آمارهای تازه: تعداد تراکنش‌های لایه دوم اتریوم بیشتر از تراکنش‌های بیت کوین است

داده‌های تازه نشان می‌دهد که در هفته گذشته تعداد تراکنش‌های پروتکل‌های لایه دوم اتریوم از شبکه اصلی بیت کوین پیشی گرفته است. با این حال کارشناسان می‌گویند مبلغ بیشتر این تراکنش‌ها بسیار ناچیز بوده است.

به گزارش کوین تلگراف، یافته‌های جدید نشان می‌دهد که پذیرش پروتکل‌های مقیاس‌پذیری لایه دوم با رشد قیمت گس (Gas) در چند ماه اخیر افزایش یافته است و اکوسیستم پلتفرم‌های لایه دوم اتریوم اکنون در مقایسه با شبکه اصلی بیت کوین روزانه تراکنش‌های بیشتری را پردازش می‌کنند.

با توجه به داده‌های کوین متریکس (CoinMetrics) که از سوی ایوان ون نِس (Evan Van Ness) تحلیل‌گر و بنیان‌گذار «Week In Ethereum News» گردآوری شده است، تعداد تراکنش‌های لایه دوم اتریوم در دوشنبه هفته گذشته بیشتر از شبکه بیت کوین بوده است. پروتکل‌های لایه دوم اتریوم در این روز حدود ۲۵۰,۰۰۰ تراکنش را پردازش کردند و این در حالیست که تعداد تراکنش‌های شبکه بیت کوین ۲۱۰,۰۰۰ مورد بوده است.

این تحلیل‌گر فاش کرد که شبکه استارک وِیر (StarkWare) با ۱۴۳,۰۰۰ تراکنش در برخی از پلتفرم‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) مانند صرافی دی‌وای‌دی ایکس (dYdX) و پلتفرم لایه دوم توکن‌‌های غیرمثلی (NFT) ایمیوتبل ایکس (Immutable X)، بیشترین پردازش را در این مدت داشته است.

آربیتروم (Arbitrum) که روز چهارشنبه بر روی شبکه اصلی راه‌اندازی شد، در این مدت حدود ۵۶,۰۰۰ تراکنش داشته است. پلتفرم آربیتروم وان (Arbitrum One) که به‌تازگی راه‌اندازی شده، تاکنون نام‌های بزرگی را در حوزه امور مالی غیرمتمرکز از جمله آوی (Aave)، چین لینک و یونی سواپ (Uniswap) جذب کرده است. گفتنی است که یونی سواپ اخیراً در حال بررسی چندین راهکار لایه دوم مختلف است.

به گفته این محقق، اپتیمیستیک اتریوم (Optimistic Ethereum) در این روز حدود ۲۸,۰۰۰ تراکنش داشته است. صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ نسخه سوم پروتکل خود را ماه ژوییه (تیر) بر روی اپتیمیسم (Optimism) قرار داد و همچنین در حال تقویت نسخه لایه دوم پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز سینتتیکس/کوئنتا (Synthetix/Kwenta) است.

ون نِس گفته است چند پلتفرم دیگر هم در این فهرست وجود دارند که در میان آنها صرافی غیرمتمرکز لوپرینگ (Loopring) بیشترین سهم از تراکنش‌های باقی‌مانده را به خود اختصاص داده است.

همچنین بخوانید: با راه‌اندازی اتریوم ۲، چه بلایی سر راهکارهای لایه دوم نظیر پالیگان می‌آید؟

طرفداران بیت کوین به این نکته اشاره کردند که ون نس لایه دوم اتریوم را با لایه اول بیت کوین مقایسه کرده و اطلاعاتی درباره شبکه لایتنینگ نداده است. گفتنی است که لایتنینگ یک راهکار مقیاس‌پذیری لایه دوم برای شبکه بیت کوین است.

ون نس در پاسخ گفته است:

تصور می‌کنم که با توجه به حجم کم [سرمایه] قفل‌شده [در این شبکه]، لایتنینگ کشش بسیار کمی دارد، اما اگر کسی اطلاعات مغایری دارد خوشحال می‌شوم که آن را به من نشان دهد.

سنکت (Sanket)، مدیر استراتژی پالیگان (Polygon) که یکی از برترین راهکارهای مقیاس‌پذیری لایه دوم اتریوم است، برخی از آمارهای شبکه را زیر سؤال برده و گفته است بیشتر تراکنش‌های پروتکل‌های لایه دوم ارزش بسیار کمی دارند.

سنکت روز سه‌شنبه در توییتی نوشت:

۴۵ درصد از تمام آدرس‌ها در تراکنش‌های آن روز خود کمتر از ۱.۴۵ دلار انتقال داده‌اند.

با توجه به داده‌های پلتفرم «L2 Fees» که کارمزد راهکارهای لایه دوم اتریوم را مقایسه می‌کند، لوپرینگ با تنها ۰.۴ دلار کارمزد، مقرون‌به‌صرفه‌ترین پلتفرم برای انتقال اتریوم است. پروتکل زدکی‌ سینک (zkSync) هم که توسط بنیاد مَتر لبز (Matter Labs) ارائه شده با ۰.۸۳ دلار کارمزد دو برابر گران‌تر از لوپرینگ است. پلتفرم‌های آربیتروم وان با ۲.۷۵ دلار و اپتیمیسم با ۵.۸۳ دلار کارمزد در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

در حال حاضر یک انتقال ساده در شبکه اصلی اتریوم تقریباً ۱۱ دلار هزینه دارد، با این حال بیت اینفو چارتز (BitInfoCharts) گزارش داده که میانگین کارمزد برای انواع تراکنش‌ها در هفته گذشته حدود ۴۰ دلار بوده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید