نگرانی دلاری بورس تهران

دنیای‌اقتصاد : معاملات روز سه‌شنبه بورس تهران با افت ۶۶/ ۲‌درصدی شاخص‌کل پایان یافت تا این نماگر به محدوده یک میلیون و ۴۱۸ هزار واحد نزول کند. ادامه کاهش بهای دلار از مهم‌ترین دلایل افزایش فروش در معاملات این روز بود. اسکناس آمریکایی روز گذشته به مرز ترک کانال ۲۷ هزار تومان نیز رسید که موجبات هراس بورس‌بازان را فراهم آورد. تعیین رئیس جدید برای بانک مرکزی و در کنار آن توافق اولیه ایران و عربستان و رفع تحریم برخی شرکت‌های ایرانی توسط آمریکا هنوز مهم‌ترین دلیل عملکرد نرخ ارز به‌شمار می‌رود. عواملی که چشم‌انداز حصول مجدد توافق هسته‌ای و احیای برجام را پررنگ کرده است و بازار سهام که در اکثر دوره‌های صعودی رشد تورمی داشته حالا نگران از کاهش ریسک‌های سیستماتیک است. با این حال افزایش نسبی جنب و جوش سرمایه‌گذاران سبب شد تا ارزش معاملات خرد سهام بورسی کمی افزایش یابد. روز گذشته سهامی به ارزش ۳۶۳۰‌میلیارد تومانی در بورس تهران دادوستد شد که رشد حدود ۳۰‌درصدی را نسبت به روز دوشنبه نشان می‌داد.
حاشیه‌های بازار
در حالی این روزها احتمال افزایش نرخ بهره به یکی از نگرانی‌های جدی بورس‌بازان بدل شده که دیروز رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار سعی داشت تا کمی از این نگرانی‌ها بکاهد. محمد‌علی دهقان‌دهنوی در گفت‌وگو با «سنا» با بیان اینکه به صورت روزانه حجم فروش اوراق در بازار بدهی قابل‌توجه است، گفت: باید به منشأ فروش این اوراق توجه جدی شود. بخش اعظم فروش اوراق، ناشی از عملیات بازار باز بین بانک مرکزی و بانک‌ها است که ثبت آمار معاملات آن در بازار بدهی رخ می‌دهد و به هیچ‌عنوان به معنی فروش اوراق توسط دولت نیست. در واقع طی سه هفته اول مهرماه دولت هیچ فروش اوراقی در بازار نداشته است و برای هفته بعد هم برنامه فروش ندارد. او تاکید کرد: آن چیزی که تحت فروش اوراق در آمار روزانه منعکس می‌شود ناشی از عملیات بازار باز بانک مرکزی است و ارتباطی با فروش اوراق توسط دولت ندارد. ضمن آنکه دولت هم متعهد و ملتزم به حفظ نرخ بهره است و هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره وجود ندارد و نگرانی در این زمینه کاملا بی‌مورد است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: به‌عنوان عضو در تمامی جلسه‌های کمیته بند «ک» بودجه و همچنین جلساتی که در قالب کارگروه تامین مالی در داخل وزارت اقتصاد برگزار می‌شود، حضور مستمر داشته و شاهد هستم دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در این جلسات بر لزوم حفظ و کنترل نرخ بهره اوراق تاکید دارند.

به گفته دهقان‌دهنوی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در این جلسه‌ها تاکید دارند که تغییر سر رسیدها، تنها راه‌حل درست برای ایجاد جذابیت در فروش اوراق است و هیچ نیازی به افزایش نرخ بهره نیست و به‌صورت اساسی و اصولی با افزایش نرخ بهره مخالف هستند.

 بیشترین خروج حقیقی‌ها از یک‌ماه اخیر
روز سه‌شنبه همزمان با افت ۶۶/ ۲‌درصدی شاخص‌کل بورس تهران، شاهد انتقال سهامی به ارزش ۹۱۲ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم‌ که بیشترین میزان خروج سرمایه‌های خرد از ۲۱ شهریورماه بود. در این میان بررسی وضعیت صنایع بورسی نشان از حضور تنها ۳صنعت در لیست خرید حقیقی‌ها داشت. وسایل ارتباطی، انتشار و چاپ و استخراج نفت و گاز از جمله این صنایع بودند که همگی از ارزش بازار پایینی برخوردار بوده و رقم خالص خرید حقیقی نیز در این گروه‌ها چندان چشمگیر نبود. در مقابل گروه‌های بزرگ دلاری و ریالی بیشترین خروج سرمایه‌های خرد را تجربه کردند. روز گذشته تنها در گروه فرآورده‌های نفتی شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۹۰ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. پس از آن زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی با خالص فروش ۱۰۴میلیارد و ۸۴۲ میلیون تومانی سرمایه‌گذاران حقیقی مواجه شدند.

پتروشیمی‌ها نیز در روندی مشابه انتقال سهامی به ارزش ۱۰۲ میلیارد و ۷۶۱ میلیون تومان را به پرتفوی حقوقی‌ها تجربه کردند. دو گروه بزرگ ریالی یعنی خودرو و بانک نیز در مجموع با خالص خرید ۱۳۵ میلیارد تومانی از سوی سهامداران حقوقی بورس تهران روبه‌رو شدند.

 بورس سه‌شنبه از دریچه آمار
در روزی‌که شاخص‌کل بورس تهران با افت ۶۶/ ۲درصدی مواجه شد، از ۳۴۴ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۹‌سهم (۵ درصد) مثبت بود و در مقابل ۳۲۲‌سهم (۹۴درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۶نماد (۲ درصد) صف خریدی به ارزش ۲۳ میلیارد تومان تشکیل دادند، اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش در ۱۴۱نماد بورسی (۴۱ درصد) به ارزش ۲۵۲ میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس افت ۶۸/ ۱درصدی را ثبت کرد، ۱۴۳ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۱۳ سهم (۹ درصد) مثبت و ۱۳۰ سهم (۹۱ درصد) منفی بود. در این بازار ۵نماد (۳ درصد) صف خریدی به ارزش ۵۹ میلیارد تومان تشکیل دادند اما ۶۷ نماد (۴۷درصد) نیز با صف‌فروشی به میزان ۱۰۹ میلیارد تومان مواجه شدند. بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۲۸ نماد بود. در این میان ۲۹ سهم (۲۳ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۹۰ سهم (۷۰ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۲۳ نماد (۱۸درصد) صف‌خریدی به ارزش ۴۸ میلیارد تومان شکل دادند و صف‌فروش در این بازار به ۷۴ نماد (۶۱ درصد) با ارزشی بالغ بر ۲۲۱ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید