ورود دلار به کانال جدید

دنیای‌اقتصاد : در چهارمین روز هفته، دلار وارد کانال ۲۵هزار تومانی شد؛ ولی سکه پشت مرز ۱۱میلیون تومانی باقی ماند. روز سه‌شنبه اسکناس آمریکایی ۱۳۰تومان رشد را تجربه کرد و به بهای ۲۵هزار و ۱۰۰تومان رسید. در واکنش به افزایش بهای دلار، سکه امامی ۷۰هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۰میلیون و ۹۵۰هزار تومان رسید. سکه امامی در ابتدای روز سه‌شنبه در مقطعی به کانال ۱۱میلیون تومانی نیز سرک کشید؛ ولی در آن کانال، با افزایش فروش‌های معامله‌گران مواجه شد.
13

  تغییر فضای بازارها
به گفته فعالان، چهارمین افزایش پیاپی دلار و سکه در هفته جاری به‌دلیل تغییر فضای انتظاری بازارها بود. از نگاه شماری از فعالان، توقف مذاکرات هسته‌ای و به تعویق افتادن زمان لغو تحریم‌ها مهم‌ترین عاملی بوده است که زمینه‌ساز تغییر انتظارات معامله‌گران شده است. در کنار این، گفته شده است که آمریکا درصورت خروج ایران از مذاکرات هسته‌ای به‌ دنبال ایجاد تحریم‌های جدید است. معامله‌گران نگران هستند که صادرات نفت ایران به چین متوقف و به دنبال آن، کشور از لحاظ درآمدهای ارزی با مشکلات جدیدی روبه‌رو شود. گفته می‌شود که پس از خروج ترامپ از کاخ سفید، میزان صادرات نفتی ایران به چین افزایش پیدا کرد. برخی از فعالان یکی از دلایل کاهش نوسان دلار در 6 ماه گذشته را نیز تقویت سمت عرضه بازارساز دانسته بودند. افزون بر این، آغاز مذاکرات هسته‌ای و احتمال لغو تحریم‌ها، انتظارات تورمی را پایین آورده بود. تعدیل انتظارات موجب شده بود که سطح تقاضای احتیاطی در بازار کاهش پیدا کند.

برخی بازیگران حاضر در بازار عنوان می‌کنند که تقاضای احتیاطی در روزهای اخیر بالا رفته است. از نگاه آنها، جدا از توقف مذاکرات هسته‌ای و تهدید آمریکا مبنی بر تحریم‌های جدید، اعتراضات در کشور نیز موجب هراس شماری از معامله‌گران و افزایش خریدهای احتیاطی ارز و طلای آنها شده است. با این حال، بیشتر فعالان باور دارند که افزایش قیمت روزهای اخیر بیشتر به‌دلیل توقف مذاکرات هسته‌ای و تغییر فضای انتظاری بازارها بوده است.

  تاثیر درهم بر روی دلار
عامل دیگری که در روزهای اخیر به رشد قیمت دلار کمک کرد، افزایش بهای نرخ حواله درهم بود. دیروز درهم در حوالی محدوده 6هزار و 880تومانی قرار گرفت و با نزدیک شدن به محدوده 6هزار و 900تومانی، سیگنال صعودی تازه‌ای را به بازارها ارسال کرد. با درهم 6هزار و 900تومانی، ارزش دلار در بازار داخلی می‌تواند به محدوده 25هزار و 300تومانی برود. تحلیلگران فنی باور دارند در صورتی که نرخ حواله درهم به بالای خط 7 هزار تومانی برود، ارزش دلار در بازار داخلی می‌تواند خود را بالای محدوده 25 هزار و 700 تومان قرار دهد. در کنار این، تحلیلگران فنی اعتقاد دارند که دلار برای ادامه روند افزایشی خود نیاز دارد که از مقاومت 25هزار و 200تومان عبور کند. از نگاه آنها درصورتی‌که چنین اتفاقی رخ ندهد، اسکناس آمریکایی ظرفیت افت تا محدوده 24 هزار و 800 تومان را خواهد داشت.

  اهمیت یک مرز برای سکه‌بازان
در بازار سکه برای معامله‌گران افزایشی محدوده 11میلیون و 200 هزار تومانی از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر این محدوده شکسته شود و فلز گرانبهای داخلی به بالای آن برود، خریداران جدیدی وارد بازار خواهند شد. البته عده‌ای از معامله‌گران نیز باور دارند تا زمانی که سکه بالای محدوده 10میلیون و 800هزار تومانی قرار داشته باشد، فروشندگان جدیدی وارد بازار نخواهند شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید