کاهش بهای مقاطع فولادی

دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی : خوشبختانه عقبگرد قیمتی در بازار مقاطع طویل فولادی کشور ادامه‌دار شده است. خبر افت نرخ محصولات طویل فولادی با وعده‌های وزیر صمت به خوشحالی خریداران انجامیده، اما واقعیت این است که افت نرخ، تنها یک روی سکه این روزهای بازار فولاد کشور بوده و روی دیگر آن، تعمیق رکود در این بازار است. درواقع، این عقبگرد قیمتی نتیجه نبود خرید در بازار محصولات طویل فولادی است که استمرار آن باعث می‌شود، نوردکاران ظرف ماه‌های آینده با انباشت حجم زیاد محصول فروش‌نرفته و چالش تامین نقدینگی روبه‌رو شوند. بنابراین انتظار می‌رود که سیاستگذاران این حوزه با علم به عواقب تصمیمات خود برای بدنه واقعی تولید در کشور، اقدام به برنامه‌ریزی و وعده‌دادن کنند و درواقع، این موضوع نیز مدنظر قرار گیرد که کاهش قیمت با تعمیق رکود اتفاقی سازنده نیست و باید تعادل در بازار را هدف‌گذاری کنیم.

 نرخ ارز و وعده‌های وزیر صمت به عقبگرد قیمتی مقاطع فولادی انجامید
در دومین روز از هفته جاری، یعنی یکشنبه بیست‌ودوم شهریورماه، بهای میلگرد در بازار آزاد تهران به کانال 15هزار تومانی عقب‌نشینی کرد و با نرخ 15 هزار و 900 تومان به ازای هر کیلوگرم مورد دادوستد قرار گرفت که این نرخ کمترین بهای فروش میلگرد از این بازار پس از نیمه تیرماه امسال بود. روند کاهش نرخ مقاطع طویل فولادی روز گذشته نیز ادامه یافت، به‌گونه‌ای که دیروز هر کیلوگرم میلگرد فولادی با نرخ 15 هزار و 800 تومان در بازار آزاد تهران به فروش رفت. به گفته فعالان بازار مقاطع طویل فولادی، افت بهای ارز و صحبت‌های وزیر صمت مبنی بر کاهش نرخ فولاد ظرف ماه‌های آینده باعث شده دیگر خریداری برای مقاطع فولادی در بازار نباشد. به گفته این فعالان بازار، سیگنال‌های وزیر جدید صمت به‌شدت بر رکود حاکم بر بازار فولاد کشور افزوده، به‌گونه‌ای که مشتری برای خرید مقاطع فولادی حتی با نرخی پایین‌تر از میانگین نرخ روز بازار وجود ندارد. در حالی وزیر صمت وعده کاهش بهای فولاد ظرف سه ماه آینده را می‌دهد که میانگین نرخ معامله شمش فولاد ظرف هفته‌های اخیر، مانعی جدی در مسیر اجرایی‌شدن این وعده خواهد بود. ظرف هفته گذشته، هر کیلوگرم شمش فولادی از رینگ معاملاتی بورس کالا با نرخ 13 هزار و 360 تومان به فروش رفت و البته ظرف 10 هفته اخیر شمش فولاد در این کانال قیمتی مورد دادوستد قرار گرفته است. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام‌شده شمش برای خریداران این محصول از رینگ هفته گذشته برابر 14 هزار و 600 تومان خواهد بود. با توجه به حداقل هزینه حمل، تبدیل و سود نوردکار، میلگرد تولیدی با این شمش حداقل قیمتی برابر 15 هزار و 700 تومان خواهد داشت. بنابراین با توجه به هزینه مالیات ارزش‌افزوده و سود معقول تاجر و هزینه حمل، میلگرد تولیدی با شمش به فروش‌رفته در بازار داخل ظرف هفته‌های اخیر نرخی در کانال 17 هزار تومان خواهد داشت.

بنابراین باید گفت، فروش شمش فولاد در کانال 13 هزار تومانی (در بورس کالا بدون احتساب مالیات ارزش‌افزوده) ظرف بازه زمانی حدود سه‌ماهه، سیگنالی موثر و قوی برای جلوگیری از عقب‌نشینی قابل ملاحظه و سریع نرخ محصولات طویل فولادی به‌شمار می‌رود. اصرار مسوولان به تحقق افت قابل ملاحظه نرخ محصولات فولادی، آن هم در شرایطی که ظرف مدت سه‌ماه نوردکاران شمش مورد نیاز خود را در کانال 13 هزار تومانی خریداری کرده‌اند، تحمیل زیانی سنگین به تولیدکنندگان این بخش است.

افزایش رکود در بازار مقاطع طویل فولادی داخل کشور، در کوتاه مدت به افت نرخ فولاد در بازار منجر می‌شود، اما افزایش رکود در بازار مصرف می‌تواند تولیدکنندگان این حوزه را تحت فشار قرار دهد. در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» به رکود بازار محصولات طویل فولادی در کشور ظرف ماه‌های سپری‌شده از سال جاری اشاره شد. ظرف این مدت، عمده خریدهای این بازار از ناحیه متقاضیان سرمایه‌ای بود که وعده‌های وزیر صمت مبنی بر کاهش محسوس نرخ فولاد ظرف ماه‌های آینده این متقاضیان سرمایه‌ای را نیز از بازار خارج کرد.

افزایش رکود در بازار داخل مقاطع طویل فولادی، به مفهوم فروش‌نرفتن محصول تولیدی این واحدها طی هفته‌های آینده خواهد بود که استمرار این وضعیت حتی برای چند هفته تولیدکنندگان این بخش را با چالش تامین نقدینگی روبه‌رو می‌کند. در چنین شرایطی افزایش صادرات تنها راه استمرار تولید و برون‌رفت از چالش‌های به وجود آمده است. اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که در بخش صادرات محصولات طویل فولادی بازاری محدود (اغلب در کشورهای منطقه) در انتظار تولیدکنندگان داخلی است، بنابراین نمی‌توان ازمیان‌رفتن بازار داخل را به‌سادگی با صادرات در کوتاه‌مدت جبران کرد. در این شرایط لازم است سیاستگذاران این حوزه در عین توجه به قیمت‌ها در بازار، به سمت تصمیماتی نروند که به بخش بزرگی از صنایع تولیدی کشور آسیب جدی وارد کند.

صحبت‌های وزیر صمت در حالی به تعمیق رکود در بازار مقاطع طویل فولادی کشور منجر شده که در روزهای پایانی تابستان هستیم و به شکل سنتی انتظار می‌رود در ماه‌های پیش‌رو و آغاز فصل بارندگی و سرما بر رکود در این بازار افزوده شود. استمرار رکود در بازار داخلی مقاطع طویل فولادی به دلایل مختلف معمول و دلایل تحمیلی، سالی سخت را پیش‌روی تولیدکنندگان این بخش قرار داده است.

  افت نرخ شمش فولاد ادامه‌دار شد
بنابر اطلاعیه بورس کالا، امروز این بازار میزبان عرضه شمش فولاد با قیمت پایه‌ای در بازه 12 هزار و 960 تومان تا 13 هزار و 70 تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد بود. سقف قیمتی تعیین‌شده برای عرضه شمش فولاد در معاملات امروز نسبت به سقف قیمت عرضه در هفته قبل 140 تومان کمتر است.

در رینگ هفته قبل شمش فولاد بالغ بر 116هزار تن شمش فولاد از سوی تولیدکنندگان عرضه شد که از این میزان برابر 65 هزار تن معادل 56 درصد از محصول عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت. این در حالی بود که متقاضیان شمش فولاد در هفته‌های قبل‌تر استقبال بالایی از شمش فولاد داشتند و برتری تقاضا بر عرضه مشهود بود. اما احتمال اعمال سیاست‌های کاهش نرخ روی محصولات طویل فولادی باعث شد متقاضیان شمش که عمدتا نوردکاران هستند، در خرید ماده اولیه خطوط تولید خود با نرخ پایه پیشنهادی تردید به خرج دهند که نتیجه آن در کاهش حجم معاملات این بازار در رینگ هفته قبل مشهود بود. با توجه به وعده وزیر صمت برای کاهش نرخ شمش و محصولات فولادی ظرف ماه‌های آینده، بعید به نظر می‌رسد که نوردکاران استقبال خوبی از عرضه شمش فولاد در رینگ امروز داشته باشند. البته با توجه به وجود بازار صادراتی برای شمش فولاد تولیدی کشور بعید به نظر می‌رسد که این موضوع زیانی برای فولادسازان به همراه داشته باشد، اما به کاهش تولید در بخش صنایع تکمیلی منجر خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید