکس پیش‌بینی کرده است میانگین قیمت هر بشکه نفت‌برنت در سه‌ماهه پایانی سال‌۲۰۲۱ به ۸۵ دلار و در سال‌۲۰۲۲ به ۸۱ دلار و ۳۰ سنت می‌رسد. قیمت نفت‌برنت از رکوردی که در اکتبر به ثبت رساند، حدود پنج‌درصد عقب‌نشینی کرده است. قیمت‌های نفت روز جمعه در واکنش به افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در اروپا و احتمال اقدام اقتصادهای بزرگ برای برداشت از ذخایر نفت استراتژیک با هدف کنترل قیمت‌ها، حدود سه‌درصد ریزش کردند و در پایین ۸۰‌دلار در هر بشکه ایستادند.

بر اساس گزارش اویل‌پرایس، این بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی تنها موسسه‌ای نیست که برداشت از ذخایر به‌عنوان ابزاری برای پایین‌بردن قیمت‌های نفت را زیر سوال برده است. به‌نظر می‌رسد کارشناسان توافق دارند چنین اقدامی نفت کافی به بازار نخواهد آورد تا تاثیر معناداری در کاهش قیمت‌های نفت داشته باشد. انتظار می‌رود آمریکا بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون بشکه و کشورهای دیگر مجموعا ۳۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر خود برداشت کنند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید