بورس و بنزین!

دنیای‌اقتصاد : خبر عدم‌ارائه بنزین دولتی در جایگاه‌‌‌‌‌‌های سوخت به دلیل آنچه در ابتدا حمله سایبری و بعدا مشکل نرم‌‌‌افزاری اعلام شد پربحث‌‌‌ترین خبر دیروز چه در فضای مجازی و چه در کوچه‌‌‌وخیابان بود. بورسی‌‌‌های فضای مجازی هم دیروز در این باره نوشتند. در لابه‌‌‌لای تحلیل‌‌‌ها، کنایه‌‌‌ها و اطلاع‌‌‌رسانی‌‌‌هایی که در این باره می‌شد یکی از سهامداران در واکنش به هک سامانه‌‌‌های جایگاه‌‌‌های سوخت نوشت: «تازه بقیه مردم ایران دارن متوجه میشن سهامدارا چی می‌کشن از اختلال هسته معاملات که اختلال سامانه‌‌‌ها چه خسارتی می‌‌‌تونه بزنه! چند ساعت سامانه سوخت قطع شد آمپر همه زد بالا!»
با آنکه دیروز وضعیت کشور به دلیل اختلال در سامانه‌‌‌ جایگاه‌‌‌های سوخت عادی نبود اما اوضاع بازار سرمایه نسبت به روزهای قبل بهتر و حداقل شاخص کل مثبت بود. هرچند همین مثبت بودن هم برای سهامداران قابل‌قبول نبود و مانند قبل معتقد بودند وقتی سهم‌‌‌های آنان منفی است و در ضرر هستند مثبت شدن شاخص با زور چند سهام شاخص‌‌‌ساز نمی‌تواند برایشان امیدوارکننده باشد. یکی از این سهامداران فضای مجازی در این باره اینگونه نوشت: «بورس مصداق بارز خونریزی داخلیه! همه توی ضررن ولی شاخص مثبته!» داود بهرامی هم کاربری بود که علت وضعیت نامساعد بازار سرمایه را عملکرد بازارگردان‌‌‌ها می‌‌‌دانست و معتقد بود نوسان‌گیری بازارگردان‌‌‌ها یکی از معضلات اصلی بورس است و بر این اساس خواسته بود عملکرد تمامی بازارگردا‌‌‌ن‌ها تا زمانی که قوانین اصلاح نشده است، متوقف شود. در این میان یکی از کاربران هم دست به مقایسه جالبی از مجازات برای دو جرم زد. او خبر اخیر درباره مجازات ۱۰ ماه حبس و ۴۰ ضربه شلاق را برای مردی که ۳ بسته بادام هندی سرقت کرده بود، ‌‌‌ بازنشر کرد و نوشت: «مجازات پودر کردن سرمایه‌‌‌های هزاران نفر از فعالان بازار سرمایه: می‌‌‌خواستید با تحلیل بخرید! قضاوت با شما.»

توییت سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی که نوشته بود: «در شرایطی که کشور با کسری بودجه بی‌‌‌سابقه تحویل دولت سیزدهم شده بود، به لطف خدا در مهرماه مخارج دولت بدون هیچ انتشار اوراق بدهی جدید تامین شد» همچنان از سوی فعالان توییتری مورد بحث قرار دارد. در این میان برخی از کاربران که تا پیش از این از طرفداران وزیر بودند هم نتوانستند در برابر این توییت سکوت کنند و پاسخ خاندوزی را زیر همان توییت داده‌‌‌اند. صادق‌‌‌الحسینی یکی از این افراد است که برای «سیداحسان عزیز» نوشت: «تا زمانی که رسما اعلام نشود کسری بودجه مهر از چه محلی تامین شده عدم‌تامین مالی با اوراق بدهی افتخار ندارد. در اقتصاد، تردستی نداریم. وقتی بودجه از مسیر اوراق و فروش شرکت‌ها تامین نشده از محل تسعیر ارز یا استقراض از بانک مرکزی تامین شده که هر دو تورم‌‌‌زاست.» به جز این موارد، اکثر پاسخ‌‌‌ها زیر توییت وزیر اقتصاد متعلق به بورسی‌‌‌ها بود که از او درباره وضعیت بازار سرمایه و وعده‌‌‌هایی که به سهامداران داده شده بود، پرسیده بودند. کاربری به نام «بهروز» از خاندوزی پرسیده بود: ‌‌‌ «سهم ما که سرمایه‌‌‌مان را در بورس در جهت رشد تولید به کار گرفته‌‌‌ایم طی چند ماه اخیر فقط زیان بوده است. آیا وقت آن نرسیده به این بازار رسیدگی کنید؟ آیا ما جزء اصلی این اقتصاد نیستیم؟»


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید