ردپای ‌میهمان تهران در بازار دلار

دنیای اقتصاد : خبر سفر مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران موجب شد که معامله‌گران سکه و دلار محتاط‌تر رفتار کنند. در اولین روز هفته، معامله‌گران دلار و سکه خریدوفروش‌های سنگینی نداشتند و همین موضوع موجب شد شدت نوسانات بازار محدود شود و قیمت در جهت کاهشی قرار بگیرد. ساعت ۴ بعدازظهر روز شنبه دلار روی عدد ۲۷ هزار و ۷۲۰ تومان ایستاد که ۸۰تومان افت قیمت را نسبت به روز پنج‌شنبه نشان می‌داد. افت دلار زمینه‌ساز کاهش ۸۰ هزار تومانی قیمت سکه و رسیدن آن به ۱۲ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان شد.

به گفته فعالان، تا روز جمعه و در معاملات پشت خطی، عمده جهت انتظاری معامله‌گران صعودی بود، ولی جمعه شب عنوان شد که منابع خبری به خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند که مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احتمالا به ایران سفر خواهد کرد. این سفر از آن جهت در انتظارات بازار اثرگذار بود که در انتهای هفته پیش، گزارش‌هایی رسیده بود که ایران، اجازه سفر رافائل گروسی به کشور را صادر نکرده است. این خبر موجب شد معامله‌گران پیش‌بینی کنند سطح تنش‌ها بین ایران و آژانس قرار است افزایش پیدا کند، در نتیجه خریدهای خود را بالا بردند و موفق شدند که مرز مقاومتی ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان را فتح کنند. روز جمعه، بیشتر معامله‌گران تصور می‌کردند که ممکن است بیانیه‌ای به ضرر ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شود. با این حال، خبرها از سفر گروسی تا حدی جهت انتظارات را به طور موقت تغییر داد.  ساعت ۳ بعدازظهر دیروز شایعه حضور گروسی توسط برخی سایت‌ها تایید شد. به عنوان مثال، معامله‌گران در کانال‌های اطلاع‌رسانی عنوان می‌کردند که پایگاه «العربی الجدید» گزارش داد «رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح روز یکشنبه، ۲۱ شهریور به تهران سفر می‌کند.» با اعلام این خبر سرعت نزول در بازار تهران تندتر شد. شرایط بازار به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد در این روزها معامله‌گران بیشتر خود را با جهت اخبار هماهنگ می‌کنند. در صورتی که در روز جاری خبرهای مثبتی از کاهش تنش‌های هسته‌ای به گوش بازار برسد، احتمال حرکت دلار به سوی سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی وجود خواهد داشت. با این حال، برخی از معامله‌گران باور دارند تا پیش از روشن شدن تکلیف مذاکرات هسته‌ای افت معناداری در بازار ارز رخ نخواهد داد و قیمت دلار به مرور در جاده افزایشی حرکت خواهد کرد.

دلار در صورتی که بتواند بالای محدوده ۲۷هزار و ۸۰۰ تومانی تثبیت شود، می‌تواند تا محدوده ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان رشد کند. اسکناس آمریکایی در هفته‌های اخیر نشان داده است که به راحتی تن به از دست دادن حمایت ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومانی نمی‌دهد. فعلا در ذهن معامله‌گران دامنه مجاز نوسان دلار بین ۲۶ هزار و ۸۰۰ تا ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان قرار دارد.

در بازار سکه، معامله‌گران امیدوار بودند که در روز شنبه قیمت دلار در مسیر صعودی قرار بگیرد. در صورتی که این اتفاق رخ می‌داد، فلز گران‌بهای داخلی می‌توانست بالای محدوده مقاومتی ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تثبیت شود. پیش‌تر تحلیل‌گران فنی اشاره می‌کردند در صورتی که فلز گران‌بهای داخلی بالای سطح مقاومتی قرار بگیرد، گروه تازه‌ای از خریداران وارد بازار خواهند شد. با این حال، روز شنبه دلار کاهشی شد و سکه با سرعت در مسیر کاهشی قرار گرفت.

یکی دیگر از عواملی که موجب شد سکه به سرعت محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را از دست بدهد، افت قیمت اونس طلا در معاملات بازارهای جهانی روز جمعه بود. طلا در این معاملات نه تنها نتوانست به بالای مرز هزار و ۸۰۰ دلاری برگردد که زیر محدوده هزار و ۷۹۰ دلار بسته شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید